Vad för kajak?

Guest

Gäst
Testa först

Roligt att du skall köpa kajak. Var noga med att testa flera typer av kajaker innan du slår till.
Fundera lite på var du kommer paddla som mest. Kanske det räcker med en kort rekreationskajak. Eller skall du möta böljan blå?. I så fall skall du kanske sikta på en havskajak. Plast eller Glasfiber avgör du själv. Båda har sina för och nackdelar men plast är i en helt annan divisonen om du paddlar mycket. Glasfiber passar enligt mig bäst om du bara skall nöjespaddla. Det finns massa återförsäljare i Europa. Båtmässan i Paris hade flera aktörer på plats. Här hemma så rekomenderar jag KAJAKTIV i Dala-Floda som har ÅF i hela landet. Det finns även några andra aktörer i Stockholm men deras pris och service ligger på en annan nivå enligt min erfarenhet. Jag tror du skall räkna med att betala 3.000 - 7.000 Kr för en beg plastkajak och ca 2.000 Kr - 7.000 Kr för en glasfiber. Jag vet att många åker till Estland och handlar. Där kan du få en ny glasfiber för ca. 3.000 Kr.

LYCKA TILL

//Tor Johansson

Re: fördelen med glasfiber?

Jonik; sa:
Vad är då fördelen med glasfiber? är den lättare?

Dom är oftast lättare, spelar ingen roll i vattnet om du inte tävlar men om du ska lyfta den av biltaket ensam är det trevligt med så lätt båt som möjligt.
Vikten är dock det minsta argumentet för glasfiber tycker jag.
Jag gillar den högre finishen som man inte får på en plastkajak, du kan dessutom lacka den om du skulle vilja.
Den är lätt att laga och plasta om ifall du vill det, även det ett tveksamt argument eftersom få bygger om sina kajaker speciellt mycket och man sällan behöver laga dom, särskilt om man valt en i plast...

Jag har arbetat med glasfiber och för mig fanns det inget alternativ, kolfiber/kevlar är för dyrt och jag vill ha känslan och finishen hos glasfiber.

Det blir till slut ett personligt val, inget kan sägas vara bättre än det andra. Många börjar med kajaker i plast men dom flesta rävar paddlar glasfiber, varför vet jag inte.
Dom av mina vänner som har plast skulle inte byta, det gäller dom med glasfiber också.

Vill du riktigt bra råd ska du starta en tråd om skädda eller roder!

JL

Guest

Gäst
Förtydligande om glasfiber

Såg att Jens givit dig lite goda råd varför jag vill förtydliga vissa uttryck som att "Rävar" är att anse som inbitna paddlare med bestämd uppfattning=fritidspaddlare som inte gått på grund. Testa och se själv så blir du inte besviken. Men mitt råd är att om du vill paddla mycket skall du ha plast. Vill du ha reprationshobby och vara med i en sjuk peningakarusell skall du köpa glasfiber. TESTA.

//Tor Johansson

Re: Förtydligande om glasfiber

torwind; sa:
"Rävar" är att anse som inbitna paddlare med bestämd uppfattning=fritidspaddlare som inte gått på grund.

Nyss fick jag kritik för att jag går på grund för ofta, till och med ett "herregud"...

Är du yrkespaddlare?
Jag paddlar liksom dom flesta på min fritid, det är få förunnat att paddla i yrket, lyllos dig som får göra det.
Ok, jag kan få paddla "brädan" men då gäller det livräddning och inte nöje och det är inte mycket till kajak heller.

JL

Guest

Gäst
Livräddning

Sorry Johan!, jag kallade dig Jens!. Så du tränar livräddning!, låter spännande. Jag tycker bara att du skall vara ärlig med vår potentiella paddelkompis när du pratar om glasfiber. När det gäller mitt yrkesutövande har jag inget att klaga på. När det gäller fritiden vill jag bara lyfta fram fler värdeteorier med att äga kajak.

Ta inte mitt inlägg som kritik!!.

//Tor Johansson

Inga problem!

Fast jag tyckte jag var ärlig, att vikten inte spelar någon egentlig roll och att glasfiber är mitt personliga val mest för känslans skull och att det ena inte är bättre än det andra.

Det var i alla fall min avsikt att vara ärlig och jag kan inte komma med några starka argument för att någon inte skulle paddla plastkajak.
I min hemmaskärgård är det oftast steniga stränder så visst skulle man vilja ha en oömmare båt ibland.

JL

Jonik; sa:
Funderar lite på att skaffa mig en kajak eftersom jag har lånat och hyrt i några år. Vad för någon ska man skaffa sig? kommer att paddla antagligen på många olika ställen, gärna både älvar, åar, småsjöar och i kustbandet! Har testat en Yukon Expedition och tyckte att den skulle vara ett ganska bra alternativ eftersom den även tål lite tuffare tag. Kan man hitta bra begagnade och vad bör man i sånna fall ge för en om man ändå vill ha en hygglig?

Funderade själv på en Yukon Expedition ett tag av samma skäl som du. Att den skulle vara oöm samt användbar i strömmande vatten. Men det blev till slut en annan modell av Prijon, Seayak. Fundera på hur mycket fors du kommer paddla i. En seayak fungerar utmärkt i små strömmande vatten samt är snabb nog att hänga med andra ute på havet. Är ni flera ute och paddlar och de har vanliga havskajaker kommer du kanske tycka att Yukon Expedition känns för långsam.
Sven

Re: fördelen med glasfiber?

Jonik; sa:
"Vad är då fördelen med glasfiber? är den lättare?"

Jo kanske lite lättare men framförallt snyggare!
Med med det är det inte sagt att det inte finns fina i plast,kolla Prijon tex.

En glasfiberkajak är snabbare,vridstyvare,lättare,vackrare än motsvarigheten i plast.

I samma längd får du mer prestanda helt enkelt vikt ,volym ,hanterbarhet etc.
Ok , lite ömtåligare är den nog men det är inget jag har lidit av under de två säsonger jag paddlat med min Enterprice.
Jo kanske....de första landkänningarna gjorde ont i själen men vad gör lite repor i gelcoaten när äventyret lockar.
Har paddlat på hav och i sjöar, nedför strömmande vatten , släpat den på land ,dragit med kanotvagn och burit den samt lyft den upp och ner för biltak ett otal gånger och den ser fortfarande riktigt fin ut.
/Bosse.

Oavsett vad man väljer för material, glasfiber, kevlar eller polyeten så finns det en poäng i att undvika repor i skrovet. Många repor gör kajaken mindre lättdriven ity friktionen mot skrovet ökar.

Det är väl för övrigt inte nå't konstigt med polyeten ,man får det man betalar för och dessa har ju oftast mycket lägre pris. Men man får också en sämre formstabilitet, UV-beständighet etc. Ingen nackdel att det finns ett stort urval på marknaden dock, det lägre priset kanske får fler att börja paddla vilket är den STORA vinsten.

Stefan

det får nog bli plast

Det verkar som det jag bör ha är en plastkajak, mest med tanke på hur mina saker brukar se ut efter lite användning! Vad bör man då tänka på när man letar kajak? Om jag bestämmt mig för ungefär vilken modell jag ska satsa på, hur ser jag att en kajak är ett bra köp? Vilken prisklass bör man ligga i? Detta hänger ju självklart ihop med vad jag har för pristak osv, men några tips på vägen vore bra!

Skulle jag köpa plastkajak skulle jag nog satsa på Prijon Seayak. Man sitter mycket bra, bra roder (det man fäller upp helt) + att den är trevlig att paddla. Jag ägde tidigare en sådan men gjorde det stora misstaget att byta till VKV måsen. Den blev dock snart utbytt mot en Welhonpesä Pideraq med enbart skedda(även den i glasfiber). Den sistnämnda är bäst i allt, utom möjligen surf (bristande teknik?) Visst är plastkajaker oömma men känslan finns inte riktigt där...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg