Vad har ni för utrustning för att ta bilder på fjällturer

Vad har ni för kamera, telefon för att ta bilder i fjällen eller när ni är ute.
Jag har haft 2 analoga kamerahus och flera oblektiv och stativ ca 5 kg när man var i bra kondition och ca 20 år.
Nu har jag haft större kompaktkamera (cannon G12 som slutade fungera men kom igång igen)på ca 500 gr med 2 batterier och 2 minneskort och en mobil som navigering och reservkamera.
En mobil med 100-200 mp vad duger den till med flera objekti.
Kamera med optisk sökare eller enbart via skärm.
 
Som systemkamera använder en Olympus OM-D E-M5 MkII ihop med ett M.Zuiko Pro 12-45/4.0 (motsvarar 24-90mm i fullformat) och med nära på macronärgräns. Båda enheterna är vädertätade och väger komplett inkl batteri och minneskort i kameran 767g. Dessutom brukar jag ta med ett M.Zuiko 40-150mm/4,0-5,6 R telezoom som väger 225g (egentligen en relativt billig kit lins men med förvånsvärt hög optisk kvalitet till låg vikt). Varje batteri brukar ge ca 300 bilder, så några extra laddade följer med och väger 51g/st.
Som transportskydd till systemkameran med monterad normalzoom använder jag ett LowePro Adventura TLZ-20 II som passar perfekt (134g).

Vill jag gå lättare och bära mindre fotoutrustning använder jag en äldre Olympux XZ-1 kompaktkamera som faktiskt tar mycket bra bilder tack vare fin optik. Jag har även en Panasonic Lumix DMC-LX7 och en Canon Powershot S110, men Olympus XZ-1 slår båda dessa tveklöst i bildkvalitet.
 
Det blir väl lite av en kompromiss utifrån vad man vill bära på och vilka krav man har på bilder och handhavande.

I utrustningsväg vill jag gärna ha tillgång till teleobjektiv. Stativ kan man försöka hitta något lättare om man ändå vill ha det med, t ex ett gorilla-pod.

Kör man med mobilen skulle jag även där gärna ha teleobjektiv. Man ska nog hellre kolla recensioner än hur många megapixlar det är. Samsungs, Googles och Apples toppmodeller bör ju vara säkra kort.

Men det är andra saker som skiljer en "riktig" kamera från mobilen, handhavande, en fast bländare på mobilen, fasta brännvidder osv som du säkert redan känner till.
 
Eftersom mitt foto/film- och vandringsintresse går hand i hand så brukar jag sällan kompromissa över vad som hänger med. En sommar åkte Hasselbladaren med överallt, men vanligtvis är det en Sigma FP som är trotjänaren. Vidvinkel och zoomobjektiv. Ibland är den kittad med stort batteri, handtag och extern skärm, men oftast kompakt. En mobilkamera skulle jag aldrig bli nöjd med.
 
Jag är inte ofta i fjällen men har alltid med mig en Ricoh GRIII både på vandringar och till vardags. Får lätt plats i en byxficka eller jackficka. Det är kameran som kan följa med när man egentligen inte har plats för en kamera. Bättre och roligare än mobilen, i mitt tycke. Har även macromode som funkar bra. Har man med sig mobilen och en passande sladd (t.ex. SD -> Lightning) kan man föra över bilderna och redigera i mobilen. (Går även trådlöst men det tar tid och är inte så stabilt.) Saknar helt sökare och är det starkt solljus är LCD-skärmen något svår att se. Då får man gissa sig till en bra komposition och beskära i efterhand. Kameran har fast 28mm-objektiv men finns även en variant med 40-45mm-objektiv om man föredrar det. För fåglar och annat har jag en Fuji X-H2S, oftast med 100-400mm.
 
1 st systemkamera Panasonic Lumix DC-GX9.
2 st objektiv. På kameran och den jag tar de flesta bilderna med sitter en 12-32 mm, och jag har med en zoom 45-150 mm.
Batterimässigt har jag förutom originalbatteriet även 3 st fulbatterier...och så har jag med mig 2 st powerbank, 10 000 mAh och 20 000 mAh.

Mobilen tar jag bilder med om det regnar...annars när systemkameran är nedpackad eller om det blir knepigt med ljuset (är ingen Photoshopmästare).

