Är det lagligt att köra mtk hur-som-helst i skogen och små grusvägar? Eftersom sån cykling i trafiken skulle leda till höga böter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vad säger lagen?
- Trådstartare Tomas Carlsson
- Start datum
hmm? jag tycker 1.000 är höga böter och ingen kan säga att en race på mtb cykeln blir lungn, det gäller att på snabbast tid komma från ett ställe till ett annat.Jonas P; sa:Vad menar du? Vad är det som skulle leda till höga böter?
Mig veterligen finns det i stort sett inget man kan göra på cykel som leder till höga böter i trafiken... Beror väl på hur man definerar höga i och för sig, men ändå.
Tja, orsakar du en olycka med någon annan på den smala grusvägen så kan du ju åka dit för vårdslöshet i trafik och lite såna roliga saker... Men så länge du håller dig borta från andra människor och andra människors prylar så är det nog rätt lugnt.. Om inte annat för att risken för att stöta på Farbror Blå ute i skogen är rätt minimal.
Okej, då kan jag fortsätta min cyklingazog; sa:Tja, orsakar du en olycka med någon annan på den smala grusvägen så kan du ju åka dit för vårdslöshet i trafik och lite såna roliga saker... Men så länge du håller dig borta från andra människor och andra människors prylar så är det nog rätt lugnt.. Om inte annat för att risken för att stöta på Farbror Blå ute i skogen är rätt minimal.
Lite försiktighet skadar ju inte i alla fall.
Det är tex inte bra att cykla i naturreservat (om det är förbjudet i reservatet) eller i motionsspår tänkta för löpning. Då kan du säkert få både ovänner och pynta några kronor om farbror blå mot förmodan skulle se det.
En mtb skadar naturen mångdubbelt mer mot vad man gör när man går. Så känslig biotop är väl bra att undvika.
Det är tex inte bra att cykla i naturreservat (om det är förbjudet i reservatet) eller i motionsspår tänkta för löpning. Då kan du säkert få både ovänner och pynta några kronor om farbror blå mot förmodan skulle se det.
En mtb skadar naturen mångdubbelt mer mot vad man gör när man går. Så känslig biotop är väl bra att undvika.
mathias; sa:En mtb skadar naturen mångdubbelt mer mot vad man gör när man går. Så känslig biotop är väl bra att undvika.
Ooo, faligt uttalande. Nu kommer de vetenskapliga rapporterna fram.
mathias; sa:En mtb skadar naturen mångdubbelt mer mot vad man gör när man går. Så känslig biotop är väl bra att undvika.
Har du belägg för det? Har läst en hel del argument både mot och för det där påståendet och jag är inte så säker på att det stämmer....
Jag cyklar oftast på ett gammalt motionsspår, och har utmärkt samvete. Jag bidrar till att hålla sly borta i någon mån, och om det blir spår efter mig så är det bara nyttigt eftersom motionspåret frekventeras mycket lite av andra. I någon mån kan det ju bli bromsspår, men de spår jag brukar kunna se är moppespår.
Böter kanske man kan få, men knappast för brott mot trafikregler...
Jag åker i utförsbackar på ett rätt vårdslöst sätt, men har å andra sidan knappt mött nån öht hittills.
Möter man någon tar man det lite lugnare just vid passagen, men det är ju vanligt folkvett.
Fortsätt gärna om naturslitaget i de gamla trådar som finns för det - visst kan diskussionen vara motiverad, men det vore synd att repetera allt "klokt" som skrivits .
Böter kanske man kan få, men knappast för brott mot trafikregler...
Jag åker i utförsbackar på ett rätt vårdslöst sätt, men har å andra sidan knappt mött nån öht hittills.
Möter man någon tar man det lite lugnare just vid passagen, men det är ju vanligt folkvett.
Fortsätt gärna om naturslitaget i de gamla trådar som finns för det - visst kan diskussionen vara motiverad, men det vore synd att repetera allt "klokt" som skrivits .
Där jag åker är på ett ställe som naturen varken tar skada eller folk kan bli sura eller polisen kommer in, och kommer polisen upp dit så har dom andra ärende...
Tomas Carlsson; sa:Är det lagligt att köra mtb hur-som-helst i skogen och små grusvägar?
För tillfället är det inte olagligt att cykla hänsynslöst på stig och grusväg. Men, det är någonting man absolut inte bör ägna sig åt att göra, istället bör man vårda sig om att ta stor hänsyn till folk och fä, och det är någonting som åligger alla MTB-cyklister att göra, i det fall man inte visar denna hänsyn kommer det med största sannolikhet att stiftas förbudslagar.
Se http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19501 för en långdragen diskussion om saken
Raskesven; sa:Vandringsliter brett och tunt,
MTB gördetalltannatängrunt,
kan det vara sunt,
med dem i bunt
.....
Raskesven
LOL
Per
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg