tainio; sa:
> 10 kronor om dagen. Hm, det är ju inte så mycket. Om du ska leva så billigt är mitt bästa tips rotsaker. Kålrot innehåller mer C-vitamin än apelsin och är ruskigt billigt. Tror det brukar kosta 4 kr/kilot, och ett kilo kålrot räcker till måååååånga grytor.
Tack för tipset, det hade jag ingen aning om.
Gryta...mmmm..det kanske blir en smaskig semester
Glömde ju proteinerna... Det enklaste och troligen billigaste är om du köper ett storpack med röda linser. Brukar finnas till bra pris på Orientlivs. Köp inte på Konsum om du ska snåla, där är det små och dyra förpackningar. Willys kan ha också.
Var noga med att rensa igenom linserna ordentligt före kokning; Det kan vara små stenar med. Inte roligt att tugga sten!
Linserna är klara efter 4 minuters kokning.
Två billiga maträtter:
Gryta; Skala och hacka rotsaker, koka. Det gör inget om de är lite al dente. Koka pasta till, eller koka potatis med i grytan. Purjolök är gott i. Köp grönsaker efter vad som är billigt. Tillsätt linserna sist eftersom de har kort koktid. Tar max 15 minuter att göra en sån här gryta.
Soppa; Stek lite lök i vatten, purjo eller röd eller gul lök går bra. Som lyx kan du ha lite vitlök i. Skala och hacka potatis i småbitar (så kokar den fortare) och häll i. När potatisen är hyffsat mjuk (hacka i den med en gaffel då och då) så tillsätter du röda linser och kokar tills linserna är mjuka. Krydda med curry och/eller nåt annat orientaliskt.
Var noga med fetterna också; Kroppen behöver omega 3 och omega 6. Köp Virgin (dvs kallpressad) olivolja och häll på maten när den är färdig. Stek INTE i oljan, då förstörs alla de fetter som kroppen behöver.
Sen finns det tusen teorier till om mat, men dessa är de som jag funnit är de bästa och billigaste. Det är viktigt med vitaminer (grönsaker och rotsaker), proteiner (bönor och linser) och fetter (kallpressad växtolja).
Kött är dyrt, så det kan du ju skippa på en gång. Om du känner dig hungrig kan du kanske komplettera med nåt ägg då och då (ofta kan man köpa dem styckvis om man frågar).
Hoppas dessa tips kunnat ge dig nåt!
PS: Bönor och linser finns även färdigt på konserv, bara att blanda i eller äta som de är. Fast då blir det mycket dyrare än att göra dem själv. Ska du hålla på med bönor måste du blötlägga dem först, så det är nog enklast med linser eftersom de bara är att koka direkt.
[Ändrat av Aminida 2005-05-09 kl 15:00]