vad krävs för en lyckad naturupplevelse?

--------------------------------------------------------------------------------
aoreman (Anna Oreman) skrev:
vad använder du för utrustning för matlagning när du beger dig ut på en flerdagarstur i skog och mark (/till havs)?

--------------------------------------------------------------------------------

Trangia kök

Vad är det någon pryl, mat eller liknade som du verkligen inte kan vara utan och varför det?

Kniv och Choklad

Vad är det mest avgörande funktionen när du väljer produkter för matlagning/förtäring?

Det ska vara funktionerligt och praktiskt.

Vilket är det effektivaste sättet/köket att tillaga mat på, varför?

Trangia kök om plusgrader gas...minus får det bli något annat. Praktiskt och enkelt.

Är det någon ting eller situation i matlagningsprocessen som känns besvärlig och krånglig? på va sätt?

Blåst gärna med regn, (inte så kul att öppna packningen i regn)och kyla.

i vilken naturmiljö brukar du befinna dig då du rör dig i naturen? Hur många brukar ni vara då som är ute på vandring?/Paddling eller dyligt?

Alla miljöer, oftas två.....

Vilket bränsle för stormkök är mest effektivt enligt dig och varför?

Gas! slipper klyddet T-röd och så går det fort men fukar sämre vid kyla.

KÖK

vad använder du för utrustning för matlagning när du beger dig ut på en flerdagarstur i skog och mark (/till havs)?
//Gasolbrännare.

Vad är det någon pryl, mat eller liknade som du verkligen inte kan vara utan och varför det?
///Olivolja på en lite flaska är helt suveränt.
I prylväg så är en skärbräda och en vass kniv bra.

Vad är det mest avgörande funktionen när du väljer produkter för matlagning/förtäring?
///Praktisk för ändamålet. Inte för tungt. Enkel att använda. Bra kvalite.

Vilket är det effektivaste sättet/köket att tillaga mat på, varför?
///Gas. Jag kör ett Tranglia med alu,kastruller och teflonpanna.
Vad jag har komleterat med är en stekspade av trä(lite) för att ej repa pannan.
Många tycker att gasol brännare är bra på sommaren men kör bensinbrännare på vintern.
Men gasol med mer propan i fungerar utmärkt på vintern.
Det bästa är nog kotta till en grillpinne och grilla korv på en fin brasa.

Är det någon ting eller situation i matlagningsprocessen som känns besvärlig och krånglig? på va sätt?
///Det är inte värdens mysigaste att sitta ute i spöregn och koka frukostgröt. Så ett tält med med plats i yttertältet att laga mat i tycker jag är viktigt. Men matlagning utomhus så är det vinden som kan ställa in trassel.

i vilken naturmiljö brukar du befinna dig då du rör dig i naturen? Hur många brukar ni vara då som är ute på vandring?/Paddling eller dyligt?
//Fjäll och skog.1-4 pers. Så ett Tranglia med två kastruller och en stekpanna brukar räcka långt.

Vilket bränsle för stormkök är mest effektivt enligt dig och varför?
//Är mest ute på sommaren, så gas(gasol) är enklast och smidigast. Behöver ingen förvärmning och inget platande.

Färska råvaror!

aoreman; sa:
Därför skulle jag behöva lite hjälp med åsikter om ät, laga, transportera mat/ matlagningshjälpmedel ute i det fria.

Jag skippar helt fräckt dina allmäna frågor och delar med mig av en tanke.

Ett område som är ganska eftersatt är nämligen något du nämner: TRANSPORTERA mat.
Jag skulle gärna se att någon klurade på en bra lösning för att transportera färska råvaror på längre turer. Den traditionella lösningen är att ta bort vätska ur råvarorna, eller helt enkelt käka upp dem innan de blir dåliga.

Men vore det inte rackarns trevligt att hala fram några hekto bloddrypande oxfilé mitt på fjället, dag 5?

Vanligtvis är vikten något som har varit problem med färska råvaror, men med dagens lättviktsutrustning kan man utan andra problem än ekonomiska ha en veckopackning som är fem kilo lättare än för låt säga 20 år sedan. Med samma totalvikt kan man alltså ha lätt utrustning men TUNG mat.

Så min inspelade puck till dig är:
Hur hålla mat färsk efter en vecka i ryggan?

Hej Anna,
om det är något du skulle kunna få uppfinna åt världen i detta sammanhang är det en lösning som gör att man kan värma vatten (soppor etc) "under gång". Vi snackar en lätt termos med inbyggd brännare i locket eller i behållardelen. Brännaren ska vara lätt, säker och enkel att hantera, samt slå av sig själv när temperaturen på innehållet i termosen går över 100 rader C.

Kommer du upp med en fiffig lösning på detta kan du nog räkna med:

award_logo.gif

/ G

tigertamjaren; sa:
Hej Anna,
om det är något du skulle kunna få uppfinna åt världen i detta sammanhang är det en lösning som gör att man kan värma vatten (soppor etc) "under gång".

/ G

När jag läser detta inlägg så känner jag att den moderna city-frilufsaren behöver raka motsatsen till vad du beskriver, det behövs ett kök i mecano som tar 2timmar att montera.. Då kanske folk hade tid att sätta sig ner i lugn och ro utan att stressa!!

