Hej, kul sommarplan! Precis lagom att börja med för barnen, tror jag. Jag fyller på med lite småtips:
Det beror ju på era sovvanor hemma, men skall ni köpa flera
sovsäckar samtidigt, kan det vara smart att välja sådana som går att koppla ihop parvis med blixtlåsen (man köper då en höger- och en vänstemodell). Man kan då sova i olika konstellationer: en förälder + ett barn, eller barn och/eller föräldrar ihop. Mysigt (i alla fall om man gillar att sova ihop), varmare, och barnen får plats att krypa in hos mamma och pappa, om det känns lite läskigt med skogens alla nattljud i början.
Hur dyrt
tält ni satsar på beror helt på om ni tänker utveckla ert frilufsande ända till vandringar på (kal)fjället, eller om ni tänker hålla er till skogen/låglandet. I det senare fallet känns Hillebergstält som ett rejält overkill. Billiga tält med inte så avancerade vävar etc kan vara väl så regntäta, men tältet blir inte lika stormsäkert och allmänt robust, samt tyngre.
Skall ni bara sova ett par dagar ute i skogen, känns också avancerade
skalplagg som overkill (själv har jag skippat dem helt och hållet). Ni har säkert det mesta ni behöver hemma, utom möjligen underställ. "Mellanlagret" kan mycket väl bestå av vanliga ylletröjor och dito kalsingar, och "skalplagg" av någon ofodrad jacka/byxa av poplin, bomull/polyester e.d. Då behöver man komplettera med mer renodlade regnplagg, men även de kan i så fall vara sådana ni kanske redan äger. Barnen har säkert sina "dagisregnställ" och ni själva t ex cykelponcho?
Annars finns helt ok
regnställ av "andas"-material, fast inte gore-tex, att köpa för några hundralappar på Team Sportia och Stadium, som också kan fungera som skalplagg om man inte vandrar så mycket att det blir svettigt, och som man också har nytta av till vardags. Till det "lägerliv" ni beskriver kan åtminstone jackorna vara fullt tillräckliga i bägge funktionerna. Ventilation kan ju åstadkommas genom lagom grad av uppknäppning
.
Didrikssons ställ tyckte jag var både prisvärda, hållbara och genomtänkta i designen, när jag "ekiperade" mina egna barn för Mulleverksamheten.
ITAB har bra och prisvärda regnställ m m.
Vad gäller
underställ, så kan det vara idé att kolla i "vanliga" affärer typ Lindex - det kan bli betydligt billigare. Både Polarn och Pyret och HM har haft mycket prisvärda ullunderställ för barn (ingen aktuell uppgift, dock, men värt att kolla).
Vad jag själv tyckte var svårast att hitta till mina barn var knähöga, tunna
ullstrumpor, men Smartwool verka ha små storlekar nu. Se till att barnens (och era egna) skor rymmer sådana innerst plus tjockare ytterstrumpor.
Jag bytte också systematiskt alla plastiga innersulor i barnens skor till billig
yllefiltsula. Med den och ovanstående strumpkombination höll de sig varma om fötterna under alla omständigheter.
Jag tror mer på pröva sig fram med vad man troligen redan har hemma och komplettera allteftersom ni vinner insikter om just era behov och preferenser, än på att springa iväg och utan denna praktiska erfarenhet köpa på sig en massa dyra kläder och utrustning, som ni sen kanske ändå inte trivs med.
När ni skaffar
kök, tänk på säkerheten med tanke på era barns ålder. När mina var små men redan "mobila", vågade jag inget annat än Trangia p g a den stadiga och skyddade riggningen, men inte ens när jag vandrar ensam vill jag ha ett toppmonterat kök (dvs när brännaren kruvas direkt på gasflaskan). Trangiakök med gasbrännare tycker jag är optimalt även ur alla andra synvinnklar, när man är en familj. Det finns många tillbehör, allt efter smak och kulinarisk ambitionsnivå. Det är mycket gott, från nybakat bröd till äppelpaj, som kan åstadkommas i teflonplannan
.
Sist men inte minst: glöm ej
myggstiftet...