Vad kostar en fjällvandring?

1. Utrustning.
2. Resa.
3. Mat.
4. Sova.

Första gången jag fjällvandrade var 1v i jotunheimen. Hade då inga förkunskaper eller utrustning. Cirka kostnad

1. Köpte ryggsäck 700:-, kängor 800:-. Hade bomullst-shirt, strumpor, tröja, handskar hemma. Vaxade ett par gamla byxor (vax ca 100:) och lånade en regnjacka. Compeed ca 100. Totalt ca 1700.
2. Resa buss t/r från västkustrn, cirka 1400 gissar jag.
3. Lånat kök, köpte t-röd, pasta och pulversåser, choklad och liknande. Cirka 300-400.
4. Köpte sovsäck 250:-, lånade tält och gammalt liggunderlag.

3750:- totalt. Nu för tiden då jag har all utrustning är det cirka halva denna kostnad det brukar landa på. Mat och resa. Iofs slits utrustningen ut ibland.

Tyckte nån skrev tidigare att man skulle betala serviceavgift för att nyttja butiken. Det kan väl ändå inte stämma? I så fall har jag helt missat det tidigare. Kanske korkad fråga, men vill ändå kolla att man inte retar upp nån. Dessutom så gillar jag STF och stödjer gärna med avgifter. Men det finns gränser kan man tycka.

Vill inte veta

Två gånger i butiken har jag lyssnat på två nybörjare som köpt allt, det slutade på cirka samma kostnad som en jordenruntbiljett med flyg och hotell.
Ingen av de två paren orkade själva i ett varv bära ut sin nya utrustning till taxin. F-n vet om det blev någon fjällresa alls?
Börjar man krypa runt i hemmaterrängen och efterhand bygga på sig utrustning som man har behov av och kan använda till vardags blir det inte lika kännbart.
Reor, DIY, begagnat kan minska kostnaderna för utrustning. På loppisar har har hittat många praktiska pryttlar. Somligt har jag fått. Somligt har lämnats ut utan kvitto till förbrukning, den är inte klar än.
Yngre kamrater har köpt hela begagnade välnyttjade utrustningar därför att ägarna blivit för gamla och sköra.
Det finns många vägar till en någorlunda komplett friluftsgarderob.
go tur

Jag skulle heller inte orka bära all min utrustning som jag samlat på i alla år. Men jag jobbar hårt på att använda den i olika sammanhang. Kommer jag till kostnaden rodnar jag.

Vet inte om det var riktat till mig men chansar på det:).

Jo...

Jag va mest nyfiken på vad som anses som "nära" väldigt diffust eftersom dom pga brandrisk vill att man tältar 100m från stugan. är då 2-300 meter fortfarande i anslutning till stugan? behöver man vara 2km bort för att inte anses använda "stugans mark"?

Eftersom du betalar en serviceavgift för att få tillgång till stugans bekvämligheter så anser jag att man inte tältar i närheten av stugan när det börjar bli besvärligt att gå fram och tillbaka, men det avståndet är givetvis olika för alla... Jag skulle därför vilja påstå att inte bara avståndet, utan även terrängen spelar roll i sammanhanget. I praktiken handlar det väl om vad stugvärden tycker, så det enklaste är nog att faktiskt fråga - då får su säkert även tips på bra tältplatser.

jag är mest nyfiken då jag ska göra min första riktiga fjällvandring här uppe. Jag kommer att försöka tälta där det inte är annat folk men vet ju inte riktigt exakt hur det kommer bli.

Problemet med att ens tänka tanken att tälta i närheten av en stuga är att det kommer att sluta med att du sover i stugan istället...

Med tält och utrustning för att klara dig själv, gör det. Öva i hemomterängen och du lär dig snabbt rutinerna.
Till busshållplatsen, station, bilen går man först när man har palanerat, inte för att det börjar dugga.
go tur

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tiddelipom Vad kostar båttransporter - Sarek Fjällvandring 3
smula vad kostar topptur? Fjällvandring 4
avslut1008 Bekvämlighet kostar pengar.......... Fjällvandring 4
Agno123 Vilken jacka inför fjällvandringen? Fjällvandring 35
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg