Vad kan mäta sig med Sarek?

Det finns faktiskt bara ett Sarek.
Jag tror inte alls det är fel eller på något vis tråkigt att ‘snöa in på Sarek’. Man kan gå där om och om igen i all tid och evighet om man vill det. Möjligheter att lägga upp annorlunda och egensinniga turer är ofantliga. Tänk även att väderlek, vem du går med och hur din utrustning är påverkar hur du upplever ett fjällområde.

Likaså är det fel att säga att andra områden inte är lika fina som Sarek är. Alla fjäll runtom i landet har ju sin karaktär.
Tyvärr kanske många gör fel genom att dom sträckgår genom Sarek i stället för att betrakta platsen som en plats att vara i, ett mål i sig. Man behöver inte gå så långt kanske.. Även om man är ute långa tider. Stanna upp och gör ett läger,gör flera små turer hit och dit. Stanna kvar och vila, bada kanske om det är vackert väder eller bestig en topp.
Det är dessutom fint att besöka en plats flera gånger. Kanske inte vädret var så fint den förra gången du var där, eller du kanske aldrig kom upp på den toppen eller den toppen..
Fjällvandring har den egensinniga förmågan att verka som en drog, att göra en person beroende. Vissa blir höga av att gå i Sarek--Jag själv exempelvis.- Jag känner mig hemma där, ungefär som om man kommer in i en välbekant trädgård, men samtidigt när jag varit där upplever jag ändå en variation, beroende på ljus, årstid och vem jag går med.

Jag tror lika lite på att någon blir trött av något område alls och om dom nu blir det så kan dom ju återvända till Sarek då och gå där igen. Det finns nog alltid en ny liten vrå man kan upptäcka och leta rätt på.
Alla upplever ju fjällen på sitt sätt. Att återvända till en kär och välbekant plats ger en trygghet som kan förstärka dels ens egen person men även lära en själv att se på platser utifrån att man tidigare varit där. Folk som har sommarstugor pratar ju ofta om sin favoritklippa dom går till, sin badplats och sitt blåbärsställe där dom just blir nått. Dom känner ro där.och Sarek skapar faktiskt ro med sin ojämförligt storslagna natur på ett sätt som få ställen gör.
Även om det nu i år var fruktansvärt mycket folk i fjällen så tror jag ändå att det fanns helt tomma platser i Sarek där man kunnat vara utan att stöta ihop med någon..
Stressa inte runt bara i en massa dagsetapper. Det finns en hel värld bara utanför din lilla tältduk, en jokk att se på, fåglar som kommer och går, dagg på gräs i dimman. Eller ta tid på dig att umgås med den du vandrar med. Även det är en del av vandringen.

Hej igen och tack för alla intressanta tips. Jag tror att Charlotte och Anders på pricken fångade mina funderingar. Det är svårt att uttrycka vad det är som är så speciellt med Sarek, men jag tror det har något att göra med att där kan man få smaka på allt det bästa som den svenska fjällvärlden kan erbjuda; vackra vyer med höga toppar och frodiga eller karga dalar, ett intressant växt- och djurliv, stillhet, äkta vildmarksliv och en lagom utmaning för en medelvandrare som jag. Det finns garanterat platser som kan erbjuda en bättre upplevelse av vart och en av de saker jag nämnt, men det känns som att Sarek erbjuder den där så frestande kombinationen. Jag ska nog ta fasta på Anders tips att ta det lugnt och njuta av "nuet" i naturen. Så det blir nog en Sarektur i år också (åker om två veckor) innan jag styr om kosan, fast jag kommer inte räkna meter vi har gått, eller ens värdera så speciellt högt om jag varit i en ny dal eller inte (speciellt med tanke på att jag har med mig min sambo till Sarek för hennes första tur där)...

Fredrik

Erik: jag håller med om att Abisko med omnejd har mycket att erbjuda. Jag gick mycket där på 90-talet (med bas på forskningsstationen), men då mest kortare avstickare på som mest ett par dagar. Fantastisk flora som i juli är ett mecka för botaniskt intresserade som jag. Det är faktiskt ett stort minus för Sarek är att floran inte är speciellt spännande där, fast jag bryr mig numera mindre om det eftersom jag har kommit att föredra vandringar på höstkanten när myggen är borta (så även de flesta blommor).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Görane Ta sig från kläppen/ljungdalen till Tossåsen. Fjällvandring 9
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
eyck Attans! Hur ta sig från Murjek till Kvikkjokk en lördag? Fjällvandring 10
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
sebkar Att ta sig till Kiruna från gbg innan 09:30 Fjällvandring 5
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
Mumfi Bussgods till sig själv - Jäckvik/Kungsleden Fjällvandring 3
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Tojja Ta sig från Gällivare till Ritsem när buss 93 ej går? Fjällvandring 5
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
veni Att ta sig till Fauske och startpunkten för Rago NP Fjällvandring 12
Morgan Någon som känner igen sig? Fjällvandring 4
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
pajaro Att ta sig från Sulitelma Fjällvandring 11
Patrik_L Hur ta sig till Sylarna från annat håll än Enafors? Fjällvandring 12
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
frimanniska Ta sig till sarek + pris? Fjällvandring 9
Ainon Kan man ta sig mellan pyramiden och knivkammen? Fjällvandring 2
majjen Vandringssäsongen närmar sig. Några stugvärdar i närheten? Fjällvandring 0
benskyd Hur ta sig från Enafors till Storulvån lågsäsong Fjällvandring 2
punchdrunk Att ta sig till de svenska fjällen Fjällvandring 5
Plindgren Hur tar man sig till preikestolen i norge? Fjällvandring 2
Osterberg Hur tar man sig över Torne träsk? Fjällvandring 9
gegga moya Ta sig till kebnekaise sydtopp, hur? Fjällvandring 17
j_felix Hur ta sig till Ritsem och från Saltoluokta? Fjällvandring 3
Hanna86 Vågar man ge sig ut? Fjällvandring 32
Olander Att ta sig till Aktse - Skierffe Fjällvandring 6
Igelkotte Hur tar man sig från Stockholm till Kiruna billigast? Fjällvandring 21
Kall3 Lättast sätt att ta sig till saltouloukta eller ritsen Fjällvandring 4
Karpaterna.se Hur tar man sig till Sarek? Fjällvandring 8
ingeback Jotunheimen en klass för sig! Fjällvandring 10
mumrik ta sig till sourva och vietas? Fjällvandring 1
mcbain Hur tar man sig till Jotunheimen? Fjällvandring 4
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 40
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg