• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

vad lyssnar ni på?

Klassiskt

De fåtaliga tillfällen jag har lyssnat på musik(radio) brukar det bli klassiskt.

Skulle jag ta med en spelare så skulle den vara laddad med Verdi, Bach och Mozart för uppförsbackarna.

Möjligen skulle jag kunna lyssna på Led Zep också men annan modern musik skulle nog gå bort, jag tycker inte att rytmen och känslan passar till lugnet utomhus.

//J
 
Bach, Vivaldi, Stenhammar, Aulin, Tchaikovsky, Sibelius, Iam, A tribe called quest, Fabalous, Looptroop, Obie Trice, Yvonne, Grandaddy, Kent, The Soundtrack of our lives, Silverbullit, The royal beat conspiracy, Robert Johnson & punchdrunks, RADIOHEAD (förstås), Placebo, Matthew Jay, Loosegoats, The knife, Håkan Hellström, Marit Bergman, The Hives, Hell on Wheels, The Flu, Fireside, Eskobar, Doktor Kosmos, Chmeical Brothers, Carrington, Broder Daniel, Bob Hund, Björn Kleinhenz, Bad Cash Quartet, Apollo 440, Pål Olle, Kalle Almlöf, Jonny Soling, Ola Bäckström, Ånon Egeland, Ellika Frisell, Triakel, Draupner, Mats Edén, Anders Almlöf, Anders Norudde, Anders Nygårds, Magnus Stinnerbom, Anders Rosén, Björn Ståbi, Ole Hjorth (min absoluta favorit), Pelle Björnlert, Bengt Löfberg, Erik Pekkari, Eric Öst, Klacklek, Frifot, Garmarna, Harv, Hjärp Erik, Hoven Droven, Jonas Brandin, Gössa Anders, systrarna Täpp, Mats Berglund, Nils Agenmark, Olle Lindvall, Päkkos Gustav, Rickard Näslin, Röjås Jonas, Laggar Anders, Toxa, Troskari Matts Olsson, Ulrika Bodén, Viksta Lasse mfl.

Jag har säkert glömt en massa band och spelmän. Som synes lyssnar jag alltså på klassiskt, hip hop, alternativpop och folkmusik.

[Ändrat av Aminida 2005-03-30 kl 09:55]
 
Lyssnar mycket på jazz som t.ex.
Miles
Coltrane
Wes Montgomery
Ornette Coleman
Patricia Barber
Lee Morgan
Elvin Jones
Jimmy Smith
Dexter Gordon
Chick Corea
Rachelle Ferrell
Tony Williams
Wynton Kelly

men även på soul och funk då helst motown, northern soul, blacksploitation soul. Svart 60/70-tals soul med andra ord som Aretha Franklin, Curtis Mayfield, Ernie K Doe, Joe Tex, the masters, Otis Redding, Exciters, Ray Charles, The Young lovers, Mighty Joe Hicks, Family of Eve m.fl.

Bland popfavoriterna hör:
Elliot Smith
Kings of convenience
Belle and Sebastian
Sparklehorse
Isolation years
Muse
Smiths/Morrisey

Annat jag gillar är: Afghan Whigs, Serges Gainsbourg, France Gall, Detroit Cobras, Hellacopters, von Bondies, Sonic Youth, Flying burrito brothers, Jóhnny Cash, Smog, Will Oldham, Slayer, Beatles, White Stripes, Byrds m.fl.

Lite blandat alltså.

/D
 
Nostalgi

Brända Barn, Lolita Pop, Diestinct, Kai Martin & Stick, Dag Vag, Ebba Grön, Ståålfågel, Sator, KSMB m fl. Hur många bra svenska band har vi inte haft?

/Pottan
 
Hemma: Inte så mycket hårdrock, dansband, schlager eller country men för övrigt så blir det lite av varje. Just nu snurrar This fish needs a bike och Svenska Akademien en hel del.

Ute(i naturen): tystnad, vind, fågelkvitter, bäckporl.

För många år sedan hade jag en liten walkman för att kunna lyssna på väderleksrapporten med mig. Jag spelade in en kassett som fick ligga i. Om jag minns rätt var det en hel del Tangerine Dream och Vangelis på den.

Peter
 
Kan tillägga att när jag är ute och "vardagspromenerar" så lyssnar jag uteslutande på P1. Musiklyssnandet sker bara hemma eller möjligen i bilen eller när man sitter på buss/tåg (när jag inte får in P1 på mobilens radio). :)

Ute i naturen lyssnar jag nästan aldrig på musik. Jag brukar dock ha med mig en liten radio, men det är återigen mest P1 som spisas.
 
Allt mellan Motörhead-Bach-Lars Gullin, bara det har lite nerv i liret. Blir emellanåt nostalgisk och lyssnar igenom mina egna gamla inspelningar såväl som de nya. Tillsammans med ett glatt sällskap hade vi Saxon-afton härförleden -då snackar vi nostalgi on a grand scale!
 
Mycket Hard rock och Metal paa Mp3. I Argentina foer 3 maanaders klaettring och cykling.

System of a Down; Massor
Accept; Balls to the wall, Son of a bitch, Breaker...
Homomilitia; Nikt nie jest perfekcyjny
Halford; Resurrection
Maanga Metals covers...som Easy Living
Manowar; Bridge of death, Black wind fire and steel...
Pet Shop Boys; It's a sin, Go west
Brujeria; Te invoco
Dark Quarterer...
Within Temptation; Mother earth
Iron Maiden; Blood brothers
Rush; The trees
Kreator; When the sun burns red
Circle takes the squares; a crater to cough in
Dimmu Borgir; Metal hearts (Accept cover)
Lord Belial; Lamia
Strapping Young Lad; S.Y.L. (fucking hatred)

etc. etc.