Re: Måsens brunn
thureb; sa:
Måsens brunn är ett missfoster. Den är inte gjord för eskil även om det går (jag har lyckats). En liten brunn är säkrare i stora vågor då det är mindre risk att vågor trycker in kapellet.
Lisans däck är inte lågt vid sidan om sittbrunnen. Men det finns längsgående flyttankar vilka gör att det inte finns möjlighet att spjärna med låren om man sitter på sitsen. Om man sätter sig framför sitsen i en Lisa med låren under fördäck så går den utmärkt att rolla upp (reentry roll går också bra).
Men vad jag menar är att de flesta stora sittbrunnar är olämpliga för eskil för att man inte kan spjärna fast sig bra med höfterna så att det är lätt att styra lådan vid slutfasen av eskimåvändningen. Det har att göra med att baken inte sitter still i sidled.
Thure
Helt riktigt att Måsens brunn är designad för paddling och inte roll, brunnens utformning har dock ingen negativ inverkan på möjligheten att rolla.
Om man limmade in vingar (finns folk som har gjort det) så skulle den rollas lika bra som andra havskajaker. Inte den optimala rollkajaken men det är ju ingen annan långfärdslåda heller.
Om baken inte sitter still i sidled så är det snarare så att du har en sits som inte håller den stilla i sidled. I en annan kajak skulle jag ge rådet att byta sits. Jag har ett Lisa höftstöd någonstans som du kan få köpa, det håller baken i sidled.
Är inte din Lisas däck lågt vid sidan av sitt brunnen?!?
Jag vet inget om din låda men på min Lisa så var det i alla fall lågt. Jag hade heller inga sidomonterade flyttankar som kunde vara ivägen men hur jag än bar mig åt så fick jag inte in knäna under däck.
(jag hade original ergonomisk sits i, sitter du direkt på botten?)
"Om man sätter sig framför sitsen i en Lisa med låren under fördäck så går den utmärkt att rolla upp (reentry roll går också bra)."
Menar du verkligen det?!?
Att du i ett skarpt läge hasar framför sitsen, pressar in fötterna under styrpinnen, lyckas få kapellet att fortfarande passa (du har ju förflyttat kroppen avsevärt och sitter inte längre där struten på kapellet är sydd) och elegant rollar upp?
Känns väldigt riskabelt att kila fast fötterna under styrpinnen, något jag aldrig skulle göra skarpt!
I teorin-knappast, i badviken-ok men meningslöst, skarpt-inte en chans.
"En liten brunn är säkrare i stora vågor då det är mindre risk att vågor trycker in kapellet."
Återigen en fördom som helt saknar grund.
Ok, det låter ju bra men betänk då en forspaddlare som paddlar vattenfall på tio meter och mer. Själv är jag mer försiktig av mig men har flera gånger hoppat med forslådan från treans hopptorn och aldrig fått kapellet intryckt. Var hittar du dom vågorna som motsvarar ett rent tre meters dropp?
Jag har gjort hundratals skarpa rollar i fors och aldrig fått kapellet intryckt eller behövt simma.
Om jag var vig nog att sitta med benen i split skulle jag gladeligen rolla en brunn som var två meter bred även om det skulle kräva en jäkla lång åra, längden kan då gärna vara hela kajakens längd, säg fem meter eller höfta till med tvåhundra meter. Brunnens storlek har inom rimliga gränser ingen inverkan på rollen, brunnens inredning betyder däremot nästan allt.
/JL
[Ändrat av Lorre2 2005-07-28 kl 18:02]