Hej!
Förra året när jag gick på tälttur ensam så roade jag mig med att kolla vikten på mina grejer. Men längtar efter en tur på fjället igen i sommar.
Jag är ingen gramjägare, utan är mest nyfiken på om det är något som sticker ut i listan nedan, som man skulle kunna spara många hekton på?
Ryggsäcken själv: 1,8 kg
Regnskydd: 0,3 kg
Mat: 4,3 kg
Tält: 2,8 kg
Sovsäck: 1,9 kg
Liggunderlag/rem: 0,7 kg
Vadarsandaler: 0,5 kg
Handduk: 0,3 kg
Ombyte hemresa: 0,7 kg
Nattombyte: 0,5 kg
Powerbank: 0,3 kg
Laddare: 0,1 kg
Kartor & papper: 0,3 kg
Hygienprylar: 0,3 kg
Första hjälpen: 0,2 kg
Totalt: 15,0 kg
Kan tilläggas att:
- jag är rätt lång, så det minsta i tält/sovsäck/liggunderlag vill jag välja bort eftersom det blir för obekvämt.
- maten är vid resans start, så kanske att man ska räkna halva matvikten i genomsnitt. Jag hade inget stormkök p g a eldningsförbudet utan klarade mig på kall mat i sex dagar.
Förra året när jag gick på tälttur ensam så roade jag mig med att kolla vikten på mina grejer. Men längtar efter en tur på fjället igen i sommar.
Jag är ingen gramjägare, utan är mest nyfiken på om det är något som sticker ut i listan nedan, som man skulle kunna spara många hekton på?
Ryggsäcken själv: 1,8 kg
Regnskydd: 0,3 kg
Mat: 4,3 kg
Tält: 2,8 kg
Sovsäck: 1,9 kg
Liggunderlag/rem: 0,7 kg
Vadarsandaler: 0,5 kg
Handduk: 0,3 kg
Ombyte hemresa: 0,7 kg
Nattombyte: 0,5 kg
Powerbank: 0,3 kg
Laddare: 0,1 kg
Kartor & papper: 0,3 kg
Hygienprylar: 0,3 kg
Första hjälpen: 0,2 kg
Totalt: 15,0 kg
Kan tilläggas att:
- jag är rätt lång, så det minsta i tält/sovsäck/liggunderlag vill jag välja bort eftersom det blir för obekvämt.
- maten är vid resans start, så kanske att man ska räkna halva matvikten i genomsnitt. Jag hade inget stormkök p g a eldningsförbudet utan klarade mig på kall mat i sex dagar.