Vad använder ni för papperskarta?

Scannar och skriver ut sedan och använder kartplast, orginalet hamnar i bokhylan.
Vilka skalor och kartor det än blir så har jag nästan aldrig orginalet med mig ute. Det intressanta kan sedan man pricka in på orginalet, dvs källor, bivackplatser, stigar och annat.

Problemet blir när området har blivit utbygt, nya vägar har kommit och man inte uppdaterat kartorna, så även egna markeringar är färskvaror!

Orienteringskartor till Tyvek

I lokalområdet använder jag orienteringskartor 1:10000 resp. 1:15000. Dessa "sparas" från orienteringstävlingar. Kan annars köpas från orienteringsklubbar, Orientering.se Kartbanken.

För paddling, vandring och skridskoåkning används annars Terrängkartan, topografiska kartor 1:50000, där jag, som i föregående inlägg, scannar in aktuella avsnitt och skriver ut på laserskrivare för att spara originalkartan.

Ett annat alternativ är Tyvek kartor som säljs av Utekartan och Nautiska Magasinet. Dessa är så gott som outslitliga men jag brukar scanna i alla fall eftersom jag gärna ritar rutter och andra anteckningar från utfärderna.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg