Vad har jag sett från helikoptern?

Den 2 aug flög jag helikopter från Kvikkjokk till Staloluokta. Piloten var inte den bäste guide jag stött på och därför undrar jag: Är det någon på Utsidan som vet vad jag såg genom fönstret? Bilderna är numrerade i den ordning de är tagna.

bild 1
http://www.utsidan.se/medlem/album/db/cpic42fb5f17e6668.jpg

bild 2
http://www.utsidan.se/medlem/album/db/cpic42fb5fac434a4.jpg

bild 3
http://www.utsidan.se/medlem/album/db/cpic42fb5ff0b3cf7.jpg

bild 4
http://www.utsidan.se/medlem/album/db/cpic42fb602c7e499.jpg

bild 5
http://www.utsidan.se/medlem/album/db/cpic42fb605c06cfd.jpg

bild 6
http://www.utsidan.se/medlem/album/db/cpic42fb608f1f621.jpg

Hoppas på tur gör

HåkanF
 
Mina förslag

Hej!
Har flugit sträckan många gånger och en gång t.o.m. guidat piloten, som körde fel, första gången han flög sträckan.

Svårt att avgöra vissa bilder, men mtp den rutt som brukar väljas, får du här mina förslag.

1. Tjuoltavagge
2. Tarraätno ung. vid Gardevarre
3. Svårt fall; möjligen Buokkek och längre bort Buojdespuollda och Skievvun.
4. Riggoajvejåhkå
5. Ieltivare till höger. Sjön är Alep Bållavrre
6. Alep Bållavrre

Mvh
Bert
 
Här kommer ett förslag som i vissa delar skiljer sig från Berts förslag:

1 Tarradalen norr om Tarrakaisestugan, berg i förgrunden Kuratjåkkå, berg i bakgrunden Måskatjkaise och Såmmartjåkka
2 Håller med Bert, Tarraätno ung. vid Gardevarre
3 Vet ej
4 Vet ej
5 Sjön Råvvejaure och längre bort sjön Hadditjaure och Sulitelma-massivet i bakgrunden
6 Håller med Bert, Alep Bållavrre

Bilderna gjorde mig ännu mer fjällsugen. Ska flyga sträckan nästa tisdag men bli avsläppt vid Tarraluopalstugorna.

default.asp')
Snart bär det av! ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
cnygardh; sa:
.....
5 Sjön Råvvejaure och längre bort sjön Hadditjaure och Sulitelma-massivet i bakgrunden
.....
Jag vet att rutten kan variera lite beroende på vindförhållanden, men kör helikoptrarna från Kvikkjokk lite hur som helst?

När vi nått Staloluokta från Sulitjelma tog vi en lägerdag men lämnade sedan Staloluokta och leden. Tyckte helikoptertrafiken där var alldeles för omfattande och störande. Gick ju hela dygnet. Men när vi var där gick helikoptrarna norr om Kierkevare.

När vi lämnade Stalo gick vi söderut genom Viejevágge till just Råvejaure (som jag inte tror att fotot visar), innnan vi fortsatte söderut till Vaimok. Hela den vägen var fridens väg, utan helikoptrar. Bra om man kan välja att slippa helikopterbuller om man vill, tycker jag, så det är bra om de generellt håller sig till en känd rutt.

Raskesven
 
cnygardh; sa:
Ska vi vägra åka motorbåt (i fjällen) också tycker du. Skulle inte tro att du ror sträckan på 3,5 km vid Sitojaurestugorna tre gånger (fram, bogsera tillbaka en roddbåt, sedan fram igen)

Nu är det ändå en viss skillnad på buller från en motorbåt och buller från en helikopter. Personligen har jag nyttjat helikoptertransport ett antal ggr (bland annat från Kvikkjokk till Tarralouppal), men jag ser ändå ett principiellt problem i den ökande helikoptertrafiken i fjällvärlden. En rapport från en kollega till mig från Kungleden mellan Hemavan och Ammarnäs gjorde gällande att denna sträcka var så trafikerad av helikoptrar att fjällupplevelsen i stort var utraderad.

