Vad göra åt illaluktande kängor?

Nej du, Bakterier dör inte när man fryser ned dem. Däremot dör de när de värms upp över 80 grader om jag inte minns fel.

Grilla kängan!

Logik: bakterier skapar dålig luft -> grillen mördar bakterierna -> kängan luktar gott igen

:)

(Det här med kängorna i frysen måste jag fått från bondepraktikan eller nåt...)

Senast ändrad:
Det är kört. Innerytan där bakterierna som luktar finns och växer är så stor att med regöringsmetoder som inte fragmenterar kängan vinner bakterierna.
Till nästa par kängor byt och tvätta strumpor dagligen samt tvätta fötterna minst 2 ggr per dygn, med tvål och torka dem rejält. Svettas du mkt om fötterna kan du vara tvungen att tvätta innersulorna varje dygn.
Skalkängor har mindre inneryta och kan gå att rädda med tvätt, torkning, tvätt etc.

Vattenreningstabletter

Äckellukt har drabbat sportskor för mig ett par gånger. Jag har lagt ned ett par Puritabs vattenreningstabletter i varje sko, fyllt skorna med ljummet vatten, och låtit dem stå så över natten. Tabletterna avger klor, som dödar bakterierna. Sen luktar skorna badbassäng, men det är en stor förbättring.
Mina Puritabs har jag haft länge, och jag vet inte om de finns på Apoteket längre. Kanske Klorin i liten mängd skulle fungera lika bra. Om du ändå funderar på att slänga kängorna så kan du ju försöka.

Hej, jag har inte testat på kängor än men däremot till vanliga skor med en ozongenerator som jag köpte för några månader sedan.
Den ser ut som ett U och sänks ner i skorna när man är hemma. Den har visat sig betydligt effektivare än de sprayer som jag tidigare använt.

Ättika drar ur fint

Istället för att kasta skorna så prova med ättika. Lägg dom i en balja med vatten och ättiksprit och låt stå nån dag. Obs! jag vet inte hur läder och membran tål detta. Hm, surt blir det, men inte speciellt starkt, och garvsyra tål väl lädret,, hmm

Hej, jag har inte testat på kängor än men däremot till vanliga skor med en ozongenerator som jag köpte för några månader sedan.
Den ser ut som ett U och sänks ner i skorna när man är hemma. Den har visat sig betydligt effektivare än de sprayer som jag tidigare använt.
Marknära ozon... är det inte sånt som börjat anses som jättefarligt? Menar de verkligen att apparaten tillverkar ozon i nån högre koncentration, har du nån länk eller ett produktnamn så man kan kolla?

Min erfarenhet från åtskilliga löpskor är att har de väl börjat lukta illa (kattpiss), så är det ute med dem. En kort förbättring kan fås genom upprepad (maskin)tvätt, eller mha klorin (undrar vad tex-membran tycker om klorin?), men i längden vinner bakterierna. Som sagt så bromsar du bara med att frysa kängorna, man kan inte nå tillräckligt hög värme för att döda dem, och de kemikalier jag testat verkar inte vara tillräckliga (iofs, om man jodspritade HELA kängan, men är det nyttigt?). Troligen har bakterierna bildat så tjocka biofilmer att de är oåtkomliga för vanliga rengöringsmedel.

Ett par fodrade täckbyxor jag hade, ruttnade som föreslagits av tidigare trådskrivare. De blev omöjliga att använda, trots upprepade tvättar och whatnot. Bara att kassera.

sista chansen

Drabbades av bakterieproblemet för några år sedan och jag tog sista chansen och fyllde skorna med en måttlig klorinlösning. Det funkade riktigt bra och lukten försvann förvånansvärt länge, men återkom efter ytterligare några vandringar. Kängorna var slut så det var ändå dags att byta, men det kan vara värt att prova och blåsa liv i kängorna ett tag tills man springer på nya på lämplig rea.

Behöver knappast tillägga att det gäller att skölja ur skorna mycket väl så att ma inte har fötterna i denna klorinlösning.....-(

R

Stinkande Meindl räddade?

Vandrade i Skottland i somras (2011). En dag ösregnade det och vatten fyllde till slut mina Meindl Islander från 2006 (GoreTex). Jag vet inte om kängorna fylldes ovanifrån eller läkte. Vandringen var slut men det var början på STANKEN! Väl hemma fick kängorna torka utomhusav hänsyn till familjen. Trålade på nätet efter en lösning (ignorerade förslagen att kasta dem). Fyllade kängorna med stark såplösning i 3 timmar och sedan klorinlösning i 1 timme. Sköljde och lät lufttorka - inne denna gång! Kvar av odören är en lätt fläkt av nystädad offentlig toalett. Kängorna har klarat en dag i svampskogen utan återfall - håll tummarna! :)

Nån som testat denna?

Verkar iallafall populär eftersom den varit slutsåld till nyss. Jag har testat att beställa en -kan återkomma med en recension när den är testad några gånger.

Aktivt syre... Alltså förmodligen ozon som redan omtalats en bit upp. Bör förmodligen funka bra.

Och nej marknära ozon är inte särskilt bra, men då handlar det om större mängder i utomhusluften och även de biprodukter som blir när skiten från biltrafiken reagerar.

Att ha en liten ozonsprutare i ett par skor över natten är inte särskilt farligt. Till exempel avges en del ozon från laserskrivare och kopiatorer och man dör ju inte varje gång man skriver ut ett papper.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
nr23se Vad göra åt blöta kängor på vintern? Kläder 2
doffy_74 Sanera illaluktande äldre regnkläder? Kläder 6
haakaaan Illaluktande kängor! Kläder 2
doffy_74 Fullnarvsläder eller nubuck i kängor? Kläder 13
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 26
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg