Vad skall jag köpa för GPS?

Har precis köpt en 62s, min första GPS. Man ska nog köpa den om man söker något robust och - "icke-touch-styrt". Den ger ett gediget intryck men långsam och en display som lämnar mycket att önska. Känns ålderdomlig på alla sätt - men rejäl.

Här finns jämförelse mellan 550, 62s och eTrex 30. 16, 20 respektive 25 timmars batteritid. Jag tycker att batteritid och litenhet var värt mycket för mig. Från att ha gått med GPS:en i handen mycket så ligger den oftast bara och sparar spår eller avslagen i ryggsäcken.

https://buy.garmin.com/shop/compare...875&compareProduct=63801&compareProduct=87774

Det blir lite orättvist att jämföra iPhone med retinaskärm osv. som dock har skitdålig batteritid. Kan iofs också tycka att skärmar m.m. borde ha utvecklats lite mer med åren.

En viktig sak att tänka på är vilken skärmtyp du vill ha - Touch eller vanlig.

Touch har oftast sämre upplösning och sämre ljusstyrka. Dessutom är den naturligtvis inte lika tålig. Tappar du pekskärmen på en sten är det nog slut.
Någon som vet hur hur en pekskärm beter sig vid 25-30 minusgrader?

Jag har själv en 62s. Tålig, ljusstark, bra batteritid*, möjlighet till lägga in egna rasterkartor, samt en riktigt bra antenn. Att kunna lägga till egna kartor (vilket de flesta nya garmin kan) är helt suveränt. Beroende på hur stort område man vill täcka in kan det hända att man inte behöver köpa till någon dyr Garminkarta.
Skärmen är ju dock inte lika stor om en pekskärm, och man får använda gamla hederliga knappar istället =)

*Min håller vad det lovar, d.v.s. 20h.
Kör man på bra batterier (uppladdningsbara) får man bra batteritid, och vice versa. Själv kör jag på andra generationens NiMH, vilka har låg självurladdning. Lägger man GPSen i skåpet med 50% batteri, då är det 50% batteri kvar när jag tar fram den en månad senare.

Tack för länken om jämförelse. Nu är det en uppdaterat version Garmin 550t jag tänkte på.
Skillnaden är inte så stora de emellan förutom batteritid och 550 är Touch screen. Jag vet inte vad betyder "high-speed USB and NMEA 0183 compatible". Någon som vet?
Jag är rätt så otekniskt trots att man ha Iphone, Ipad osv., vilken är lättast att hantera?
Mvh. Veni

High speed USB innebär att du kan föra över data snabbare mellan GPS och dator. Jag tycker inte att det är jätetviktigt då man oftast för över kartor en gång i början och sen flyttar jag mest spår och waypoints och det går väldigt snabbt.

Något att tänka på är att googla efter hur bra skärmarna syns i solljus/dagsljus men det verkar ha hänt en hel del sen de första touch screen-apparaterna.

Hej,
Är också på jakt efter en bra GPS. I det sista numret av den tyska outdoor tidningen presenterades en Garmin 550T som verkade vara högst intressant. Ska vara enkelt att hantera och har fått mycket bra omdömme. Är det någon som har erfarenhet av en sådan?
Tidigare var jag mer inne på att köpa en Garmin 62s. Prisskillnaden är inte så stor, men Garmin 550T är nog lite dyrare. Men priset är egentligen inte avgörande. Jag ska ha den främst till fjällvandring, en bra batteritid och lätthanterlig är avgörande.
Mvh. Veni

Har Oregon 550t, skärmen är ju si så där, men ska enligt uppgift vara betydligt bättre på efterföljaren Oregon 650t. Den sistnämnda har ju även GLONASS och blåtand.

Annars tycker jag att Oregon 550t är ganska trevlig i formatet och ligger bra i mina grabbnävar.
/Niklas

Jag har en dakota 20, skulle jag köpa en ny idag skulle det bli en annan. Med allra största säkerhet en 62s. Gillar verkligen dess utseende skarpt. Sen vill jag lämna dakotans touch skärm och testa det gamla vanliga.

Jag rekommenderar 62s. Jag har 62st som betyder att den även har topografiska kartor för hela europa förinstallerat, fick den mycket biligt på blocket. 62 stc är som likadan men med kamera. Fördelen med de två senare gentemot 62s är att dem har större internminne, alltså det som är inbyggt.
Jag hade etrex 30 men jag störde min otroligt mycket på att knappen inte gick att sätta i "hold" läge utan när den låg i fickan fick den ett eget liv.