Och däri består problemet. Om du som helikoptertransportnyttjare vore tvungen att kompensera alla som stördes av din framfart skulle vi ha en helt annan prisnivå på helikoptertransporter och därmed betydligt lägre nyttjande.

Nu är emellertid inte en sådan kompenseringsform möjligt, men den illustrerar enkelt att det sker ett överutnyttjande av flygtransporter i fjällvärlden. Ett politiskt och tekniskt möjligt sätt att minska fjällflygets framfart vore en reglering, men en sådan misslyckades i våras då regeringen gav vika för lokala affärsintressen. Mycket beklagligt.
 
tjonsson; sa:
cnygardh; sa:
Ska vi vägra åka motorbåt (i fjällen) också tycker du. Skulle inte tro att du ror sträckan på 3,5 km vid Sitojaurestugorna tre gånger (fram, bogsera tillbaka en roddbåt, sedan fram igen)

Nu är det ändå en viss skillnad på buller från en motorbåt och buller från en helikopter. Personligen har jag nyttjat helikoptertransport ett antal ggr (bland annat från Kvikkjokk till Tarralouppal), men jag ser ändå ett principiellt problem i den ökande helikoptertrafiken i fjällvärlden. En rapport från en kollega till mig från Kungleden mellan Hemavan och Ammarnäs gjorde gällande att denna sträcka var så trafikerad av helikoptrar att fjällupplevelsen i stort var utraderad.

Och däri består problemet. Om du som helikoptertransportnyttjare vore tvungen att kompensera alla som stördes av din framfart skulle vi ha en helt annan prisnivå på helikoptertransporter och därmed betydligt lägre nyttjande.

Nu är emellertid inte en sådan kompenseringsform möjligt, men den illustrerar enkelt att det sker ett överutnyttjande av flygtransporter i fjällvärlden. Ett politiskt och tekniskt möjligt sätt att minska fjällflygets framfart vore en reglering, men en sådan misslyckades i våras då regeringen gav vika för lokala affärsintressen. Mycket beklagligt.

Tycker du att turistens fjällupplevelse ska gå före lokalbefolkningens möjlighet att skapa arbetstillfälle och inkomst? Tycker du inte att det är lite förmätet att komma på semester och ställa krav på lokalbefolkningens bekostnad...??
 
Tarra; sa:
Tycker du att turistens fjällupplevelse ska gå före lokalbefolkningens möjlighet att skapa arbetstillfälle och inkomst? Tycker du inte att det är lite förmätet att komma på semester och ställa krav på lokalbefolkningens bekostnad...??

Problemet är att om inte flygtrafiken regleras, så kommer det att gå ut över fjällturismen. De flesta söker fjällupplevelser för att de är sammanknippade med frid och enslighet; man söker sig bort från storstadens buller och jäkt. Om inte den del av helikoptertrafiken som stör denna frid regleras kommer den gemensamma resurs som det fridfulla fjället är att överutnyttjas, vilket i ett senare skede kommer att drabba den affärsidkande lokalbefolkningen då den fridsökande stadsmänniskan söker sig till andra trakter.
 
tjonsson; sa:
Nu är emellertid inte en sådan kompenseringsform möjligt, men den illustrerar enkelt att det sker ett överutnyttjande av flygtransporter i fjällvärlden.

eh?
Menar du att det är ett överutnyttjande pga. det skulle minska om priset höjdes kraftigt?

Leif...
 
bogart; sa:
eh?
Menar du att det är ett överutnyttjande pga. det skulle minska om priset höjdes kraftigt?

Leif...

Ja, om priset reflekterade även den skada som alla andra fjällidkare drabbas av, vilket det inte gör i detta läge. Idag betalar du ett marknadspris som bestäms av fjällflygets kostnader samt den efterfrågan som för tillfället råder på flygtjänster. Den onytta som drabbar den fjällturist som du flyger förbi behöver du inte kompensera. Om så skulle vara fallet skulle priset bli betydligt högre, vilket (om vi anser att inte bara helikopterturisten har rätt till luftrummet) visar på ett överutnyttjande.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg