Vad händer när Gps:n tappar kontakten?

Test på mätt sträcka

Just hemkommen från ett test... jag sprang ett spår som är uppmätt till 17.6 km med cykeldator och hade med min 60CSx. Batterisparfunktionen avstängd och trackloggen stod på 20 meter.

Resulat: GPS:en visade exakt 17.6 km! Terrängen var blandat öppen och normaltät mellansvensk skog. Oj vad nöjd jag är med GPS:en, min gamla svartvita eTrex hade tappat kontakten hur många gånger som helst om jag varit i samma terräng! Det kan ju vara tur, får ta med GPS:en fler gånger på den vändan.

P.S. Jag tänker inte gå ut med måttband... vi har både carrier phase GPS och totalstation på jobbet, men så kul är det inte att testa GPS:er :) D.S.

hur gör jag då för att "fylla i hålen" då... backtrack, dist to dest... förklara gärna mer.

Mvh Magnus
Det beror väl på vilken typ av GPS man har. Men när jag är "nästan vid starten" så väljer man att göra en "trackback to start". Då plottar GPS ut vägen tillbaka och du kan få reda på "dist to dest".
Sparar du ditt spår och för över det till Mapsource (garmin) så berättar mapsource hur långt det är, även om det är lite tapp. Tappen blir dock raka streck vilket kan bli mer eller rmindre fel beroende på hur länge kontakten var borta och om du svängt under tiden. I Mapsource kan du även lägga till och justera punkter för att korrigera spåret efteråt. En känsligare GPS och bättre placering undviker tappen.

men allvarligare

Men vad jag tycker är allvarligare är att GPS:en fortsätter att gissa färdväg med den senaste farten och hastigheten den senast har registrerat. Jag har en 76C. Jag hinner tex åka nästan 2/3 av Söderleden innan de larmar att den tappat satellitmottagningen. ok det är ingen fara med det när jag åker bil, men jag vill ej uppleva det när jag är ute o seglar.

Min första GPS var en Garmin 45. I den kunde man bla ställa in bredden på ”motorvägen” och jag har för mig att man även kunde ställa in efter hur lång tid apparaten skulle slå av efter att den tappat kontakten.

I tunneln då, förmodare jag?
Garmins bättre bilnavigatorer, som exempelvis Zumo, har nu "syntetisk" död räkning i tunnlarna. Det förutsätter att vägen är klassad som tunnel på kartan. Är den det förstår navigatorn varför satelliterna försvann, och antar även där senaste uppmätta farten. Den fortsätter visa vägen längs rutten, även långt efter det att den inte sett några satelliter. Det är (förmodligen) inte förrän den tycker att man borde kommit ut igen, som den stänger av, om man fortfarande inte har någon mottagning då. Under förutsättning att trafiken flyter fungerar det bra. Man får anvisningar om avfarter inne i tunnlarna också. Det är inget problem under Öresund, där är inte mycket att välja på, men längs Söderleden finns det ju flera avtag.

Anders

I tunneln då, förmodare jag?
Garmins bättre bilnavigatorer, som exempelvis Zumo, har nu "syntetisk" död räkning i tunnlarna. Det förutsätter att vägen är klassad som tunnel på kartan. Är den det förstår navigatorn varför satelliterna försvann, och antar även där senaste uppmätta farten. Den fortsätter visa vägen längs rutten, även långt efter det att den inte sett några satelliter. Det är (förmodligen) inte förrän den tycker att man borde kommit ut igen, som den stänger av, om man fortfarande inte har någon mottagning då. Under förutsättning att trafiken flyter fungerar det bra. Man får anvisningar om avfarter inne i tunnlarna också. Det är inget problem under Öresund, där är inte mycket att välja på, men längs Söderleden finns det ju flera avtag.

Anders

Ja i tunneln, men jag har ej haft någonbilkarta i min GPS tidigare. Bara Bluechart. Tycker ej om att apparaten bär sig åt på det sättet.

GPS-assisterade haverier

till sjöss är ett intressant och lite skrämmande fenomen som blivit ganska vanligt. På Kryss och till Rors har haft en del artiklar om detta.

GPS har ju en del felkällor och jag kan förstå att flygledning inte kan förlita sig på bara GPS-data.

Ibland så tycker jag att GPS-navigering på cykel och i bil blir krångligare än att navigera bara med papperskarta. Jag har flera gånger valt fel väg i en korsning när jag försökt tyda GPSens navigeringsförslag. Någon gång kan detta ha berott med den typ av fel som Roger påtalat i inläggen här tidigare. Men det kan också bero på att kartan i GPSen inte är uppdaterad eller korrekt.

Angående längd på motionsbanor etc så torde en bra kalibrerad cykeldator kunna mäta distans med 4 siffrors noggrannhet. Det blir svårt att klå med en vanlig hushållsGPS.

Thure

Exakt

Det är mycket funderingar om hur nogran en GPS är. Det finns inget som är exakt. All mätdata har en mätosäkerhet, samt att man måste i så fall även ange hur mätutrustningen är kalibrerad. Att ange i det här fallet en sträcka utan att ange en mätosäkerhet är helt fel. Du som skrev om olika avstånd på löpspåren har ju helt rätt.
Att köpa en cykeldator för rätt avstånd käns väldigt bortkastat om du inte kan kalibrera den först.
Christer

Det är helt nödvändigt att navigatorn "fejkar" din position då och då. En GPS tappar positionen titt och tätt. Speciellt om den inte har någon av de nyare mottagarna, med hundratusentals korrelatorer. Skulle den gnälla varje gång den inte fått ihop positionen, skulle du bli tokig på det.

På sjön är det vanligtvis inget problem, för det finns så få tunnlar där. Knappt några träd heller.

Anders

Det är helt nödvändigt att navigatorn "fejkar" din position då och då. En GPS tappar positionen titt och tätt. Speciellt om den inte har någon av de nyare mottagarna, med hundratusentals korrelatorer. Skulle den gnälla varje gång den inte fått ihop positionen, skulle du bli tokig på det.

På sjön är det vanligtvis inget problem, för det finns så få tunnlar där. Knappt några träd heller.

Anders

Nej men enligt min GPS har jag farit över öar och grund. Öarna såg jag i verkliga livet och grunden såg jag på papperskortet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JFrisk Vad händer med utekartan? Navigering 4
mathias Vad händer med EGNOS? Navigering 2
rand Vad händer med baskartan i Etrex legend? Navigering 12
ALj Vad händer när en PDA stör? Navigering 14
mikaelkr Ozi och .rik, Händer det något? Navigering 22
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 161
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg