vad för kök?

Välj som polarn

Det finns många som förälskat sig i sitt eget kök så många sådana trådar innehåller beröm av det egna valet och inte så mycket negativ kritik.

För att kunna dra nytta av tidigare erfarenheter kan det vara idé att välja samma kök som polarna för att ha någon att fråga.

Thure

Re: Välj som polarn

thureb; sa:
Det finns många som förälskat sig i sitt eget kök så många sådana trådar innehåller beröm av det egna valet och inte så mycket negativ kritik.

Sant.
Sen bör man även fundera på om man verkligen behöver ett flerbränslekök, eller ens ett förgasarkök.

Jag har själv funderat och till och med fått låna ett flerbränslekök (Nova) under en säsong. Min slutsats är att för den absoluta merparten av mitt friluftsliv (plusgrader, Sverige, inte över 2000 m) är faktiskt ett gasolkök det bästa.

Re: Re: Välj som polarn

Nordesjö; sa:
thureb; sa:

Sant.
Sen bör man även fundera på om man verkligen behöver ett flerbränslekök, eller ens ett förgasarkök.

Jag har själv funderat och till och med fått låna ett flerbränslekök (Nova) under en säsong. Min slutsats är att för den absoluta merparten av mitt friluftsliv (plusgrader, Sverige, inte över 2000 m) är faktiskt ett gasolkök det bästa.

Instämmer helt i det. Mitt Primus MFS använder jag sällan förutom vintertid, men det blir inte så ofta för närvarande.
Annars använder jag trangiat med gastillsats när vikten inte spelar så stor roll, eller en liten högpresterande karrimorbrännare när jag vill spara vikt.

Om man nu vill ha ett mulitfuelkök så skulle jag dock köpa ett primus omnifuel av tidigare nämnda anledningar. Man bör dock vara medveten om att effekten för gas inte är lika hög som på ett rent gaskök eftersom de främst är avsedda att eldas med fotogen eller bensin.

/D

Re: KAP tillverkas inte längre!

thureb; sa:
Är själv mycket nöjd med mitt KAP-kök som jag köpte 1986. Men jag ver inte om Gunnar Finn bygger och säljer dem längre. Hörde efter i en sportaffär i Stockholm (Sportkompaniet Kungsgatan) i lördags och de trodde inte det. De hade en gammal beställning på 5 kök sedan länge och hade inte hört något från Gunnar.
Helt rätt! Tillverkas inte längre, kolla här

MVH ///Claes

avslutad210712

Gäst
Har ett Primus Omnifuel som jag är mycket nöjd med. Att det blev just det köket är för att jag vill ha ett året runt kök och bara ett enda kök som jag kan utan och innan även om kök kanske inte är så komplicerade. Skulle jag välja ett kök som inte skall användas vintertid vore nog ett gasolkök mer lämpligt.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg