• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad ska jag ge mig på ?, datorn spelar upp ett videoklipp och stannar...

Datorn är en hyfsat modern HPCompac2510p och har inte nånting lagrat i minnet sedan tidigare.

Det här är en fin dator och du ska inte ha några prestandaproblem för att du kör en film.. RAM(internminne) är dynamiskt tilldelat och när du stänger en applikation så frigörs minnet(sanning med modifikation) därför ligger inte tidigare visningar cachat i RAM(internminnet) det finns dock massor med faktorer som kan påverka detta, allt från problem med filen, vilken applikation och dess codec's(olika gör jobbet olika bra) till hur många andra applikationer körs, ditt virusskydd kanske är ställt att läsa när du kör filer.. för att exakt tala om vilket problem du har bör man få titta på datorn, du kan börja med att titta i aktivitetshanteraren när du kör för att se om minnesnyttjandet slår i taket.

1. Funkade filmen innan på din dator
2. Vilka andra applikationer körs parallellt
3. Vilken applikation visar filmen
4. Hur är ditt virusskydd inställt
5. Vilka applikationer startar med datorn och ligger inlästa i minnet
 
Jag har kollat igenom filmen och allt annat och det funkar perfekt idag. Jag har ingen aning om vad som hände igår mer än att Murphy måste ha varit inblandad.

1.Mötet före kursen blev utdraget så jag kom 10 minuter sent till utbildningen, inger inte förtroende för instruktören.
2.Fick rigga ihop allt i panik, med lånad datakanon.
3.Bilden från kanonen blev bara spaghetti, fel på kabeln. Fick jaga fram en ny.
4.Startade filmen som inledning, jag har den på DVD-skiva, då började den hacka men fungerade perfekt efter en stund (kanske 1 minut).
5.När jag efter filmen skulle klicka upp mappen med fotografierna så var den inte på rätt ställe på skrivbordet, jag brukar lägga det som jag ska använda på ett ställe eftersom jag har mappar med bilder från 3-4 olika arbetsplatser (den låg gömd bland resten av ikonerna på vänster sida). Då slipper jag skämmas om jag av misstag öppnar en mapp med bilder från fel lokaler (alzheimers).
5.Bilderna som jag har döpt om och sorterat i ordning låg helt plötsligt i total oordning när jag skulle visa bildspelet.

Förutom detta så gick väl resten hyfsat bra. När jag nu på morgonen startar laptopen för att kolla igenom allt så fungerar filmen perfekt, mappen med bilder ligger snyggt på plats i nedre högra hörnet av skrivbordet och bilderna är i perfekt ordning. Allt fungerar perfekt helt enkelt.

Det finns alltså två möjligheter till det som hände igår, det ena är gremlings i kombination med Murphys lag, det andra är den mänskliga faktorn med skit bakom musen. Jag vet vad ni tänker, han har nollkoll och rörde till det totalt eftersom han inte vet vad han gör.
Kan så vara, men sker det igen nästa tisdag då jag har nästa utbildning bokad då jäv..ar plockar jag fram TV+DVD+OH-apparat och blädderblock. Då åker både dator, laptop, mappar, digitalkameror, bluetoothmusar, bildkanoner och hela faderullan in i ett mörkt och låst förråd i källaren.
 
Du kan få tråden nu Consono, mina problem är lösta, och Patric, mfl, verkar va en jäkel på sånt här, så kör på i tråden, även jag har att lära mig av vad som skrivs, då man aldrig blir bra på allt i datorns värld, utan kanske skaplig på det man oftast sysslar med.....:cool:
(ödmjukhet vet jag vad det är....)
 
Mystiskt

är det. Känner igen det mesta av det du skriver consono. Att sortera bilder i en mapp får man nästan alltid göra om innan visningen. Möjligen kan du komma runt problemet genom att lämna datorn i vänteläge. Ett annat sätt är att visa bilderna som en powerpointfil men powerpoint och bra digitalbilder är ingen kombination som jag har fått snygga resultat med.

Minst en kvart behöver man på sig för att få det att funka med en laptop och en okänd datakanon. Att köra en film kan ställa till det med en bildvisning kanske pajas grafikinställningen eller vad det är. Mitt råd är att visa bilder först och filmen sist. Kopiera helst filmfilen och bildfilen till hårddisken på datorn dvs kör den inte från något USB-minne eller DVD. Hårddisken ger snabbare access på något sätt?

Detta är råd som inte baseras på några teoretiska kunskaper bara på praktisk erfarenhet.

Thure
 
Tack Thure!
Både för tipsen och för att få höra att det inte bara är jag som drabbas. Jag började nästan ta det lite personligt från datorns sida. Grundfelet var naturligtvis brottet mot regel nummer ett som föreläsare:
Var på plats i god tid.
 
jag använder ganska ofta projektor och blir irriterad när det blir strul, har istället köpt en liten bärbar projje med vettig prestanda. problemet är att upplösningen sällan är det samma på skärmen som på projjen därför kan saker på skrivbordet hoppa runt och skapa en del förtret.. det finns olika sätt att komma runt detta beroende på windows version, man kan lägga upp den som sekundär skärm med givna inställningar, man kan ha olika profiler med mera.. det viktigaste är att om man på dagligbasis använder utrustningen så ska man ha egen utrustning.. dator, projje, kablar och extra lampa..
 
Hej!
Tog hem projektorn för att testa lite i lugn och ro hemma. Javisst, så fort jag kopplar ihop datorn och projektorn så blandar det om fotografierna i mappen som jag har på skrivbordet. Skitskumt, jag kom inte på nåt bättre än att jag döpte om bilderna med siffror i nummerordning så det går fort att sortera om dom varje gång. Dvd´n hackar däremot inte nåt mer.