Vad får man egentligen skjuta?

Ang säkerhetsaspekter

Envar som lossar skott åligger det att veta var skottet går hitom, i som bortom målet. Betänk att en studsarkula kan gå ca 4,5 km! Hur många har fritt skottfält och god uppsikt på det avståndet? Ingen så vitt jag vet, därav alla jakttorn så att man säkerställer kulfång. Vid fågeljakt och kultrapp förekommer dock det sorgliga som är ack så vanligt utomlands, kulor slår ner där det inte jagas eller firas....
Att bli skjuten med en ynklig .22LR på nära 2 km avstånd kan innebära blodförgiftning och långsam död för den som träffas.
Så håll loppet rent, vet var dina kulor och skott går, rikta aldrig på det du inte är beredd skjuta på. Skall du inte skjuta, håll fingret utanför varbygeln, du hinner. Öva mycket. All tränings biprodukt är lycka, öva med goda vänner och öva säkert!
//J
 
Öva mycket. All tränings biprodukt är lycka, öva med goda vänner och öva säkert!
//J

Sällan man hinner träna så mycket som man skulle vilja tyvärr.
Jag övningsskjuter relativt mycket om jag jämför med andra i min omgivning. Jag och sonen skjuter upp några 500 skotts askar till 22:an per år och sedan övningsskjuter jag 2-300 skott med klass 1 studsaren.
Mer hinns inte med och mer har jag inte heller råd med just nu.
 
Vildåsnejakt

kan jagas där det finns vildåsnor tex i Saudi. Dock svårt och dyrt med jakt och vapentillstånd där utan rätt kontakter....Dessutom skall bytet tas om hand och då är allt över storleken rådjur ett logistikt problem.
I 40-talets SF litteratur finns en novell om en tidsresenär som jagat allt han kan i vår tid köper en tidsresa för att skjuta stor dinousar. Det går över hövan utom att ohyran som städar Dinos hud måste söka sig en ny värd och de är i större råttstorlekten och många..... Moralen är ju att det gäller alltid att veta vad som händer sen. Berätta det för din son och han kommer nog inte att vara lika skjutglad på åsnor och hästar framledes....Annars brukar en tripp till skjutbanan bota de flesta, det stöter,smäller och ryker eller oxså fastnar de helt...
//J
 
Om du avlar hästar så upptäcker du snart att värdet för en häst vid liv vida överstiger "köttvärdet". Att avla hästar för jakt är ungefär lika klokt som att använda bilar som måltavlor på skjutbanan.

Men mängden tillgängligt hästkött i handeln motsäger väl dig ändå en del. Allt kan ju inte vara överåriga hästar som förut varit ridhästar och dylikt?
 
Får man sticka in med en barnhistoria här?

När sonen och dottern var 3½ och 1½ sprang han en dag omkring med en sop och riktade skaftet mot lillasyster och sa pang pang. Som den goda mor jag är sa jag att man inte får sikta eller skjuta mot människor.
Då tittade han pillimariskt på mig och sa:
- Men hon är en älgkalv!
 
Min 3-åriga son frågade i dag om man får skjuta åsnor med gevär. Jag hade ingen aning, men spontant känns det förbjudet. Kan inte riktigt motivera varför dock.

Sonen har många frågor och ju mer vi pratade dessto mer frågande blev vi båda två. Hjälp oss att reda ut begreppen.

Vilka djur är det egentligen tillåtet att jaga?

Vilka djur man får jaga varierar väldigt mellan världens länder... Sedan finns det många sätt att jaga bl.a. med gevär eller fällor.

Får man avliva sin hund med gevär?

Borde vara helt tillåtet om man uppfyller kraven för att avlossa ett skott.

Är det tillåtet att föda upp hästar och sen bedriva jakt på dem?

I Kazakstan föder man upp hästar för mat. De som rymmer skjuter man så det kan ses som jakt. Egentligen vill man ha de i fångenskap och avliva dem efterhand som man kan sälja köttet. Hästkött är gott :D

Får man skjuta fisk?

/Fredrik

Nej, i alla fall i Sverige. Det är effektivt och man behöver inte träffa fisken för att den ska kunna tas. Räcker att träffa i närheten så får den en chock. Gäller att ha en bra vinkel när man skjuter och detta kan fås om man går uppe på klippor vid stranden och spanar efter fisk.

/Stellan
 
Filmen de missanpassade

handlade om ett gäng amerikanska hästjägare. vildhästar. Många av de hästar och åsnor som importeras till Sverige som kött omvandlas någonstans på vägen för när köpte du senast åsnekött på krogen eller i hallen?
//J
 
halalslakt är tillåtet i Sverige eftersom muslimerna har gått med på att bedöva djuren innan blodtömning, koscher är fortfarande förbjudet eftersom dess intresseförening inte godtar dom svenska kraven på avlivning av djur..

det är inte så enkelt att besvara vad och vilket djur som får avlivas och hur.. det finns och kommer alltid att finnas situationer som kräver avlivning. normalt så avlivar man tamboskap med slaktmask, jag har dock varit med och skjutit förrymda kor och får med gevär och det är fullt lagligt om situationen kräver det. jag kan till och med motivera att skjuta jakthundar i vissa situationer. framför allt jägare men även djurägare har stora rättigheter till avlivning men samtidigt skyldigheter. även djurtransportörer kan beviljas utrustning för avlivning utan jägarexamen..
 
Men mängden tillgängligt hästkött i handeln motsäger väl dig ändå en del. Allt kan ju inte vara överåriga hästar som förut varit ridhästar och dylikt?

Import från Sydamerika. Sen får man väl hoppas att ursprungsdjuret åtminstonde hade hovar. Åsnor med variation räknas in i arten hästdjur.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg