• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad göra när man fryser lätt???

Jag är väldigt frussen av mig och är nästan ständigt kall om händerna. Eftersom jag verkligen gillar friluftsliv så är detta verkligen inte roligt.
Dels har jag låg blodcirkulation, dels väldigt lite underhudsfett.
Vad kan man göra för att bättra på detta?
Genom att träna ökar man ju blodcirulationen men man förbränner väl även fett då. Vad tror ni därför är lämpligt att äta för att få lite mer underhudsfett, utan att det lägger sig på magen, tjockleken?

Kanske låter komplicerat, men vad kan ni ge för råd mer än att träna kondition (blodcirkulation) till en som lätt fryser??

Tack på förhand

Mvh Mattias
[Ändrat av Mathew 2003-11-28 kl 16:14]
 
Kallt vatten

Händerna kan man ganska snabbt vänja vid kyla genom att alltid använda kallvatten vid handtvättning. Tydligen fungerar kroppen så att händer och fötter mm, som regelbundet utsätts för kyla, släpper på lite varmt blod då och då i motsatts till ovana som bara stänger av blodet. Det är också viktigt att ha något varmt på huvudet där det sker stora värmeförluster.
Om du röker så sluta med det, rökningt minskar blodcirkulationen.

/Hans
 
Mathew; sa:
Jag är väldigt frussen av mig och är nästan ständigt kall om händerna.
--
Genom att träna ökar man ju blodcirulationen men man förbränner väl även fett då. Vad tror ni därför är lämpligt att äta för att få lite mer underhudsfett, utan att det lägger sig på magen, tjockleken?
--
Det enklaste är att ha på sig mössa och dunjacka. Låter dumt va? Men det är den första ventilen vi har.
Är man varm om kroppen, har mössa på och är kall om händerna så hjälper bara handskar.
På fjället brukar jag ha billiga arbetshandskar. Det spelar ingen roll om de blir blöta, det viktiga är att hålla bort vindens kyleffekt från händerna.
UNDERHUDSFETT? Oroa dig inte för det, du e ba 19 så vänta tills du passerat 40 ska du få se. Men seriöst, det är inget att bry sig om. Det har man eller så har man det inte men det har inget med värmeisolering och speciellet inte händerna att göra. Vill du ha feta fingrar?
Jag tor inte på "härdningen" men den kanske funkar för jag fick alltid skäll som barn för att jag aldrig använde handskar eller vantar.
Men det kan lika gärna vara genetiskt för jag fryser sällan om händerna.
 
Tänkte börja med att säga att jag varken röker, dricker eller snusar.
Funkar verkligen det där med kallvatten?? Isåfall är det väldigt smart. Men det borde ta sin tid.

Jo, när jag var och mönstrade så sade jag till läkarna att jag frös lätt om händerna och hon tittade på mina händer och sade att jag har lite underhudsfett.
Underhudsfett hjälper till att isolera mot kylan.
Och jag täntker som du nog föstår absolut inte vänta tills jag blivit runt 40 år ;-)

Sen så är det faktiskt så att det är mest händerna (och även lite fötterna) jag fryser om. Kroppen är nästan alltid varm.

Fortsätt gärna skriv :)
 
Mathew; sa:
Funkar verkligen det där med kallvatten?? Isåfall är det väldigt smart. Men det borde ta sin tid.


Fortsätt gärna skriv :)

Det fungerar och det ger resultat relativt fort. Jag märkte detta tydligt när jag åkte motorcykel hela vintrarna. I början var det lika kallt vid +5 grader som det senare var vid -10 grader, både händer fötter och näsa vande sig. Kallvattenmetoden skyndade på processen. Jag använder aldrig varmvatten till händerna.
Det fungerar tydligen så att när en människa fryser om hander eller fötter så stängs blodtillförseln i det närmaste av, detta för att skydda hjärnan. När man ofta kyler tex händerna och kroppen blir van, så börjar den att släppa på blodet då och då för att värma. Fiskare och andra yrkesmän som ofta arbetar med bara händer har betydligt tåligare händer och fötter än andra.

/Hans
 
Låter bra det där med vattnet. Får väl börja med det.
Tackar!

Är det någon mer som upptäckt effekt av att tvätta sig med kallvatten??

/Mattias
 
Jag har inte provat vattenmetoden, men jag vet att jag har lättare att frysa första dagen på en tur när det är kallt, redan andra dagen verkar det som om cirkulationen blivit bättre. Kroppen är rätt bra på att anpassa sig.
 
fetta på dig!

Det funkar bra att tjocka till sig lite, fettet innehåller mindre antal blodkärl som släpper ut värme till omgivningen, dessutom kan du få en bättre ämnesomsättning genom att bli lite tjockare. Gick själv upp några kilo i vintras och klarar plötsligt av kylan mycket bättre än tidigare!
 
Twck för det fina rådet, ska förklara för hustrun att jag bara har förberett mig för vinterkylan och inte alls blivit tjock. :)
 
Tjocka vantar

Det där med att vänja sig stämmer verkligen. Dels kan man inse att det inte spelar så stor roll om man fryser eller inte så länge man inte förfryser. Dels så blir man faktiskt varmare. Hormonerna ställer om sig. Med händerna är det dock annorlunda. Kalla fingrar är en säkerhetsrisk eftersom man inte klarar av att hantera spännen och andra små saker.
För att hålla värmen använder jag försvarets skinnhandskar. Jag köpte tre par för 20 kronor stycket för några år sedan. Jag fann dem på http://www.garderoben.se. Innanför det har jag två lager med yllevantar. Ett par stickade från försvaret och ett par tovade från mina gamla hestrahandskar. När jag ofta behöver hantera utrustning har jag en yllevante och en fleecefingervante som är vindtät.
Jag väntar fortfarande på en ryggsäcktillverkare som insett att spännena på dagens ryggsäckar fungerar bäst på ett kontor. Kanske det bästa är att ha en ryggsäck med dragkedja som man förbättrar med långa snören.
 
Re: fetta på dig!

bjesse; sa:
Det funkar bra att tjocka till sig lite, fettet innehåller mindre antal blodkärl som släpper ut värme till omgivningen, dessutom kan du få en bättre ämnesomsättning genom att bli lite tjockare. Gick själv upp några kilo i vintras och klarar plötsligt av kylan mycket bättre än tidigare!

SKEPTISK !

Själv har jag tillräckligt högt "sälindex" för att enligt din beskrivning klara kylan bra. Men jag fryser ändå om fötterna! (Kan det bero på att fettet är felplacerat, och alltså inte är samlat kring tår & fotsula...?).

Däremot tror jag fullt och fast på det där med tillvänjning, och minns osökt det gamla rådet ur bondepraktikan (eller varifrån det nu kommer) om att "frysa in hösten" (fast varför man sen skulle "svettas in våren" det vet jag inte ...?).
 
Du är felplacerad

Du befinner dig på fel ställe. För två och ett halvt år sedan flyttade jag från Jämtland till Södra Spanien. Sen har jag inte frusit överhuvudtaget. Härnere finns gott om både lediga jobb och bostäder och temperaturen går alldig under 0. Om Du vill veta mer om Spanska sydkusten så titta gärna på http://www.costadelsol.st