Beträffande vad som är normal bildvinkel så är det såsom redan påpekats individuellt och dessutom en aning subjektivt, men att 85 mm (till småbild) skulle vara normalobjektiv var en nyhet.
Jag trodde faktiskt 50 mm var en rätt vedertagen norm för "normal".
Det som påverkar är ju bara hur man vill definiera storleken på synfältet för en människa och då med båda ögonen öppna förstås.
Men Thure sade väl aldrig att 85 mm är normalobjektiv?
En vanlig beskrivning av "normalbrännvidd" är den brännvidd som är lika med diagonalen i negativformatet i fråga, t ex 42 mm för småbild. Men 50 mm brukar kallas normalobjektiv (kanske för att 42 mm är en ovanlig brännvidd?). På digitalkameror är sensorn mindre, på min Dynax 5D är den t ex 28 mm, så mitt 28 mm-objektiv är en exakt normalbrännvidd på det formatet.
Jag håller med Thure om att 85 mm motsvarar vad jag ser skarpt med ett öga. Det är definitivt mindre än med 50 mm iaf.
Med ett öga och lite oskarpt ser jag uppskattningsvis som med 35 mm. Med båda ögonen och lite oskarpt ser jag snarare motsvarande 28 mm eller så.
Känslan jag har för 50 mm objektiv är "det jag tittar på". För 35 mm känner jag "det som är framför mig".