Fast det är ju skillnad på repor och repor. Att sandpappra sin lackade träbåt med ett fint sandpapper sägs öka farten lite grann men det är ju inte samma sak som att det skulle vara bra med de ganska djupa repor som en PE-kajak får efter att man kört på vassa stenar och dragit upp den på steniga stränder med vassa havstulpaner.Att repiga skrov skulle gå långsammare än ett slätt är en myt, i verkligheten är det precis tvärt om. Repiga skrov ger turbulens som förhindrar vattnet att "sugas fast" mot skrovet med ökande friktion som följd. Naturlagarna kan man inte ändra på ens med den vackraste reklamen.
Själv köpte jag en kajak i ABS-plast (Prijon Marlin Prilite). Den är lite tåligare än en glasfiberkajak men ändå lika lätt som en glasfiberkajak. Prismässigt var den rejält mycket billigare än motsvarande modell glasfiber. Att köpa modellen i glasfiber för ca 5000 kr mer om den dessutom är ömtålig kändes inte så bra för mig som bara paddlat sedan i augusti i år.
Jag hade nog lika gärna kunnat köpa en kajak i Prijons betydligt mer beprövade HTP-plast om det inte varit för att det inte fanns någon som var likvärdig med Prilite-modellen. Prijon Marlin HTP var klumpigare och jag slog i händerna i sidan vid paddling eftersom den var bulligare och kanten runt sittbrunnen var högre och bredare. Sen var HTP-modellen inte alls trygg i vågor som Prilite-modellen var så de var helt enkelt inte jämförbara. Jag vet inte varför Prijon inte gör samma modell i olika material med så lika egenskaper som möjligt. Är det kanske inte möjligt?
Jag har även paddlat ett helt gäng PE-kajaker från Boreal Design i höst med blandat resultat, se tråden om Boreal Inhukstuk för mer info.
Paddlar man som jag gör på västkusten där det inte alltid går att hitta en sandstrand att dra upp kajaken på (speciellt inte vid geocaching med kajak) så är det bra att ha en kajak som det går att landa på en stenig strand med. Det är ju inte roligt om Varsamheten skall behöva lägga krokben på upplevelsen hela tiden.