Det beror på ..
vattenståndet, som bla beror på årstiden. Under sommaren är vattenståndet som regel högre än under hösten. Jag har vandrat i Rapadalen sista veckan i augusti 99 med extremt lågt vattenstånd, Lundhags kängor räckte, inga problem, och första veckan i september 00 med för årstiden normalt (kanske något lågt) vattenstånd (enligt Lennart Läntha i Aktse).
Då (-00) fanns det ändå inga svåra vad. Vi gick från Aktse, och före Lulep Vassjajåkktj var det bara ett par tre decimeter vatten i jokkar (eller snarare kanaler) som tydligen kan vara meterdjupa. Lulep V. klarade vi med "coverboots" utan problem, just där stigen kommer fram till jokken. Efter L. V. gick vi ner på stranden (att rekommendera!, gå ner dit innan eller just när ni kommer fram till myren med renstängslet till vänster, det är jobbig att tvära över myren, en hel del videsnår).
Längs älven måste man korsa ett antal kanaler, blir rätt jobbigt eftersom det vid något tillfälle bara är 50 meter mellan dem. Inte svårt, stillastående vatten, meterbreda, men knädjupt var det. Cover boots räckte vid en kanal nästan.... Strandpromenaden (rena parkvandringen!) är att föredra framför stigen uppe i skogen i alla fall. Den sista kanalen (Svirja-kanalen) är värst men inga större problem. Gå sedan mellan älven och Skårkijautatj! På sluttningen ovanför sjöarna har det gått en lavin (tror jag) så nästan alla träd ligger över stigen - en mycket jobbig labyrint!
Det innebär att man också måste ta sig över kanalen (nästan stillastående vatten) från den första sjön, har inte försökt men enligt uppgifter ligger det ofta stockar man kan ta sig över på. Även om ni måste vada i djupt vatten är det bättre än att gå på andra sidan sjöarna.
Jag skulle inte gå genom Rapadalen under högvatten! Kanalerna måste vara mycket djupa, även om vattnet är nästa stillastående, L. Vassjajåkkåtj kan säkert vara svår och tom farlig. Och under sommaren måste myggen vara ändå värre än jokkarna... Rapadalen är ju en regnskog och det kan bli rätt varmt, med lite vind i skogen.
En summering: inga problem vid normalt eller lågt vattenstånd, säkrast (och myggfritt) under hösten, säg efter 15 augusti.
Mvh Lars