Företagarna betalar ju skatt på osålda varor, lagerhållning kostar och desto mer ju dyrare varan är. Om det sedan säljs färre av de dyraste produkterna, borde lagerhållningen för dessa kunna bli längre; större marginal behövs för att det ska vara lönsamt. Sist är det väl som redan nämnts, utbud och efterfrågan. Den som köper en torrdräkt för 12500, kan lika gärna köpa en för 14000, det säljs inte färre till den tilltänkta kundgruppen även om påslaget i procent är större jämfört med prylar där priset ligger i låg- och mellan-registret.
Men visst är det surt, som räven sa.
Måste också passa på att tacka dig Rickard, för att du tipsat om hur man kan komma över topputrustning till acceptabelt pris. En kokatat expedition skulle vara ett väldigt trevligt tillskott i utrustningslådan. Är du nöjd med din so far?
/Kristian
Det är vårt eget fel (som konsumenter) att de blir så mycket dyrare. För att få bättre priser i Sverige måste vi veta vad vi betalar för, och vara medvetna att det enda sättet att styra är med pengarna, inte genom att påpeka och klaga.
Jag betalar gärna extra för en affär som har något i lager som jag vill ha, vilket leder till att affären får sålt varor trots att de tar extra betalt. Det höjer priset på varan (om de inte kan sälja märkbart fler med ett lägre pris förlorar de på ett lägre pris). Detta gör jag för att få ha en affär med lager i min närhet, och en affär där jag kan prova saker.
Så snart affären inte har en viss sak hemma, köper jag den hellre på nätet. Jag är inte beredd att betala affärspris för en sak om jag kan få den för lägre pris via nätet, och jag måste vänta om jag handlar via affären. Så snart en vara finns bara i en affär på en viss ort, och det inte råkar vara min favoritaffär, så köper jag den hellre på nätet om inte priset är lågt nog.
Många kajakaffärer i Sverige har ett mycket begränsat utbud, det finns monopoltendenser. Någon/få har rätten till Kokatat, någon/få har rätten till SKUK, och det leder till att de kan och kommer at ta extra betalt. Helt enkelt en marknad där konsumenten ännu utövar för lite inflytande. Även då försöker jag köpa via nätet, då jag tror det leder affären till att tro på att använda fler distributörer, alternativt ge upp ett olönsamt monopol.
Givetvis, vad en enstaka gör leder inte till mycket, men det är ett försök...
--- Mats ---