Vad har hänt?

Vad är det som har hänt med paddelforumet på sistone? Oftare och oftare urartar diskussioner till rena personangrepp och inlägg bemöts med en olustig hätskhet. Är inte utsidan till för att vi skall kunna ha lite trevligt och diskutera saker vi gillar under i vart fall mogna former? Är det paddelabstinens som får så många att fara ut i sura och ilskna påhopp?

Min egen uppfattning är att ett visst mått av humor skall vara tillåtet, och till och med eftersträvansvärt. Hur skall man annars orka läsa igenom ännu en tråd om fördelarna med roder framför skädda? När humorn övergår i sarkasm eller plumpheter förlorar den dock all sin charm. (Om man känner varandra väl kan även sådant tolereras, men så väl kanske vi inte lär känna varandra här i cyberrymden?)

Andra debattörer kan ha annorlunda uppfattningar om vad som hör en diskussion till och vad som inte hör dit. Det är jag beredd att acceptera och respektera så länge jag inte riskerar att bli utsatt för ilskna och insinuanta påhopp.

Det senaste exemplet utgörs av en debattör som verkar ha blivit arg eftersom hans från början seriösa inlägg bemöttes med en lustighet (eller i vart fall uppfattade den första debattören det så). Om man nu inte vill veta av humor eller lustigheter som svar på sina seriöst menade frågor kan man eventuellt få problem om fler har samma uppfattning som jag, att humor har en berättigad plats i forumet. I en diskussion när personer möts ansikte mot ansikte uppfattar de flesta om det är läge för ett skämtsamt svar på en seriös fråga eller inte. Det är svårare att uppfatta hur initiativtagaren kommer att reagera på ett elektroniskt forum, något som båda parter bör betänka. Å ena sidan bör den som svarar med en lustighet vara varsam med skämtsamheter, särskilt om han eller hon inte känner igen debattören från tidigare. Då kan man ju veta att det är en lite mer hårdhudad antagonist man har att göra med, som tål en eller annan skämtsamhet. Å andra sidan bör den som blir arg för att ett seriöst inlägg bemötts på ett som man uppfattar det oseriöst sätt besinna sig och presumera att den som svarat enbart försökt vara lite humoristisk, och inte primärt velat vara elak.

Det vore synd om forumet skall vittra sönder bara för att dels ingen ny vågar ge sig in på det av rädsla för att bli elakt bemött av äldre forumbesökare, dels de äldre debattörerna inte längre är intresserade eftersom diskussionerna blir för slätstrukna. Ingen är i längden intresserad av ett forum dominerat av hej-jag-är-nybörjare-och-vill-ha tips-på-kajaker-typ. Sådana frågor skall självklart också finnas, men vid sidan därav skall det finnas mindre handfasta och lite spirituellare inlägg. I vart fall om jag skall tycka det är mödan värt att klicka runt bland inläggen.

Kalle

Hej!

Kanske är det så att det förekommeit en del påhopp sista tiden men annars står utsidans diskussioner flera klasser över de flesta andra.

Kommer ni i håg diskussionen om att "Paddla för USA och freden"? Jag blev djupt impad när redaktörn gick in och sa stopp, och diskussionen stannade!!! I vilket annat forum händer det?

/Anders - doldis på paddlingsforumet som läser för att lära

Snyggt formulerat Kalle!

För övrigt är det bara att hänvisa till fliken "Regler" i kolumnen till höger. Där beskrivs umgängesformerna på ett tydligt sätt, Citat:

"IIroni fungerar ytterst dåligt i skrivet sammanhang, så därför bör ironi i största möjliga mån undvikas. Vill du vara ironisk kan det vara nödvändigt att markera med detta med någon form av smileys eller text (ironisk) för att klargöra.

Angrepp på person, etnisk tillhörighet och religion är naturligtvis inte tillåtet." Slut citat.

Är man nybörjare så är Reglerna en utmärkt hjälp för att inte trilla över relingen, tills man lärt känna jargongen och medlemmarna bättre!

Stefan

Jag håller med dig Kalle.
Sedan är det ju viktigt att man utrycker sig klart så att inte missförstånd uppstår, men detta problem har avhandlats på annat ställe på Utsidan. Jag tycker nog att Utsidan är ett trevligt forum men ibland så vill någon provocera. Det kan ibland vara bra, men då skall avsikten vara att få igång en diskussion och inte bara för att reta någon.
Som du också sade så får man ju också tåla lite skämt då och då. Men att försöka formulera sig väl är A och O. Smileys tycker jag funkar mycket bra.

MVH/Hans

andersmossing; sa:
Kommer ni i håg diskussionen om att "Paddla för USA och freden"? Jag blev djupt impad när redaktörn gick in och sa stopp, och diskussionen stannade!!! I vilket annat forum händer det?

Var det inte så att tråden låstes? Då går det inte att skriva nya kommentarer och då är det inte så kosntigt att tråden avstannade:)

Annars finns problem med urspårade trådar i de flesta forum. Väl utvecklade konferenssystem har såklart stöd för att flytta sådana inlägg till rätt avdelning (då brukar man dessutom ha avdelningar dit man flyttar personangrepp).

Personangrepp grundar sig ofta i nåns oförmåga att argumentera för sin åsikt, men det är inte säkert att det är personen som är dålig på att argumentera som kommer med personangreppet.

I såna här forum får man räkna med att folk kanske formulerar sig fel och innan man tolkar nåt som man gör så får man försöka se om det går att tolka på andra sätt. Och kanske t.o.m. fråga (här är ju problemet då att på Utsidan måste man fråga via mail, det finns inget stöd för "privata meddelanden" i själva forumet).

Känner man sig påhoppad så är regel nummer ett att INTE SVARA I FORUMET. Vissa har dock väldigt svårt för detta, de vill till varje pris slåss offentligt.

Enkla tumregler

Fritt efter spelreglerna i ett annat forum:
1) Försök att inte reta upp folk
2) Försök att inte vara lättretad

På den enkla instruktionen klarar man sig långt. Funkar inte det så är bästa (enda) effektiva metoden att tiga ihjäl de som inte begriper bättre.

my 2c

/Jonas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Staffan_TeamToyota Vad har hänt med Erik Gustavssons hemsida?! Paddling allmänt 4
Magnus_74 Vad har hänt med Carbonkayaks? Paddling allmänt 1
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
bååthen Har du paddlat Muddus? Paddling allmänt 4
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
KarlRoland Till er som har kapsejsat Paddling allmänt 16
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
delfinen Reglerna för stora skärgårdsbandet har uppdaterats Paddling allmänt 0
Niftigolebb Vad har ni på er för att inte bli blöta Paddling allmänt 24
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
frega Kajakbutiker i Stockholm som har provpaddling Paddling allmänt 5
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
martallen Vad har ni på händerna? Paddling allmänt 27
Arneri Vad har ni på fötterna? Paddling allmänt 27
delfinen BLÅVITA BANDET har fått en lillabror, SKÄRGÅRDSBANDET Paddling allmänt 6
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
avslut111101 Har du byggt en thomassonsk skönhet? Paddling allmänt 13
torger Har du moddat din kajak? Paddling allmänt 6
Anna på G Säveån - nån som har paddeltips? Paddling allmänt 19
peter1959 Har en ide, någon som testat ? Paddling allmänt 16
Micke U Har lite frågor om Kanuks tävlingskajaker. Paddling allmänt 2
KebneKajsa Har storleken betydelse? Paddling allmänt 52
Erik Barkefors Har någon provat Epic 18X? Paddling allmänt 31
hassex Säsongen har börjat Paddling allmänt 11
delfinen Blåvita Bandet har fått en tvillingbror Paddling allmänt 1
Brune Ytterligare en pryl för den som redan har allt Paddling allmänt 2
kajaken_yahoo.com Freya Hoffmeister har rundat New Zeelands södra ö Paddling allmänt 3
North shore Någon som har plats? Paddling allmänt 8
klippen Änteligen har jag vält ofrivilligt Paddling allmänt 1
bionicon Butik som har Salamander Revisor hjälmskärm på lager?? Paddling allmänt 2
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
Moafin Har Tahe Kayaks lagt ner? Paddling allmänt 1
melleand Mari3 extra edyl, har du en sån?(läs inte annars) Paddling allmänt 9
paddelmatte Paddling vid Lofoten. Har du tips på rutt? Paddling allmänt 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg