• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad ska jag ge mig på ?, datorn spelar upp ett videoklipp och stannar...

Datorne har på sistånde krånglat, den spelar upp videoklipp, youTubeklipp, etc ca 15-20 sekunder, sen stannar den och buffrar eller vad det heter, men den går inte vidare sedan, vad ska jag kolla upp, eller ladda ner, eller justera på virusprogrammet, eller brandväggen för att det ska funka.?
(Jag har F-secure virusprogram, XP-pro,expl.7,1016MB fysminne,proc.hast.1600MHZ)
 
Det generella bästa rådet är ju att undvika alla program som gjorts av Microsoft, så börja med att prova en vettig web-browser.
 
Avinstallera windows och installera FreeBSD.. Så slipper du en massa fritid att lägga på att starta trådar i 'övrigt' :D
 
Den vanliga rutinen jag brukar göra är att uppdatera all program/system inblandade. Så, uppdatera Windows via Windows Update, uppdatera din browser och uppdatera Flash till att börja med. Det hela beror knappast på brandväggen skulle jag tro men även denna bör ju såklart vara uppdaterad.
 
INNAN Du omformaterar datorn och slänger ut Microsofts produkter (som inte alls är så dåliga som många tycker), test att spela upp klippet i ett annat program.

Vad använder Du i dag? IE? Testa i så fall Firefox.
spelar Du upp i Mediaplayer? Testa Winamp.

... eller något annat program....

/Peter
 
INNAN Du omformaterar datorn och slänger ut Microsofts produkter (som inte alls är så dåliga som många tycker), test att spela upp klippet i ett annat program.

Vad använder Du i dag? IE? Testa i så fall Firefox.
spelar Du upp i Mediaplayer? Testa Winamp.

... eller något annat program....

/Peter
Ska så fort möjlighet ges absolut testa sina förslag, det har jag inte tänkt på, jag vet att det spelar roll vilken spelare man har, och vilken läsare man använder, tack Torque !:)
( har hittat ett program som talar om vad burken sysslar med, process explorer, men blir inte klokare där, men webbläsaren jobbar hårt, och fssm 32 exe..men det är väl normalt....)
 
Jag ska nu koppla ur datorerna,telefonerna, modem,routrar, och allt möjligt annat skräp, och koppla in Telias triple play system, Tv-Tfn-Bredbredband, så får jag se om jag valt rätt eller fel leverantör...
Vi hörs om några år...
Tack så länge Patric, o ni andra !:)
 
Jag lånar tråden en stund Peter, jag har en fråga nämligen. Som en del av mitt arbete så har jag fått ett uppdrag att utbilda personal. Vid den utbildningen så använder jag en datakanon och en laptop för att bla visa en film. Vid det senaste utbildningstillfället så började filmen hacka när jag körde igång den. Jag är definitivt inte insatt i datorernas själsliv och tog detta både personligt och kränkande från datorjä..ln.

En av kursdeltagarna frågade dock om jag har visat samma film flera gånger tidigare och påstod att jag därigenom fyllt det som han kallade ramminnet. Är det så tror ni, och hur löser jag i så fall detta?

Jag använder även lite fotografier som jag har tagit själv och lagt i en mapp på skrivbordet, för att vara pedagogisk och följa en röd tråd så har jag naturligtvis bilderna i en särskild ordning. Vid samma kurstillfälle så klickade jag fram bilderna och de var inte alls i den ordningen som jag ursprungligen sorterat dem i.....
När jag i morse kom till jobbet och slog på datorj...ln och öppnade mappen så var bilderna i perfekt ordning igen!!
Snälla jag vet att det låter som om jag har en dålig relation med min dator men det är inte så, jag har varken skrikit eller slagit den.....ännu.

Jag behöver verkligen få hjälp med att reda ut detta, varför hackar filmen och varför blev bilderna i mappen blandade, jag har nämligen minst 20 utbildningstillfällen kvar!

Datorn är en hyfsat modern HPCompac2510p och har inte nånting lagrat i minnet sedan tidigare.