Vad tror du om de två objektiven jag har tittat på? De är ju ganska ljusstarka för att vara zoomobjektiv. Sigman har rykte om sig att var mycket gediget byggd, medan tamronobjektivet presterar bättre enligt många samtidigt som det har sämre byggkvalitet. Någon med dylika erfarenheter?
Mellan de två objektiven tycker jag du ska ta det som känns bäst att arbeta med. Jag har inte använt något av dem själv, så jag vet inte vilket jag själv gillar bäst. De tekniska skillnaderna mellan dem tror jag är försumbar.
Jag påstår ändå att objektivet har en ganska stor betydelse för om de ska bli bra bilder. Exempelvis så har jag tagit mycket fler bra bidler med mitt nikkor 50mm f/1,8 än med min superbilliga sigma normalzoom.
Mycket möjligt. Vet ju inte vad du menar med bättre bilder. Rent tekniskt förstår jag att 50/1,8 är överlägset den billiga zoomen på motsvarande brännvidd.
En bonusfråga förresten. Hur viktigt är det med att ha bra uv- och polfilter? Kan dåliga filter skapa konstiga ljusfenomen och "vasselindimma"? Jag mistänker nämligen att mina nonamefilter bör bytas ut.
/Björn
Det viktigaste är att de är rena och repfria.