Nedan en bild med systemkameran.
Visa bilaga P1036719.JPG
 
På min tur i Jotenheimen som var mer kuperad än jag hade förväntat och konditionen var ej lika lättfunnen som tidigare.
Jag hade div säkerhestutrustning och hällre skär jag ned på ˋfotoviktenˋ
 
På analoga tiden r.började jag med Olymps OM, Wid vinkel 24, kort tele 85 två stativ, macroobjektiv o kamerahus, ljusmätare, Växthållare, bakgrunds skivor. etc 5kg. Sedan blev det en Canon G12 högt statviv på vandrarpinnen, macrostativ etc 1 kg. Tar jag med mig analog eller Digtal systemkamera blir det lätt 3.5-5 kg. Därav minimal grundutrustning.
 
Brukar inte ta mycket bilder, så räcker med mobilen. Tycker det oftast räcker med minnesbilder. De blir ofta mer dramatiska och fina. Ibland knäpper jag på lägerplatsen om den är lite speciell, eller om jag ser något ovanligt djur.

Analoga foton var mer värdefulla. Sen digitalkamerans intåg går det inflation i fotografier som folk måste få bekräftelse för. Gillart inte.
 
En vattentät Olympus kompaktkamera Tough TG 5 hänger med på alla mina friluftsaktiviteter. Snabbare att få fram för ögonblicksbilder från nätficka på sidan av ryggsäcken än min mobil. Ett extra batteri. Filmar jag i kyla tar batteriet snabbt slut. För stillbilder klarar den på sommaren minst 500 bilder. Bildkvaliteten är OK kring normalområdet och makro av växter men tyvärr är det svårt att ta bilder på djur.

Min mobil från förra året tar hyfsat fina bilder. Den tar med tre olika objektiv både mer vidvinkliga och mera telezoomade bilder än Olympuskompakten.

Systemkamera SLR Nikon D5300 eller D3500 med telezoom 70-300 har jag under knäna i kajak för att plåta fåglar och sälar etc. Inget jag vill bära på till fjälls.

Thure
 
Brukar inte ta mycket bilder, så räcker med mobilen. Tycker det oftast räcker med minnesbilder. De blir ofta mer dramatiska och fina. Ibland knäpper jag på lägerplatsen om den är lite speciell, eller om jag ser något ovanligt djur.

Analoga foton var mer värdefulla. Sen digitalkamerans intåg går det inflation i fotografier som folk måste få bekräftelse för. Gillart inte.
Du behöver en fotoprinter ser jag.
 
Du behöver en fotoprinter ser jag.
Jo, det var ju det man tänkte i början när digitalkamerorna kom, att man skulle printa ut dem, men blir inte samma sak. Var mer känsla i analoga foton. Digitala tenderar mer att samlas på hög i en mapp som ingen annan har tillgång till än en själv. Alla blir för perfekta också. De måste få skava lite och bli lite suddiga ibland och så.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kristofer_wallmark Vad har ögat för brännvidd? Fototeknik 32
potetmoses Har noen erfaring med å få dias digitalisert? Fototeknik 1
walkerboh Vilken neg film har ni för natur Fototeknik 7
hellmanskungen Val av utrustning vid vandring? Fototeknik 9
adh2 mörkrums-utrustning Fototeknik 3
mp4 utrustning för nybörjare Fototeknik 12
Chrille74 Vill ha tips på bra funktioner att redigera bilder med Fototeknik 1
meto Objektiv till m43 för stämningsfulla bilder vid vandring i skogsmiljö Fototeknik 10
plaskdaja Ta kvälls/natt bilder Fototeknik 10
downhilldesign Behov av bilder från Sunnmöre Fototeknik 3
avslutatmedlemskap160620 Mörka bilder Fototeknik 3
sliwka2002 matta bilder Fototeknik 2
366 Köpa bilder... Fototeknik 12
ala Spara digitala bilder, storlek, visning etc. Fototeknik 30
Anna Asplund Lagring av digitala bilder Fototeknik 16
Jarek Disiga bilder Fototeknik 2
Masse1973 Dammpartiklar i bilder? Fototeknik 3
MTB Är det fusk att manipulera bilder digitalt? Fototeknik 60
EdgeX Förminska digtala bilder med bra resultat? Fototeknik 7
Svenjohansson Lagring av bilder Fototeknik 28
Boots Lagring av digitala bilder Fototeknik 38
persson65 Problem med att sortera digitala bilder Fototeknik 6
ehn Överföring av digitala bilder Fototeknik 3
Kroppe Svårt med svartvita bilder. Fototeknik 6
Graip Lagra bilder på CD Fototeknik 15
mblund databas över bilder? Fototeknik 6

Liknande trådar