Vad göra för att slippa se spår av motorburna renskötare ?

Får börja med att be om ursäkta för kvällstidningsrubriken i denna tråd, kunde bara inte låta bli. Svaret på frågan är naturligtvis enkelt – stanna hemma, eller möjligen att dra sovsäcken över huvudet.

Nu till själva syftet med tråden. Vem är det som bestämmer (?) över lederna i fjällen (STF, Naturvårdsverket, kommunen, … osv) och vart vänder man sig i så fall om man vill framföra önskemål kring omdragning av några kilometer led?

Varför frågar jag detta? Jo, under min egen vandring nu i somras gick jag under några timmar och irriterade mig på att klafsa omkring i vattendränkt gyttjevälling orsakade av renskötarnas fyrhjulingar. Vildmarksupplevelse nära nollstrecket. Jag anser mig inte ha insikt nog i alla relevanta variabler för att föra en debatt kring det där med fyrhjulingar, naturförstörelse och renskötsel, utan nöjer mig med att konstatera att samerna och hela deras kultur var på plats i fjällen flera hundra år före jag fick för mig att semestra där och att de aldrig bett mig promenera omkring igenom deras arbetsplats – även om jag, antagligen precis som de flesta andra, önskade att det skulle gå att kombinera deras verksamhet med mindre sår i naturen.

Återstår då någon form av konstruktiv lösning om att kanske helt enkelt dra om vandringslederna, så att de, där så är möjligt, inte går precis där renskötarna har sina ”trafikleder”. Men vart framför man sådana önskemål?

Hur stor känns fjällupplevelsen utmed leden nedan tror ni?
DSCF8048_c.JPG

Syftet med denna tråd är inte att provocera fram några hetsiska inlägg mot vare sig renskötare eller att temporära frilufsare från städer i syd kan stanna hemma och strosa omkring i ett eljusspår med fågelkvitter i sina mp4-spelare (för att överrösta ljudet från alla bilvägar), vem som var i fjällen först, vem som förstör naturen mest, vilken föda som är korrekt att ha på sin tallrik, vad andra typer av matproduktion orsakar för naturpåverkan osv – även om jag naturligtvis inte kan förhindra sådana inlägg - forumet är ju fritt. Sedan kan man ju undra om ”sopa-problemet-under-mattan-strategin” är den mest begåvade? Oj, fula mc-spår – vi drar om leden, så är miljöpåverkan borta – eftersom jag inte ser den. Syns inte, finns inte? Hmmm??? Nu börjar det bli snurrigt… Kanske bäst att gå och lägga sig, dra täcket över huvudet och somna in i sin egen vackra lilla bubbla, så får någon annan ta över pennan...
 
Senast redigerad av en moderator:
Önskar i alla fall att det inte kördes omkring med "fulhjulingar" i onödan.Kanske ibland svårt säga vad som är "nödan" resp. "onödan",men de förstör en helsikes massa mark.
Hur fick man fraktat innan hjulingarna blev allmänt transportsätt? Nåt att kunna gå tillbaka till?
Ärligt talat tycker jag att helikopter och skotern på vintern borde vara de som nyttjas för transport av gods,och att lätt förflyttning kunde ske till fots.
 
Önskar i alla fall att det inte kördes omkring med "fulhjulingar" i onödan.Kanske ibland svårt säga vad som är "nödan" resp. "onödan",men de förstör en helsikes massa mark.
Hur fick man fraktat innan hjulingarna blev allmänt transportsätt? Nåt att kunna gå tillbaka till?
Ärligt talat tycker jag att helikopter och skotern på vintern borde vara de som nyttjas för transport av gods,och att lätt förflyttning kunde ske till fots.
Eller varför inte cykel? 20 gånger smalare spår än fyrhjuling, nästan lika snabbt som fyrhjuling i körbar fjällterräng, lika snabbt som att gå till fots när man behöver leda den och kan förmodligen ledas genom knöligare terräng än man kan få fram en fyrhjuling. Och med ordentliga spänger så kan man cykla på dem där det ser ut som på bilden.
 
Fyrhjulingarna har helt klart förändrat naturen i fjällen på många ställen. När jag vandrade för drygt 20 år sedan fanns inte dessa djupa spår i ex Abisko nationalpark. När jag var tillbaka 2010, var naturen drastiskt förändrat och långa sträckor följde man djupa lerdiken efter motorfordon.
 
Perspektiv

Utbyggnad av bl.a. vattenkraften tycker jag medfört långt värre påverkan på olika fjällmiljöer än vad några enstaka spår efter fyrhjulingar gjort hittills.
 
Utbyggnad av bl.a. vattenkraften tycker jag medfört långt värre påverkan på olika fjällmiljöer än vad några enstaka spår efter fyrhjulingar gjort hittills.

Så att om någon byggde ut vattenkraften för femtio år sedan så kan vi alla kasta skräp var vi vill i fjällen?
(Utbyggnad av bl.a. vattenkraften tycker jag medfört långt värre påverkan på olika fjällmiljöer än vad några enstaka ölburkar...)
 
Så att om någon byggde ut vattenkraften för femtio år sedan så kan vi alla kasta skräp var vi vill i fjällen?
Den tolkningen var oväntad. Vad jag menade var att de som fanns först "på plan" (läs samerna) har fått utstå betydligt större påverkan på sin livsmiljö än de turister som idag förfasas över några hjulspår. Blev det begripligare nu?
 
detta har inget med renskötsel att göra

men väl att köra fyrhjuling.
Har i veckan både gått upp och tältat resp idag tagit en löptur på "utsiktberget" Snjerak i Kvikkjokk.
Stigen upp är en stenig,rotig lerig bäck bitvis,eller till stor del.Och här där de flesta går upp och anstränger sej i varierande grad finns nån som nödvändigtvis måste skumpa upp dit och fömodligen över nånstans i nåt alldeles eget ärende.
Slött;gå,eller flyg upp då om det ska vara så bekvämt.
Inte är det då för att rensa upp efter skoterfyllona som lämnat en massa tomma ölburkar och sopor i vedlåren i den fina raststugan där uppe.
 
Den tolkningen var oväntad. Vad jag menade var att de som fanns först "på plan" (läs samerna) har fått utstå betydligt större påverkan på sin livsmiljö än de turister som idag förfasas över några hjulspår. Blev det begripligare nu?

Ok, då blev det en lite annorlunda vinkel. Men fortfarande tycker jag inte att en olycka lindrar effekterna av en annan. Det är en ju en massa elände som utvecklingen givit mig som etnisk svensk också.
Oavsett vad tidigare generationer av samer råkat ut för (och där har ju Sverige en hel del att skämmas för) så lever dagens samer i det moderna samhället och drar nytta av elproduktionen och alla andra moderniteter. Fyrhjulingar och det slitage de ställer till med är en styggelse och jag kan inte förstå hur samernas villkor i äldre dagar kan minska den styggelsen.
För övrigt vet jag inte ens om det bara är samer som åker fyrhjuling i terrängen.
 
Köra fyrhjuling i naturen går lika "bra" oavsett etnicitet...
Sen har jag lite problem med att man här så ofta antar att alla samer är renskötare och bor i renskötselregioner...
det är inte enbart renskötare som kör i terrängen.
 
det är inte enbart renskötare som kör i terrängen.

Nej, men det är i princip bara renskötare som får köra i terrängen och då bara i samband med arbete, dvs renskötsel. Och eftersom en etnisk svensk inte har rätt att arbeta med renskötsel kan man ju dra slutsatsen att i den legala terrängkörningen är bara samer inblandade (med undantag av tjänsteärenden för myndigheter).
Sen återstår ju den illegala körningen och den står väl både samer - renskötande och icke renskötande samt svenskar, finnar, norrmän och allsköns otyg för.

Men resultatet oavsett om körningen är legal eller illegal är ju lika anskrämligt.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg