Vad för cykel, packutrustnig?

Har tänkt mig att cykla en långtur nästa sommar och ska då ha med mig ändåmålsenlig packning.

Det som kompliserar det hela är att Vätternrundan ska vara en del i min resa och dessutom vill jag kunna prestera en "hyfsad" tid på den. (hyfsad=ca 10 tim)

Vad för cykel är då lämpligast?

Nåt tips om bra packsystem?

Goda råd emottages gärna!

/Magnus

Lite raad

Hej!
Polarn har cyklat Vaettern pa min Tunturi MTB stalram arsmodell -93 pa runt tio timmat. Tryck pa smalare dack med mindre friktionsmotstand, samt plocka bort allt som ar onodigt for att cykla tavlingen, sen trampa utav h-e;-)

Vet inte riktigt vad du menar med packstystem, men jag foredrar Tubus stalpakethallare samt lowriders. Gar att svetsa ihop var du an befinner dig. Har koert med Blackburn och andra lite "battre" aluminiumpakethallare/lowrider, men de har gatt sonder o blir besvarligt om man star mitt i skogen.... Sa mitt raad ar att satsa pa Tubus. Finns att bestalla lite billigare fran Tyskland, (tex http://www.bikediscount.de) annars tror jag att cykelcity pa Soedarmalm i Sthlm har (om du bor i narheten eller sa kan de kanske skicka?).

Cykelvaskor rekommenderar jag Ortlieb eller VauDe mfl vattentaeta. Det ar vart varenda krona att slippa vata plastpasar.....

Kan tyckas vara dyra prylar, och det ar det oxo. Beror helt pa dina framtida avsikter med cykelturer. Raknar du med att gora flera, sa satsa pa kvalite o bekvamlighet direkt.

Lycka till!

LIGGCYKEL

en liggcykel aka recumbent är absolut bästa
långfärdscykeln, fast jag har för mig att
cykeln av patetiskt dåliga skäl har blivit
bannlyst i vätternrundan.

Tubus är utmärkt

hsalberg; sa:
jag foredrar Tubus stalpakethallare samt lowriders. Gar att svetsa ihop var du an befinner dig.
...

Cykelvaskor rekommenderar jag Ortlieb eller VauDe mfl vattentaeta.

Instämmer: vi har använt Tubus på fyra resor, i Himalaya, i Alperna och i Syd-Ostasien och har bara gott att säga om dem. De är lätta och stryktåliga. Och som sagt: det går att svetsa om olyckan skulle vara framme.

På tre av resorna hade vi Karrimore väskor och det finns skäl att varna för dem. Är inte alls gjorda för dåliga vägar. Senast använde vi Ortlieb. De är bra. Men små, och man får hela tiden passa sig så att man inte tappar de adaptrar, små plastbitar som anpassar upphängningen till bagageräckets dimensioner, och som krävs för att de ska sitta bra.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html

Hur ser Vaudes fästanordningar ut?

Hej!

---
Om Ortlieb:
...man får hela tiden passa sig så att man inte tappar de adaptrar, små plastbitar som anpassar upphängningen till bagageräckets dimensioner, och som krävs för att de ska sitta bra.
---

Jag känner till dessa små plastbitar, och har en gång kört in mejseln i fingret i ett försök att ta bort en sådan. Inget kul. Annars fungerar de bra.

Men är det någon som kan beskriva hur motsvarande (adapter-)fästen fungerar på Vaudes väskor? Har den en annan, bättre variant för att hantera olika dimensioner på pakethållarens rör?

Tack, Eva
[Ändrat av ehn 2002-11-04 kl 09:49]

liggcykel plus vätternrundan= fara!

Att säga att liggcykel är förbjuden på Vätternrundan av patetiskt dåliga skäl är helt omdömeslöst!
Om du som skrev detta har kört Vätternrundan på en vanlig cykel och konfronterats med folk på liggcyklar så vet du vad det innebär (ja, det förekommer liggcyklar på V-rundan trots förbud) - Förutom att Liggcyklar vinglar kors och tvärs över vägbanan så är det faktumet att de är så låga som är faran. De syns inte vid stora klungkörningar och det är lätt att kollidera med dem.

Packningsvolym och vikt? Budget?

magnus_esberg; sa:
Vad för cykel är då lämpligast?
Nåt tips om bra packsystem?
/Magnus

En audax/touringcykel kanske kan vara något. Välj cykel utifrån hur mycket du skall ta med dig. Tips om lätt packning finns på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=13443&pagenumber=2

Lämpliga cyklar och packsystem kan du hitta på t ex http://www.sjscycles.com/ och beträffande audax närmare bestämt på http://www.sjscycles.com/700solobrochure/audax2001pic/audax2001.jpg http://www.sjscycles.com/700solobrochure/700solop1.htm

En cyclocrosshoj kan också vara något.

Personligen cyklade jag Mälaren runt i augusti på en Thorn Club Tour som jag tycker är en vettig kompromiss mellan motion, pendling och asfaltstouring.

Thure

Kolla utväxlingen!

Funderar på hur länge du tänkt vara ute? Saknar även info om du tänkt köpa cykel utifrån denna resan?! I så fall är det som Ture skriver en Audiax, Cycklocross eller Touring cykel med minst 36 ekrade 700c hjul lämpligast.

Det fungerar hyfsat med en MTB försedd med 1 tums slicks, dock långt ifrån idealiskt. Främsta problemet är att utväxlingen är för låg och man tvingas släppa i utförsbackarna. Detta hände mig när jag körde -93. Skulle behövt minst 48t-50t fram och 11t bak för att hänga med klungan. Större klingor fram kan dock vara svåra att hitta i butik. Kolla med CykelCity/ECI.
Väljer du en MTB så tycker jag att du skall fundera på att köra MTB-Vätten istället. Mycket roligare aktivitet och du slipper ändra utväxling!

Som nämnts så är Tubus pakethållare samt Ortlieb väskor toppen prylar som håller!
Har du dock behov av en cykelkärra till vardags kan en B.O.B. fungera bra!

http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=963

Re: Hur ser Vaudes fästanordningar ut?

ehn; sa:
Hej!

---

Men är det någon som kan beskriva hur motsvarande (adapter-)fästen fungerar på Vaudes väskor? Har den en annan, bättre variant för att hantera olika dimensioner på pakethållarens rör?

Tack, Eva
[Ändrat av ehn 2002-11-04 kl 09:49]

Hej Eva!

Jag har inte sett Ortliebs system, men jag har Vaude (aqualine tror jag dom heter) och det låter ganska likt. Det sitter plastpluttar i fästet och dom går att pilla bort, men det krävs en del våld (t.ex skruvmejsel). Fästet klarar nog en mängd olika dimensioner, men det är ju bara 2 (med och utan plutt) som är optimala.

Hälsningar Tor

Re: Tubus+Ortlieb=sant

ipg289h; sa:
På tre av resorna hade vi Karrimore väskor och det finns skäl att varna för dem. Är inte alls gjorda för dåliga vägar. Senast använde vi Ortlieb. De är bra. Men små, och man får hela tiden passa sig så att man inte tappar de adaptrar, små plastbitar som anpassar upphängningen till bagageräckets dimensioner, och som krävs för att de ska sitta bra.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html

Hej Per.
Antar att det är Ortliebs QL-2 bärsystem du använt? Jag köpte Tubus pakethållare och Ortliebs väskor med det gamla bärsystemet, QL-1, och upplevde inte det du beskriver. Vill passa på att rekommendera Tubus och QL-1 till alla som funderar på vad dom ska köpa. Väskans spännen passar perfekt till pakethållarens rördiameter, man får hjälpa till lite själv att klämma väskan på plats. Tillsammans bildar dom ett homogent bärsystem, inte minsta glapp, inga vibrationer eller irriterande vibrationsljud, stabilt, vattentätt, svetsbart. Upplevde inte minsta problem under dom tre månader jag cyklade.
Jag spenderade två minuter i veckan på att dra åt skruvarna för att inte tappa några delar.

(Hade tänkt lägga detta som en del i en recension, men det tycks aldrig bli av...)

...Johan...

Mitt förslag är en touringhoj.Tänkte åka V-rundan nästa år med min Cannondale T 800, dock avskalad från pakethållare, skärmar och väskor. Har Ortliebväskor bak och på styret sen 3 månader och dom funkar bra.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
Gohan Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel Långcykling 5
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
j_stellan Visum till USA Långcykling 5
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg