Vad hat hänt? Bra cykelkomponenter.

Hej!

Har läst en del artiklar av långfärdscyklister och det verkar som om shimanos XT-grupp är en bra prisvärd komponent.

De artiklarna är ett par år och jag undrar om det fortfarande är så. Hur står sig Shimano XT?

Har också läst att 7-delat ska vara ett hållbart system. Bättre än 8- och 9-delat?

Idag köpte jag en mountainbike på auktion för 700. Den var Deore XT-utrustad rakt igenom nästan och 7-delad.

Fanns även att par shimano deore LX som såg lite finare ut men jag satsade på xt cykeln. Var det klokt tänkt?

Finns det något bra ställe man kan få tag på framväxel och framväxelreglage XT till 7-delat system? De behövde bytas.

Upptäckte till min glädje att bakväxelreglaget var ett XT index-friktionsfritt tumväxelreglage. De har jag hört gott om. Var får jag tag på ett liknande framväxelreglage?

Nä slutjatat!

/Jojje

Fråga utanför ämnet.
vet du om det fanns cyklar kvar efter auktionen? Blev nyfiken på om det fanns ngt av värde att plocka av.

perssona; sa:
Fråga utanför ämnet.
vet du om det fanns cyklar kvar efter auktionen? Blev nyfiken på om det fanns ngt av värde att plocka av.

Vet inte? Undrar vart de tar vägen. Det är cyklar från polisens hittegods som köps in av några killar som driver det som ett företag.

Vart de överblivna cyklarna tar vägen vet jag inte men jag misstänker att de får sålt alla och om inte att de lämnas tillbaks till polis alternativt sparas till nästa år.

/Jojje

Hur ofta är det auktion?

Hur ofta håller de auktionerna?
Var?
Hur hittar man info om dem?

mvh
//Richard

Re: Hur ofta är det auktion?

Ras; sa:
Hur ofta håller de auktionerna?
Var?
Hur hittar man info om dem?

mvh
//Richard
Jag tror det är två ggr per år. Såg en annons i våras och det var väl på stortorget alt Mårtenstorget i Lund?

Sedan undrar jag samma sak som trådskaparen ang växlarnas förtjänster.

Inte så noga ...

Är en väldig prylhysteri...
Ok har man massa pengar o inte vet vad man ska göra med dem så kan man ju köpa det bästa av allt. Men att XT håller till "vanligt" bruk är väl självklart, närmast löjligt att ens fundera på huruvida det skulle duga. Om du tävlar eller av annan anledning kör hårt i skogen så finns det kanske anledning att fundera mer på kvalitet.

Jag köpte LX rakt över på i princip allt till cykeln och kan säga att det var mer än nödvändigt. Har iofs bara gått 600mil ännu men om jag skulle ut på nån mer längre tur så skulle jag inte behöva göra något i underhåll utan den går bra långt på de komponenterna...

Har träffat flera som cyklat typ jorden runt på vad vi kallar "kinescyklar" (hmm de är väl i grund o botten alla, även shimanos komponenter)... Bästa exemplet var en kille som cyklade från Japan o då hade kommit till Zambia i Afrika.... o det var minsann inte nån väldigt speciell cykel ..

Vildkatt; sa:
Har också läst att 7-delat ska vara ett hållbart system. Bättre än 8- och 9-delat?
Bättre och bättre... strikt hållfasthetsmässigt så är det nog samma lika, men 9-delat lär ha aningens tunnare klingor än 7-delat vilket kan göra att de slits fortare. Mest markant är att ett 9-delat måste ställas in mera noggrant för att funka som det ska. på det 7-delade är stegen större så inställningen blir mera förlåtande.

Fanns även att par shimano deore LX som såg lite finare ut men jag satsade på xt cykeln. Var det klokt tänkt?
Hemskt svårt att säga, jag skulle hellre satsat på ett lågmil LX framför ett långmil XT. Men smörjning & tvättning är betydligt viktigare än lite ytrepor, så det är svårt att säga vilken som klarat sig bäst.

Däremot kanske XT-grejerna satt på en bättre ram än LX?

Finns det något bra ställe man kan få tag på framväxel och framväxelreglage XT till 7-delat system?
ebay, fyndlådor på loppisar...
Det låter konstigt. framväxeln lever generellt ett lättare liv än bakväxeln.

Erfarenheter

Min senaste cykel har i skrivande stund 18244 km på mätaren, dessa är tillryggalagda på fem säsonger inkl. denna.

Framväxel, Shimano Alivio fick bytas efter dryga 15 000 km, hade behövt bytas efter ca 14 000 km då den inte längre orkade växla ned på minsta klingan fram. Dock hade jag inget behov av den i Uppland. Har nu bytt till Deore fram.

Bakväxel, Shimano Deore sitter orginalväxeln kvar och fungerar klanderfritt.

Kör med åttadelat växelsystem.

Var noggrann med rengörning av kedja och rulltrissor, det förbättrar avsevärt växlarnas funktion och ,antar jag, förlänger livslängden på prylarna.

Växelvajrarna är också av central betyelse för växlarnasfunktion, kan behöva bytas och smörjas. Jag har bytt på 10 000 km på nuvarande hoj. Rulltrissor har bytts på 5 000 km i snitt. Både byte av vajrar och trissor ger känsla av nya växlar.

Kedja behöver också bytas med jämna mellanrum, byter man för sällan måste också kassetten bak bytas med kedjan. Jag kör med tre kedjor som skiftas var 1 000km tills alla gjort tre omgångar då börjar ett nytt varv med tre kedjor och en ny kassett.

Det låter konstigt. framväxeln lever generellt ett lättare liv än bakväxeln.

Belastningen på framväxelreglagen är större, eftersom det är större storleksskillnad mellan klingorna. Men sen finns det en väldig massa cyklister som mest använder bakväxeln och låter kedjan ligga på mittenklingan fram. (fråga mig inte varför, jag förstår mig inte på sånt beteende.) Dessa sliter mindre på reglagen. Det är de som är generella?

Re: Inte så noga ...

Tack för svaren. Framväxeln fanns inte kvar så därför tvungen att köpa ny. Om man nu inte gör som en del och kör på mellankransen.

Albertsson; sa:
Är en väldig prylhysteri...
Ok har man massa pengar o inte vet vad man ska göra med dem så kan man ju köpa det bästa av allt. Men att XT håller till "vanligt" bruk är väl självklart, närmast löjligt att ens fundera på huruvida det skulle duga.

Kan iof hålla med. Men det är inte helt sant heller.

Om man har lite extra pengar att sätta in så kan det bli billigare i längden att sattsa på högre kvalitet. Det var kanske mer det jag var ute och fiskade efter, om XT är så mycket bättre än tex LX att det kan löna sig att satsa på det.
Verkar ju som om LX duger en bit i alla fall. Problemet är ju att XT och LX idag inte är exakt samma som för några år sedan.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg