Vad har ni pa fotterna?

Slalom v rando

Ahumm, anledningen till att rando pjäxor är olämpliga i alpinbindningar hänger främst ihop med att de har en tjock gummisula, liknande såna på vandrarkängor, och har mindre och göra med att de är uppböjda. Gummisulan gör att friktionen mellan bindning och sula blir väldigt stor och det kan lätt skada ett litet skidknä. För att lösa detta har randobindnigar har en inbyggd glidplatta under framfoten vilket de flesta alpinbindningar saknar.

Sen angående Scarpa Denali XT så är det ingen superhård racingsko som inte skulle passa tjejer, åker de väldigt mjukt och försiktigt eller? Den är fortfaraande mjukare än de flesta vanliga alpinpjäxor och de som jag känner, inkl mig, tycker att den är väl mjuk och har kompletterat den med en spoiler och en del även med en hårdare stoppad innersko. Trots det är den inte jämförbar med en relativt hård alpinpjäxa, långtifrån... Tyvärr går det nog inte att få både en styv pjäxa som har gummisula och walkingmode.

Hursomhelst är den inget dåligt köp men det är absolut ingen alpinpjäxa, men det kanske inte är det du letar efter.

Testa först! Är du i alperna går det oftast att hyra och få pengarna tillbaka om du slår till.
En inte helt nöjd Scarpaägare,
/Jonas
 
Pjäxor

Jag har inte sysslat med randonné mycket, men för mig har det funkat utmärkt med Trekkers och vanliga pjäxor. Mina pjäxor är ett par medelhöga racepjuck som jag lästat ur.

Jag har gått både långa dagsturer och kortare turer i varierande terräng och snötyper och har inte haft några större problem att hänga med andra med mycket dyrare och "bättre" utrustning. Däremot har jag haft riktigt skoj utför.

Man ska komma ihåg att randonné alltid kommer att vara en kompromiss. Jobbigt kommer det också alltid vara att gå uppför.
 
Re: Slalom v rando

(jonas malmqvist) skrev:[/i]
Sen angående Scarpa Denali XT så är det ingen superhård racingsko som inte skulle passa tjejer, åker de väldigt mjukt och försiktigt eller? Den är fortfaraande mjukare än de flesta vanliga alpinpjäxor och de som jag känner, inkl mig, tycker att den är väl mjuk och har kompletterat den med en spoiler och en del även med en hårdare stoppad innersko. Trots det är den inte jämförbar med en relativt hård alpinpjäxa, långtifrån... Tyvärr går det nog inte att få både en styv pjäxa som har gummisula och walkingmode.

Den här diskussionen har pågått en stund så sedan i påskas är jag (lycklig) ägare till ett par Scarpa Denali. Som du antyder så är de ju faktiskt inte så hårda jämfört med vanliga alpinpjäxor (plus att jag fick lära mig vad "kraftiga vader" heter på franska -något som omöjliggjorde de flesta modeller...) Planerar just nu en något utökad "Haute Route", packar Volvon och drar runt i franska/italienska/österrikiska alperna februari tom maj... Avis någon?
 

Liknande trådar