Jag föredrar 62s framför alla jag testat, visst laddar kartorna lite sakta men när man väl har börjat vandra så fungerar den perfekt. Alltså jag tycker att det är lite svårt att få snabb överblick på vart man ska just för att kartorna laddas in sakta. Jag använder profilläget på fem olika sätt, en för vandring och en för vandring med inspelning av rutt, en för bilkörning (då aktiveras en vägkarta och man får 3d vy, en för bilnavigering med inspelning och sist en för cykling då har jag två kartor aktiverade och väljer att kartan följer min rikting stället för att alltid peka mot norr.

Jag skulle köpa samma igen om jag förlorade den idag.

Gah, tappade allt jag skrivit. Jag skrev i alla fall att jag inte haft problem med joystickpinnen på de tre eTrex jag haft. Hur menar du levt eget liv? Det här kitet är förresten bra, särskilt hållaren som man kan ha i bältet eller fästa på axelremmen till ryggsäcken. https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=114623 (väskan är gigantisk till den lilla 30:an så den ska jag nog sälja)

Bilagor

• garmin.JPG
    garmin.JPG
    18.2 KB · Visningar: 575
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
lami Skall jag köpa en GPS? Navigering 17
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
per.ostlund Vad skall jag ha alla MB till? Navigering 3
Vilken handdator skall jag använda Navigering 0
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
zalkow Vilken utrustning skall investeras? Navigering 6
Tony-Avesta MetroGuide, MapSource, vad skall man ha tro?? Navigering 7
petho Vilken modell skall man köpa? Navigering 2
majjen Hur hittar jag denna position? Navigering 4
majjen Hjälp! Vad gör jag för fel? Navigering 3
wima Skriva ut kartan själv- bra idee, men hur får jag den vattentät? Navigering 28
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
mipert > Någon som jobbar med ArcGIS och kan ge mig lite stöd?, Jag behöver få lite koll på Navigering 6
glasmästarn Vad ska jag köpa för GPS Navigering 8
joa_bj Var hittar jag rastplatser som POI's till Garmin Navigering 2
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
Enicar GPS SW 2.90 var hittar jag den? Navigering 4
simsone Garmin 60CSx eller 76CSx vad ska jag köpa? Navigering 9
gundj Nu väntar jag pâ skogsversionen. Navigering 0
mipert Måste jag köpa stadskartan till min Garmin Legend cx? Navigering 7
375hh Hur får jag kurs på min Garnmin 60csx? Navigering 15
ewab Till alla som svarat på:Hjälp!! jag kan inte välja GPS Navigering 0
ewab Hjälp!! jag kan inte välja GPS Navigering 9
graylingfisher Hur mycket kartmaterial rymmer jag i Quest2 Navigering 2
whypoint Kan jag använda City Select Europe v6 i två GPS:er? Navigering 1
Andis Var köper jag Garmin 60CSx billigast inom EU? Navigering 35
sotter Göra egna kartor i Mapwel (Jag blir knäpp!) Navigering 2
Winstar Ska jag välja 60C eller 60CS?? Navigering 11
montanaemma Var hittar jag bra kartor? Navigering 3
PalleC Vad ska jag betala för en Garmin GPS 12 ? Navigering 7
Jimmy_L Nu har jag fått min Direct Route! Navigering 28
diamondsutra Hjälp!!!!!!(jag överdriver lite :).....) Navigering 3
Jimmy_L Är det bara jag som inte har Garmin? Navigering 29
Mezzner Vad ska jag köpa för kartor till min 60CS? Navigering 6
Ont Vad ska jag köpa för gps? Navigering 3
Mackan3972 Vad missar jag när jag köpt min 60CS i USA? Navigering 12
Tony-Avesta Sånt jag saknar på 60CS..... Navigering 1
Kenneth68 Jag-en fegis! Navigering 8
maggi Fugawi får ingen GPS-kontakt. Jag behöver hjälp Navigering 0
Brysselkal Benefonägare, finns det fler än jag? Navigering 1
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
MikeMike GPS, vad ska jag köpa? Navigering 2
raderad04 Nu fattar jag lite... Navigering 2
Kalle.it NORGE 1:50000, vilket Position Format ska jag använda? Navigering 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg