Hej
Som någon varit inne på finns inte den skida som funkar perfekt i alla lägen. Däremot finns det bättre eller sämre kompromisser. Min stavas Tegsnäs, välgjord och välfungerande. Dom är bla utformande så att dom strävar upp ur snön (bredare fram än bak), ovansida är inte platt utan försedd med en liten ås som gör att snön glider av lättare. Köpte för länge sen ett par med den sk bankiraywoodsulan - behöver ej tjäras. Inför förra vintern kompletterade jag med ett par till - något längre för ännu bättre bärighet i djup lös snö.
Jag är 187 lång och väger ca 80 kg. De äldre paret är 7,5 fot(225 cm)/75 mm breda. och de nyare 8,5 fot( 255 cm). De kortare funkar med 15 kg på ryggen även om det är lös och djup snö men det blir behagligare med de längre.
Det underlag dom inte funkar bra på är skare/is. Utför kan det bli rent farligt! Därför försåg jag de äldre paret med stålkanter( skruvade sådana från ett par gamla "slalomskidor" vilket resulterade i en för mig bra kompromiss som fungerar i snö och på skare såväl i skog som på fjäll. Fästet är bra, glidet tillräckligt. Klabbar det kan man stryka på ett stearinljus tex. Bärighetsproblemet kan du runda med en liten pulka för utrusningen. Längden 7,5 gör det möjligt att telemarssvänga med dom också! Enda situationen där dom blir besvärliga är om det är brant och snårigt (svårt att skråa).
I övrigt kan jag rekommendera stövelbindningen Epok (kör med lundhagskängor). Kabelbindingen tendera att nöta på cellgummidelen. . Tips ! byt ut tåremmen på Epok till ett par av Tegsnäs läderemmar - mycket enklare hantering. Kängor med läpp (typ Lundhags Militär funkar inte så bra på Epok - kängan hamnar snett!
/Hans