Jag brukar bo i tält, och är ganska varm av mig.
På underkroppen skulle jag normalt ha ett par kallingar och ett par "vandringsbyxor" (äldre modell Fjällräven i "G1000" dvs bomull va?). Jag skulle ta med underdelen av ett tunt underställ att förstärka med om det blir kallt (eller kanske framför allt att sova i i tältet), och ett par regnbyxor (som också ger extra värme om det behövs).
På överkroppen växlar klädseln mer efter stundens väder. Ofta en t-shirt i "funktionsmaterial", ibland kompletterad med skaljacka. Svalare dagar tar jag underställets överdel istället för t-shirt, och kompletterar vid behov med skaljackan. Vid behov kan jag ha t-shirt + underställströja + skaljacka, men det är sällan det behövs.
Till detta läggs en mössa (behöver inte vara särskilt tjock) och handskar (tunna som regnskydd vid marsch, tjocka som värmeplagg i lägret).
Det här har funkat för mig hittills, men jag tror inte att det finns så mycket marginal mot kyla i det, i synnerhet inte om man är mer frusen än mig. Å andra sidan brukar det vara kallast på nätterna, och då har man ju sovsäcken. Det kanske också ska poängteras att jag inte brukar sitta stilla några långa stunder utom i tältet.