Fick du inte nog av stessigt frilufsande i det militära Tigern?

tigertamjaren; sa:
Hej Anna,
om det är något du skulle kunna få uppfinna åt världen i detta sammanhang är det en lösning som gör att man kan värma vatten (soppor etc) "under gång". Vi snackar en lätt termos med inbyggd brännare i locket eller i behållardelen. Brännaren ska vara lätt, säker och enkel att hantera, samt slå av sig själv när temperaturen på innehållet i termosen går över 100 rader C.

Kommer du upp med en fiffig lösning på detta kan du nog räkna med:

award_logo.gif

/ G
Finns redan en dylik historia, nämligen "Hotbox":
start.jpg

http://www.capricorn.se/hotbox/index.html

Vad sägs om t.ex Boeuf Bourguignon?:)

Raskesven- som tycker det verkar lite äckligt, och hellre låter matlagning ta lite tid.

Jo, visst håller jag med gossarna om att vid en fin brasa i en varm och gemytlig kåta kan nog matbestyren få ta sin tid, men på fjället när vinden isar och nån brasa inte kan uppbådas med mindre än att man får sätta fyr på sin egen utrustning kan det vara på sin plats att skynda på matlagningen. Framför allt på lunchen. Dessutom skulle man vid enklare rätter (soppor etc) kunna slippa fippla fram hela köket. Behändigt m.a.o.

Finns också mängder av mellansituationer, när man kanske bara är ute på en picknick över dan, eller cyklar en dagstur etc, som ett kök "unterwegs" vore en nåd. Om inte annat så för att enkelt kunna värma mat för eventuella barn.

Raskesvens engångs Hotbox motsvarar väl inte direkt vad jag hade i åtanke. Men uppenbarligen finns det fler än jag som har tänkt i dessa banor.

Bättre upp!

/ G

Re: Färska råvaror!

Nordesjö; sa:

Trolldegsmetoden. Iofs blir det då inte färsk mat utan fryst mat, men en bit oxfile infryst i 2-3 cm trolldeg (mjöl och vatten räcker tror jag, riktig trolldeg är det salt i också) håller sig nog en vecka om den förvaras skyddad från hög värme (långt in i packningen t.ex.).

Grönsker och ägg håller en veckan utan kylföraring (fast de tar nog mekaniskt stryk av att ligga i packningen och bli mosade).

tigertamjaren; sa:
Vi snackar en lätt termos med inbyggd brännare i locket eller i behållardelen. Brännaren ska vara lätt, säker och enkel att hantera, samt slå av sig själv när temperaturen på innehållet i termosen går över 100 rader C.

JetBoil är nog nästan så nära du kan komma, lite små modifieringar av den skulle nog funka. Man kan t.ex. ersätta gasflaskan med en påfyllbar flaska som precis rymmer gas för ett uppkok (jag har ett litet Primus jubileumskök vars gasflaska man fyller från en engångsflaska med hjälp av en adapter).

Värmeväxlaren (kylflänsen) på JetBoil gör att det inte blir så varmt rumt den.

tigertamjaren; sa:
Jo, visst håller jag med gossarna om att vid en fin brasa i en varm och gemytlig kåta kan nog matbestyren få ta sin tid, men på fjället när vinden isar och nån brasa inte kan uppbådas med mindre än att man får sätta fyr på sin egen utrustning kan det vara på sin plats att skynda på matlagningen. Framför allt på lunchen. Dessutom skulle man vid enklare rätter (soppor etc) kunna slippa fippla fram hela köket. Behändigt m.a.o.

Finns också mängder av mellansituationer, när man kanske bara är ute på en picknick över dan, eller cyklar en dagstur etc, som ett kök "unterwegs" vore en nåd. Om inte annat så för att enkelt kunna värma mat för eventuella barn.

Raskesvens engångs Hotbox motsvarar väl inte direkt vad jag hade i åtanke. Men uppenbarligen finns det fler än jag som har tänkt i dessa banor.

Bättre upp!

/ G
på fjället: Om man bara ska laga soppa kan flera dela på en gryta, så behöver du bara "fippla" varannan dag.

På dagsturen eller med barnen: Med en mattermos kan man laga den goda maten hemma i köket. Vid lunchen är det bara att skruva upp locket och skotta in. Eller ta med en termos hett vatten och blanda ihop pulvermos eller coucous. Ät skinka, torkad korv e dy till. Den senare dieten åt vår son en vecka på fjället i påskas.

Bättre upp: Läste om en uppfinning som gör att man kan ladda batterierna med värmen från stormköket. Så ladda batterierna med stormköket på morgonen, ha batterierna till att koka upp lunchen medan du går och stanna och ät när det säger "pling" i ryggsäcken.

/Stina

Re: Färska råvaror!

Nordesjö; sa:
Men vore det inte rackarns trevligt att hala fram några hekto bloddrypande oxfilé mitt på fjället, dag 5?

Det är bara en fråga om opionsbildning. Man skulle mycket väl kunna stråla maten så att den blir steril, om man sedan inte öppnar förpackningen (packar de blodiga biffarna i portionsförpackningar innan man strålar) så kommer de hålla sig sterila. Problemet med strälning är bara att det kan missbrukas, man kan stråla mat som det redan har växt bakterier i(tex gamla räkor), så avdödar man bakterierna, men ev toxiner är kvar.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg