Jag testade snöskor i djup nysnö förra året och det var ingen succe. Snön trillar ner från sidorna när man sjunker ner och skon blir jättetung att lyfta upp. Ett par breda skidor är bättre anser jag men det är också rätt tungt.
Snöskor passar nog bäst på skare som inte bär om man går i vanliga skor.
Precis, snöskor suger i djup snö. Snöskor passar bäst om det är halvhårt, dvs så att man sjunker ner utan men där man får tillräcklig bärighet med snöskor. T ex när man går i ett skoterspår som inte hunnit frysa till riktigt.
Modeller är säkert andra bättre på. Jag har själv ett par Tegsnäs för skogsåkning i djup snö (men skulle hellre haft ett par långa Östergrenare) och ett par Åsnes Amundsen för fjället, förutom alpin turutrustning för toppturande.
Utifrån vad TS skriver skulle jag nog luta snarare åt Tegsnäs eller motsvarande, dvs enkel mestadels plattåkning i skogslandet med mycket snö. De är ju dock inga höjdare att skråa med på skare eller göra toppturer med.
Här en artikel om Bo Östergren som tillverkar världens kanske finaste skogsskidor i Jokkmokk. Kostar dock en slant och det är lång väntetid, men det är härligt att kunna glida fram i sån snö där man med de vanliga turskidorna pulsar fram med snö till knäna.
http://polarisen.se/manniskan/skidor/tillverkare-av-lossnoskidor/