Jag var där och reste + jobbade för ett par år sedan och de ställena jag önskade jag både hade mer tid på och önskar att jag kan få besöka igen är främst nationalparken Kakadu, Kings canyon, Fraser Island och Grampians NP. Och enligt en guide så ska en helikoptertur över bungles bungles i Purnululu nationalpark det bästa man kan göra!
Något du ska ha i åtanke är när på året du åker och att det inte är samma klimat nere i Melbourne som uppe i norr. Även om årstiderna har sin charm även där
och tyvärr så är 3 veckor grymt lite om man vill hinna med o se och uppleva så mycket som möjligt. Jag blev inte nöjd efter 9 månader... Har en lååååång lista på ställen och saker jag vill ner och uppleva
Dock det jag känner personligen är att man inte ska resa bort tiden även om det är avstånd, du har 3 veckor på dig så acceptera att det inte går att se allt. Utan koncentrera dig på områden, ex östkusten och sedan kanske ta flyget upp till darwin och utgå där ifrån och gör en "Top End" vecka, dvs Litchfield NP, Kakadu NP och Nitilimuk NP (går att utesluta enligt mig, är fint men lite väl off om jag måste prioritera...)
Va till Phillip isaland och nja helt okej men inte det jag skulle sätta på priolistan, lite turistigt.
Kangaroo Island är lite samma sak men mer inriktat på natur, några "konstiga" stenar och krokig väg. Dock mycket vilda djur! Och är det djur du vill se så kanske ta dig en funderare på att åka till Tasmanien. Eller Wilsons Promontory NP, kom dit efter lite vilseåkande typ 3 på natten och fick köra grymt långsamt på grund av hjortar, wombats osv så fort vi kom in i parkområdet. De ska ha en hel del vandringsleder, lika så grampians. Dessa båda är inom köravstånd från Melbourne
Paddla kan ni göra i Kathrine gorge i Nitilimuk NP, finns kanoter att hyra och ev chans att se krokodiler på stranden
Men som jag skrev innan så hade jag hellre lagt mer tid i Kakadu och Litchfield.