• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad gör ni?

Vad gör ni som hänger här på utsidan när ni inte är här eller ute i naturen?

jag har problem med att välja mina induviduella val kurser inför år två på gymnasiet.
ska jag satsa på foto o cad eller matte o fysik eller idrott hur ska det här gå ihop:(

/Rasmus
 
Razzle-Dazzle; sa:
Vad gör ni som hänger här på utsidan när ni inte är här eller ute i naturen?

jag har problem med att välja mina induviduella val kurser inför år två på gymnasiet.
ska jag satsa på foto o cad eller matte o fysik eller idrott hur ska det här gå ihop:(

/Rasmus

Satsa på matte+fysik du,foto och idrott är enkelt att sköta på fritiden.


peter
 
Jag håller med föregående talare!

Om du inte har något emot att plugga så är det ju lika bra att satsa på det. Om man är väldigt konstnärligt lagd kanske man inte har lust att välja pluggämnen på sitt fria val, men har man möjlighet att plugga lite extra och tycker att det är kul så är det väl helt utmärkt att satsa på det.

Själv läste jag programmering och nätverkskurser på mitt fria val. Och extra svår engelska. Så här i efterhand har jag insett att den där programmeringen inte gav särskilt mycket, men nätverkskurserna var rätt allmänbildande och engelskakursen hade jag aldrig velat vara utan!
 
Nu var det länge sedan jag gick i gymnasiet, men kunskap i matematik och språk är aldrig fel. Hade man inte gått på någon av de 2 linjer med ”svårast matematik” som det hette på den tiden, så var man inte behörig att söka till läkarutbildningen och till civilingenjörsutbildningen.

Och programmering hör till det man ska välja i slutet på sin utbildning. Det som är ”inne” idag, kan vara ”stenålders” om 2 år, medan lösandet av integraler och matrismatematik står sig från generation till generation.

Per Brune
 
Håller med de två föregående.

Om du inte verkligen brinner för något annat (och har ork och vilja att plugga) så satsa på de tunga teoriämnena.
Annars stänger du lätt dörren till en massa val senare. (ja man kan alltid ta igen det, men det blir jobbigare så)

Det är inget fel på praktiska utbildningar för den som hellre vill börja jobba än spendera en massa år i skolbänken. Det är heller inget fel på kreativa utbildningar för den som verkligen vill satsa på något, men mitt råd är att se till att så många vägar som möjligt är öppna om tre år.
 
Jag jobbar på sjukhus i stockholm. Rätt trevligt, men hade nog egentligen önskat göra något annat.Fast vi ska öppna ett cafe när vår träningsbassäng är klar och då ska jag få jobba i cafeet.
 
Det går att tänka på två sätt:
Vad vill jag ha på papper när jag går därifrån?

eller

Vad vill jag göra medans jag är där?

Självfallet finns det inga facit i den frågan o i grund och botten är det upp till dig att fundera över vad du har för möjliheter på den skola du går. Det finns mattelärare som man klarar sig bästa utan tex, likaså med fotolärare och idrottslärare.
Ta reda på vad din skola är bra på och vad du vill fylla din tid med, för alla är lätta att hålla på med på fritiden, tro inte annat!

Själv valde jag foto och är inte ett dugg ledsen över det, om det undervisas rätt (dvs grundlägande fotokunskap om fotografins grundlagar (ljuskunskap dvs) och mycket tid och rum för egna experiment osv).
Vad du ska ska vara misstänksam mot är nog en kurs där du lär dig hur en "snygg bild" ser ut eller en som lär dig fotografera digitalt, inget ont om den digitala tekniken men digitala kameror som är nog "gruindläggande" för att användas som undervisningsverktyg brukar inte finnas på gymnasier.
Foto är en praktisk kunskap likväl som en teoretisk och finns det inte utrymme för både misstag och egna ideer klarar du dig bättre på egen hand.
(Detta sista gäller ifs även matte och idrott men speciellt matten får du skåda dig i stjärnorna efter en bra utbildning tror jag, jag har en flickvän som gått speciellt mettegymnasium men inte ens deta låter särskilt lovande i mina öron när det återberättas.)

Se bara till att du har möjlighet att växla spår efter ett par-tre veckor om du inte är nöjd, det är det viktigaste!!! Fins inga skolor som är så dåliga som de som inte tillåter det.

Lycka till, och glöm inte att misstag är enda sättet att säkert veta att du hittat det rätta för om du inte gör fel kan du inte veta om det andra kanske ändå skulle varit bättre.
 
Låt skolan ge dig det du inte kan ge dig själv.

Om du är intresserad av CAD vill du kanske jobba som ingenjör, och vill du jobba som ingenjör måste du ha matte och fysik.
CAD lär du dig när du behöver det, dvs på högskolan. Eller på egen hand.

Om det inte är klasisk CAD du är intresserad av utan 3d-modellering (typ Max, Maya, Rhino) tycker jag egentligen samma sak: det kan du lära dig efter gymnasiet eller hemma framför datorn. Jag har aldrig ångrat att jag har en stabil teoretisk grund ens när jag har jobbat med "häftiga" datorspelsprojekt och liknande. Tvärtom har det varit en klar fördel.

Som exempel har jag jobbat med ett Flashaninmeringsprojekt åt KTH:s kemiutbildning som aldrig hade funkat så bra om jag inte hade läst kemi på gymnasiet. ...och hela projektet behövdes för att folk som du hade valt bort kemi på gymnasiet men ändå ville läsa kemi på KTH.

Så låt skolan ge dig det du inte kan ge dig själv. Låt dessutom gymnasieskolan göra det den är bäst på (vilket antagligen inte är foto- och CAD-utbildning)
 
De allra flesta tipsar om matte/fysik-spåret! Det gör jag också, men man ska tänka på att det finns olika slags människor. Om matte verkligen inte är något man gillar, så ska man kanske inte bygga hela sin framtid i den riktningen (dvs bli matematiker, fysiker).

MEN: jag tror att alltför många väljer bort matte av ren reflex. Det finns ju en väldigt utbredd matteskräck bland såväl unga som gamla. "Allt med siffror är farligt" typ. Det är synd.

Jag tycker att om man står ut med att plugga matte så är man redan halvvägs i mål, och då borde man ta chansen. Den största tröskeln är att överhuvud taget våga ta i de där integralerna etc :)

Och sannolikheten att man pluggar matte på fritiden är inte så stor, jämfört med sannolikheten att man bedriver en annan hobby som t ex foto. Det är bäst att läsa matte i organiserad form, tror jag.