Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen?

Jag tycker att det är bra att alla här har olika åsikter, någonstans måste man ju säga sitt och dela det med andra. och det blev som det blev, ledsen

För min egen del ville jag endast få svar på en enkel fråga och det har jag fått. Var det lönt att få svaret? Nej.

inga fler inlägg för min del.

Vad är detta? ditt första inlägg i denna tråd är detta, vad menar du?

Såg en länk till denna tråd och slänger in ett bidrag, trots att den är gammal. I början av juni var jag ute med en kompis och våra barn mellan som är mellan fyra och sex år gamla, vi hade planerat en kort vandring till ett vindskydd, sen pinnbrödsbak, korvgrillning, lek i skogen, upptäcktsfärder, mer grillning för att sen avsluta med att vi alla sov över i vindskyddet (första gången i vindskydd för barnen)

Vi fick båda ta emot förvånade kommentarer från folk som undrade "varför vi ville göra en sån sak" "jaaa, det är roligt?" "Perfekt insteg till friluftslivet för barnen?" Själva turen blev underbar med barn som stormtrivdes och sov gott hela natten och mammor som stormtrivdes (men inte sov fullt lika gott)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag har fått frågan "Är du vaken?". Då svarar jag ibland "ja" och ibland "nej", blir på bättre humor då och inte så bitter. :)

Ska vända på det. Jobbade i skogen, delvis reservat och fick mycket korkade frågor från allt friluftsfolk. Tex:

"Varför lägger du grus här?" För här är en stig kanske...

"Vad är det för maskin?" ATV, såg, pump etc...

"Man får väll inte fälla träd här, det är ju reservat?" Jo jag får men inte du...

"Varför klipper du buskarna"? För att dom växer över vägen/stigen...

"Är det säkert att gå här?" Stora skyltar bredvid med texten "VARNING" "FARLIG KLIPPKANT" "TRAPPAN BETRÄDES PÅ EGEN RISK" "RASRISK" "HALT" "INGET VINTERUNDERHÅLL"....

"Varför har du varselkläder på dig här i skogen?" ....

Folk med super outdoorutrustning som ber om att få åka med i bilen till närmsta busshållsplats... Extra pinsamt då det är i sveriges typ minsta reservat.

Slänger in en hint till allt friluftsfolk här, om ni ser en skylt om att trädfällning pågår, GÅ INTE DIT! Hur mkt man än följer alla säkerhetsregler och skyltar och varnar så kommer det alltid nån trög vandrare som tror hen kan stå ett par meter ifrån och titta på... Det är dom själva och alla andra som får betala för de ständiga förseningarna vi får pga måste avvisa vandrare hela tiden..

EDIT: Här blir det tydligt att så som "stadsbor" kan framstå som korkade när de frågar "friluftsfolk" om saker, minst lika korkade framstår "friluftsfolk" när dom frågar oss som bygger och underhåller era stigar, spänger, broar, etc om saker...

Senast ändrad:
Ska vända på det. Jobbade i skogen, delvis reservat och fick mycket korkade frågor från allt friluftsfolk.

Jag har lyckats undgå korkade frågor från turister, ganska mycket pga att vi håller till mycket på ett reservat som ingen känner till. Men denna veckan bygger vi om grillplatserna vid Odensjön i Söderåsens Nationalpark. Vi fick förklara för ett gäng tyska turister att man faktiskt inte får campa utanför de för ändamålet avsatta platserna. Hängmattor av den typ som diskuteras på den jättalånga evighetstråden om hängmattor här på Utsidan, mitt mellan träden. Och varenda gång man låse rupp bomarna för att komma in med våra fordon så kommer turisterna och tror att de får köra in där med sina bilar.

Ja där på söderåsen brukar det väll vara ganska packat med folk.

Det där med bommarna känner jag igen också. "Vi ska låsa här så ni får köra ut igenom om ni inte vill bli inlåsta" ochså blir dom arga på en?! Och ja, dessa hängmatte-campare som tror att dom får campa var dom vill...

Får för det mesta en del idiotiska kommentarer om mina händer när jag både ute i naturen och även i samhällen så blir det mest konstigt.
är man ute i naturen på vintern så brukar det komma fram en del som frågar om jag fryser så mycket som jag darrar.
eller han ska vi inte ha med för ska han skruva så är det natt snart.

När jag besteg Kilimanjaro så var det en kompis på facebook som undrade om man såg savannen från toppen av berget..då stod jag på bilden framför skylten som säger "5985 möh"...

Därifrån ser man bara ner på molnen och en del andra glaciärer i bästa fall, ingen utkiksplats direkt. Och sedan så ligger savannen många mil därifrån i västra delarna av landet, men det är väl lite överkurs att veta :)

I ett tidigare, fredligt Syrien hade vi bestämt oss för att gå mellan två oaser. Vi startade vid solnedgången, slog läger vid soluppgången och upprepade samt var framme.
Med hela vandringen kom vänliga araber med favoritkamelen på pickuppens flak och frågade om vår bil hade havererat, om vi behövde vatten och vägvisning. Uppenbart var att de inte kunde tänka sig att gå som deras förfäder gjort länge. Och att otrogna vitingar skulle göra det frivilligt föreföll givetvis helt galet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Olav Thon har gått bort 101 år gammal Allmänt om friluftsliv 1
GenomsnittligSarekLängtare Har nån annan den här känslan? Allmänt om friluftsliv 192
Timothyy För alla jaktintresserade - Jag har startat en hemsida Allmänt om friluftsliv 0
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga Allmänt om friluftsliv 316
TheGee Caravan backpacking sport sovsäck, kanske du har mer information om säcken. Allmänt om friluftsliv 16
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Sverker G Vad har ni på er i sovsäcken? Allmänt om friluftsliv 20
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
greenfish Gratis kartor som har meridaner!? Allmänt om friluftsliv 2
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
silenhag Vad har du hittat? Allmänt om friluftsliv 33
MarkusF Vilket sällskap har ni? Allmänt om friluftsliv 24
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
bäfver Har ni sett den här? Allmänt om friluftsliv 14
pyllan Finns det någon som fått problem men sina knä av att använda MBT skor? Allmänt om friluftsliv 6
glenn o.c. Möten med puckade turister Allmänt om friluftsliv 19

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg