En mig närstående och vandringsvän köpte livet igenom tält på tältcentralen av deras egna modeller.
Rejäla men inte starkast, hyfsade lösningar, god funktion, men väsentligt tyngre än mina av högfjällsmodeller. Jag å min sida har köpt på outlets och utgående reamodeller.
En av mina yngre kamrater har köpt ett par Fjellmarktält under åren.
Alla de här problemen som tidigare skribenter i tråden utrykt ve och fasa för, har jag inte hört honom nämna alls.
När han handlat har han synat alla sömmar och räknat pinnar och stänger, prövat blixtlåsar. Precis som med Fjällräven och Hillebergs tält har han behövt klippa av och plocka ut ett antal lös trådar ut tälten före bruk.
Det jag upplevt som störst skillnad är vikten. Jag vill ha lättast möjligt tält i ryggsäcken.
Men om alternativet är A och vandringsresa eller B och igen resa så skulle jag nog pröva modellen låna ett B-liknade och res.
Anser du att du måste ha ett tält, köp det du tror på och bruka det. När jag var ung gick vi i fjällen med enkelvävs bomullstält och bevisligen överlevde vi. Byggplast över taket med hjälp av några säkerhetsnålar gjorde tälten absolut regnsäkra. Att torka gavlarna hann vi alltid med tack vare vänlig blåst.
Själv eftersom jag är en bärare har jag undvikit alla GT modeller till mina vandringstält. En uppspänd tarp utanför ger luftigare yta under tak till låg vikt.
Men vad jag hitintills sett se fungerar budgetmodelltält väl till 80% av tältningen, högt uppe bland bergen kan de fungera väl om man väljer skyddade tältlägen.
Alla tält behöver extra regntätning med sömtätning. Men pröva regntätheten hemma med trädgårdsslang så att vandringsturen inte blir en överraskande våt upplevelse.
Extra impregnering kan tvättas in eller läggas på med färgspruta.
Genom att till vardagen spara än mera, får du snabbare råd med de friluftsutrustnings delar du drömmer om.
go tur