• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad gör ni?

Matte utan tvekan

Valde matte och fysik på gymnasiet. Det ärtvå ämnen man harnytta av och som kvalificerar dig för civilingenjör och högskoleingenjör. Det verkar ju som att det är det som du är intresserad av när du funderar över cad också.
Det finns dessutom en fördel till med matte. Det blir roligare ju mer man håller på med det.
Cad kan du som sagt lära dig på högskolan/universitet eller på egen hand.

Lycka till
/Filip
 
Hej!

Matematik och språk hjälper dig att komma in på högskolan. Med dessa ämnen skaffar du en bättre behörighet. Om du läser vidare till ingenjör kommer du få lära dig att cadda där. Foto är ju alltid roligt, men det kanske är lättare och roligare att ta en kurs i det vid sidan om skolan?

Om du är lite osäker på vad du är intresserad av så finns det ett bra utbildningstest på Gymnasium.se, som jag provade. kolla där vad du fick! Jag blev Lekfulla Linus.
 
om ts pluggar /tar beslut i den här takten, spelar nog inte inriktningen någon större roll, eftersom han med bibehållen hastighet lär vara en bra bit över 80 vid examensdagen..

intressantare är väl att fråga om TS är kvar på forumet och vad han gjorde av dom här tre åren:

och skulle någon annan, med samma frågeställning, läsa tråden är mitt självklara råd, naturligtvis, att satsa på idrott och konstnärlig inriktning.
 
Som våran kloka medlem Flanell skriver så bla konstnärlig inriktning är inte så tokigt, bra betalt ?, njaee, många konstintresserade utövare får inte ihop det förrän de kallnat 7 alnar djupt i jorden..
Men, om man finner sin egen nisch, och hittar de feta plånböckerna, typ stat o kommun o vissa privatpersoner, så gåe det oneklogen att leva rätt skapligt på det som man gillar att göra, vilket är en förutsättning för att lyckas vad man än gör i livet.

Själv har jag kommit en bra bit på väg sista året, otroligt vad intresse o vilja att betala vettigt för saker, i mitt fall mera sorten förslag/ideer och utformning, uppdragsgivare finns, och de skapar sånt som vi vill ha, även sånt viinte visste att vi ville ha...så att de kan sälja/erbjuda kunder/företag produkter och lösningar som genererar inkomster i förlängningen. Ofta ska design o "praktiskhet" blandas till en önskad form i tänkta miljön.
Man syns inte utåt precis, man kan inte gå och se någon stort helt själv skapat föremål, typ konstverk men man vet om vad grunderna till det slutgiltiga resultatet kommer från.
Sistmen inte minst, man kan göra det hemifrån utan problem numera, fysiska kontakterna mellan uppdragsgivarna/beställaren blir mer o mer sällsynta.



Vad ts har för brinnande längtan att syssla med i livet kan ju vara värt att tänka på, och vad som numera krävs för att få den berömda "biljetten" (betygen, ) dit utbildningen finns, sen om man kan det man har betyg i är ju som bekant inte samma sak alla gånger...men skit samma, ändamålet helgar medlen som jag säger...kör på ts, det fixar du !
 
TS svarar

Som uppdatering kan jag meddela att jag nu läser Bachelor i ekonomi och administration på Universitetet i Tromsö. Utbildningen valde jag för att den är bred och intresserar mig och orten för naturens och fjällens skull. Kanske bästa topptursområdet i världen. Som rektorn sa, "tio månader med bra skidföre och två månader med mindre bra skidföre..."

Nu har jag användning för fysiken, matten och aktiekunskapen från gymnasiet. Jag saknar enkelheten i fysikens formler.

mvh
Rasmus, som har fjällvärlden med all dess rikedom som utsikt varje dag ett bra tag framöver