Vad kan man se och göra i Norrland

Höga Kusten är fint. Annars är den sträckan ganska tråkig.

Kör hellre inlandsvägen E45, tex från Karlstad till Kiruna. Mycket mer intressant och fascinerande.

Sträckan mellan Skellefteå och Umeå. Tycker jag att du bör ta vägen Skellefteå- Bastuträsk-Åsträsk-Hällnäs- Vindeln-Umeå. Den tycker jag är väldigt vacker. Kandock vara att man är hemmakär.

Sträckan mellan Skellefteå och Umeå. Tycker jag att du bör ta vägen Skellefteå- Bastuträsk-Åsträsk-Hällnäs- Vindeln-Umeå. Den tycker jag är väldigt vacker. Kandock vara att man är hemmakär.

Måste man ända ut till vindeln? Finns det inte fina vägar genom bygderna fram till typ tavelsjö ungefär?
Superfint öppet landskap med ängar och djur, jag blir så glad när jag passerar i dom trakterna.. det känns som så.. Sverige. :)

Visst, behöver man inte ända ut till Vindeln. Tavelsjö och omnejd är också vackert. Fördelen med att åka Hällnäs- Vindeln-Umeå är att man kan följa älven (Rödånäs-Vännfors-Brattby-Umeå).

Jag cyklade ifjol (2010) från Örnsköldsvik till Skellefteå via Umeå och följde då delar av Cykelspåret. Följer man Cykelspåret exakt kan de bli långa vägar men man kan med bra karta använda den när andra alternativ inte finns. E4 ska man undvika som pesten. Allt för många mil är 2+1 vägar och 3 km innan Örnsköldsvik kom jag p.g.a. felnavigering på E4:an med 2+1 väg och att vara på enfilen när långtradare susar förbi är inte trevlig upplevelse.

Jag cyklar inte så mycket men spenderar en hel del tid i Hälsingland. Så om jag skulle cykla igenom Hälsingland skulle jag välja:

Jag tycker också du ska uppleva Höga Kusten. När du gjort det så kan du cykla mot Sundsvall. Därefter följa kusten till Mellanfjärden (Gå på teater och ät nyrökt fisk). Efter det söker du du dig inåt landet ett par mil. Passera Bergsjö. Ca 1 mil efter Bergsjö kommer du till Älgered. Där svänger du ner mot Strömbacka på en liten vacker väg i bergigt skogslandskap med ett par byar som dyker upp längs vägen. När du kommer till Strömbacka så är du i Dellenbygden som är riktigt vackert!
Sök dig mot Delsbo. I Delsbo går det en väg som är skyltad Järvsö och går under järnvägen. Den kallas Kalvstigen. (Här kan man göra en avstickare och uppleva flertalet fäbodvallar) Cykla den till Nordsjö och följ skyltning Vallsta. Nu är du vid Ljusnan på den östra sidan. Sök dig till Bollnäs via Växbo (som har en fantastisk restaurang) Råkar du hamna på västra sidan så hamnar du på Rv 83 och den är starkt trafikerad . Efter Bollnäs skulle jag nog cykla ner mot Falun via Svärdsjö.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Jackiie Hur märker man av tryckskador? Långcykling 5
Jackiie Hur hittar man campingplatserna? Långcykling 14
noboundaries angående ryggsäck när man cyklar? Långcykling 14
Zarkan Vad bör man kunna laga? Långcykling 8
aksello Banvallsleden, hur tar man sig dit bäst? Långcykling 8
Soffgrupp Hur vet man vilket vevparti som passar? Långcykling 12
Martin_GBG Vad säger polisen/lagen om pannlampa när man cyklar? Långcykling 24
kimsjö Vart får man tag i bra kartor? Långcykling 1
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
Foehammer117 Hur stor absid behöver man? Långcykling 1
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
Bohak Hur lagar man sadeln på bästa sätt? Långcykling 5
neets Hur kan man ta med sig cykel i Sverige och cykla längs Göta Kanal Långcykling 5
liquidmonkey va gör man för el? Långcykling 4
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
ancalagon Var får man tag på cykelkartor över sverige? Långcykling 15
mothesta Hur skall man fixa alla visum? Långcykling 15
matsn Hur långt kan man cykla på en kassett Långcykling 11
vid Byte av vevparti hur gör man ? Långcykling 11
temmey Vart får man tag på cykelkartor över tyskland? Långcykling 5
Illsley Teknin när man bromsar för att minska slitage? Långcykling 21
nilsenman Vart hittar man en bra långfärdshoj? Långcykling 13
The Trooper 10-14 dagar i sommar,vart svänger man? Långcykling 1
pher_ Cykelvagn, vad bör man köpa så man inte ångrar sig? Långcykling 16
lillrune Sponsor till långfärdscykling, hur gör man? Långcykling 6
sedell Hur får man bort framgaffeln? Långcykling 1
sedell Hur får man bort dreven från navet? Långcykling 7
stellan Var kan man köpa Timex klockor i sverige Långcykling 3
emparasso Vlika kransar bör man kombinera? Långcykling 1
ThomasRaden Hur klär man sig när det vräker ner? Långcykling 3
erikahl hur man undviker att vurpa Långcykling 14
hzz Kan man blanda Shimano-Campagnolo? Långcykling 3
lizardking var köper man cykelväskor Långcykling 5
dabac cykelsemester med support i Norrland? Långcykling 2
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
erik r. cykla i norra norrland Långcykling 3
Gutta Cyckla i Norrland Långcykling 0
ala Hoj med inrikesflyg...kvarglömd i norrland! Långcykling 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg