Vad menar man med England?

Oj ... nu ska vi inte göra det enkelt för oss ... det här är brittiskt!
Gibraltar är ingen koloni i egentlig mening ...

De är sk "British oversea teritory" och ingår i Storbritannien med Betty som drottning och Gordon Brown som premiärminister.

Så vad är skillnaden mellan en koloni och oversea territory? Förutom att detta är något särskilt brittiskt? (?) Vad är en koloni i egentlig mening till skillnad från Gibraltar? Kolonier brukar / brukade ha en guvernör eller motsvarande, som var ställföreträdande för regering och/eller monark hemmavid. En viss grad av självständighet men ingen egen armé. En mestadels importerad befolkning eller åtminstone en importerad styrande befolkning, und so weiter.

Falklandsöarna är väl samma sak typ. Indien var väl samma sak förr i tiden?

Svårt det där med Commonwealth, vilket jag populärt helt enkelt brukar benämna Brittiska Imperiet, eftersom de har för vana att kicka ut medlemmar då och då och släppa in andra lite blandat. Just nu är de alltså 53 sist jag kollade men man vet egentligen aldrig från år till år. Strax över 50 länder är något man med säkerhet kan använda i diskussioner där man inte har chans att kolla fakta. God save the Queen!

Jag trodde Imperiet bestod av UK plus Gibraltar ...

Till poängen igen!

Alltså meningen med det hela var så här, vad öriket heter spelar ingen större rol. För att dra ett exempel för att beskriva vad jag menade med det första inlägget fundera över det här.

Vad tror ni skulle hända om ni var till exempel i Skottland för att vandra på West Highland Way och i Glasgow innan du börjar det hela upptäcker att du är törstig och skulle gärna ha en öl. Du går till en pub någonstans i centrum beställer en öl o sitter och har det gott.

Då frågar du gubben som sitter bredvid dig så här, ’Your English right, your from around here? Can you tell me how I get to the start of the WHW it would be really helpfull!!’. Vad tror ni skulle hända under då kommande sekunderna?! Poängen är att invånarna uppskattar om ni säger rätt och jag ville bara försöka hjälpa er lite.

ha de
A

Så vad är skillnaden mellan en koloni och oversea territory? Förutom att detta är något särskilt brittiskt? (?) Vad är en koloni i egentlig mening till skillnad från Gibraltar? Kolonier brukar / brukade ha en guvernör eller motsvarande, som var ställföreträdande för regering och/eller monark hemmavid. En viss grad av självständighet men ingen egen armé. En mestadels importerad befolkning eller åtminstone en importerad styrande befolkning, und so weiter.

Falklandsöarna är väl samma sak typ. Indien var väl samma sak förr i tiden?

En koloni är en bosättning eller geografiskt område som har en viss slutenhet eller gemenskap, oftast belägen i en främmande omgivning. Politiskt är en koloni en del av en annan stat. Det är grundkriterierna men senare har ordet koloni kommit att syfta på ett område som tillhör en annan stat.

Ett Oversea territory, som Gibraltar, är i folkrättslig medning detsamma som ett protektorat dvs en stat som genom avtal är starkt beroende av en annan stat i flera frågor ... eller med andra ord ett skyddsvälde. Oftast så ingår det i fördraget mellan staterna i skyddsväldet att den skyddade statens utrikespolitik och försvar inte ska stå i strid med skyddsväldets.

Det sker ofta en sammanblandning där de gamla kolonierna visas på kartor tillsammans med protektoraten som om de senare vore kolonier (oftast samma färg).
Just Storbritannien är ett skolexempel där de olika delarna är protektorat och inte kolonier. Många av medlemmarna i Commonwealth (men inte alla) är dock fd kolonier. Ytterligare ett europeiskt exempel är San Marino och Italien.

Ahh ... äntligen lite lagvrängeri här på Utsidan!

Alltså meningen med det hela var så här, vad öriket heter spelar ingen större rol. För att dra ett exempel för att beskriva vad jag menade med det första inlägget fundera över det här.

Vad tror ni skulle hända om ni var till exempel i Skottland för att vandra på West Highland Way och i Glasgow innan du börjar det hela upptäcker att du är törstig och skulle gärna ha en öl. Du går till en pub någonstans i centrum beställer en öl o sitter och har det gott.

Då frågar du gubben som sitter bredvid dig så här, ’Your English right, your from around here? Can you tell me how I get to the start of the WHW it would be really helpfull!!’. Vad tror ni skulle hända under då kommande sekunderna?! Poängen är att invånarna uppskattar om ni säger rätt och jag ville bara försöka hjälpa er lite.

ha de
A

Eller som en bekant klämde ur sig en gång: I really like scotland, but my favourite part of england is wales...

Innan Hongkong övergick till kineserna kallades väl det för en Brittisk kronkoloni har jag för mej?
En del samväldesländer kallades också dominions (osäker på stavning), bl.a Nya Zeeland och Australien.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg