Vad äter ni garvade cyckel entusiaster på långfärden??

Roligt med en bra cyckel forum, jag hoppas får många nya kunskaper tack vare er, så jag hoppas ni står ut med mina frågor?

Vist kan man läsa mycket om vad man skall trycka i sig, 6 dricka på längre turer, alla dessa energi produkter verkar både över reklamerat, & onödigt hippt & dyrt???

Jag cycklar tufft just nu med förhållande högt tempo, på småvägar med väldigt mycket branta, backar, både långa & korta, behaglig runda för mig just nu är ca 60-80km, men jag känner redan att jag har betydligt mera att ge även med min +20kg 5vxl cyckel, jag var rejält slut efter senaste rundan på 8mil, men 10 min senare käde jag mig fullt återhämtad.

Under färden, drack jag som recommenderat 1 litre vanlig dricks vatten i timmen, 1 timme innan avfärd trycke jag i mig en redig laddning havregryns gröt, sedan åt jag 1 korv bröd preppad med honung i timmen, halvägs stannade jag till 10-15 min intog en halv liter 2% jordgubbs joghurt, & 1 wiennebröd.

Kände mig iallafall pig & hade bra ork på sista långa mördar backen 3-4 km före målgång i duschen!!

Vore kul att höra vad ni äter för slags mat, dryck på olika slags turer & längder.

Mina turer består av att jag får jobba extremt i ca 6 backar, lagom i ca 10 backar, sedan hålla jämn fart utan för hög belastning.

Vatten, bullar och chewys

Jag cyklar fram och tillbaka till jobbet (4 mil enkel resa)

Kanske inte så mycket men det blir ganska stort energiuttag per vecka.

På morgonen så dricker jag en portion fullkornsvälling och lite vatten innan jag åker.
På vägen har jag med mig 4 st av mina experimentbullar (innehåller just nu vetemjöl, rågsikt, socker, russin och malda hasselnötter) samt vatten i vattenflaskorna.

Allt är slut när jag kommer till jobbet.

Hemvägen är lite jobbigare däremot :).
Återigen vatten och experimentbullarna, men jag har även med mig 2 st Quaker Chewys. Dom är som energibars (typ maxim eller vilket märke du vill) men dom är extremt lättätna och smakar dessutom jättegott. Tillråga på allt så kostar dom en tredjedel av märkes eneribarsen.

Ibland är det någon bulle kvar, men målet är att allt skall vara slut där med.

Skall göra om receptet på energi bullarna nu. Det nya receptet blir vetemjöl, choklad, nötter, bryggsocker och eventuellt lite fikon eller så för att få lite annan smak.

/Mattias

Jag måste tillföra energi hela tiden när jag cyklar långfärd för att inte gå in i väggen. När man börjar känna sej trött och kraftlös och moralen sjunker är det ett tecken på att depåerna håller på att ta slut, snarare än att man behöver vila. Och har det börjat går det mycket snabbt tills man inte orkar en meter längre.
Jag hade med mej russin och det fungerade ganska bra. Det är inte så gott så att man vräker i sej alltihopa som man skulle göra med godis, men tillräckligt för att man ska kunna få i sej energi när man kroknar.
Druvsocker är inte så bra har jag fått lära mej. Det rusar ut i blodet å ger en snabb kick, men tar det tar lika fort slut igen.

mördarsnigel; sa:
Jag hade med mej russin och det fungerade ganska bra. Det är inte så gott så att man vräker i sej alltihopa som man skulle göra med godis, men tillräckligt för att man ska kunna få i sej energi när man kroknar.

Äter du bara russin på långa turer ? El bara som kontinuerligt tugg mellan större intag?

Mat!

Hej!
Jag brukar ta med mig snabmakaroner, sojaprotein och buljongtärningar och blanda ihop med lite matfett i en kastrull. Om man vill lyxa till det kan jag hälla i någon färdig makaroniblandning också. Snabbt men inte så värst gott. Men så är jag ingen finsmakare heller. Jag köper det som är billigt och lätt att ta med sig (låg vikt, ej skrymmande). Havregrynsgröt är ett måste på morgonen och glöm för allt ivärlden inte mjölkpulvret hemma!!!
Magnus

Lite skörbjugg har väl ingen dött av? Nä, naturligtvis äter jag det bara när jag behöver energitillskott, annars äter jag helt vanlig normal mat, D.V.S hamburgare ;)

mördarsnigel; sa:
Lite skörbjugg har väl ingen dött av? Nä, naturligtvis äter jag det bara när jag behöver energitillskott, annars äter jag helt vanlig normal mat, D.V.S hamburgare ;)

Jo.... dey är klart, lite klent med russin på en 8-15 mils runda??
Jag börjar inse fördelarna med at göra rejäla energi uttag ett par ggr i veckan, belöningen är trots alt att man faktiskt kan både äta som en häst, & även rejält onyttigt dessutom, numera åker en åh annan pizza ner i halvtid på ett mat hak halv vägs in på en lång tur,

Den goda lunch pizzan fungerar bra som motivations höjare också, makaroner badandes i soja protein hoppar jag nog över.....Oooommmmbbb ooommmmmbb..

Jag har en billig cyckel än så länge, så jag unnar mig lite dryrare matvanor på vägen varannan sväng, men det är intresant att testa nya ideer, & experimentera, målet är trots allt att gå ner i vikt några kilo, inte cyckla 8 mil varannan dag bara för att hålla vikten & kunna frossa vad man vill.

Syftet?

JAg fattar nog inte riktigt, vill du gå ner i vikt eller vill du prestera? ...om du vill gå ner i vikt (=minska mängden underhudsfett) är det bättre du satsar på långsamma kolhydrater, alltså inte vitt bröd, snabbmakaroner och russin utan vanlig pasta, ris och färsk frukt, äpple och persika är bland de långsammaste. Du kan också ut och cykla när du inte har så mkt kolhydrater i kroppen (men fylla på med protein) och hålla dig runt 70-75% av maxpuls (dvs dra bort din vilopuls från maxpulsen, räkna ut 70-75% av det som är kvar och lägg därefter till vilopulsen igen)
Det är nog bra om du delar in träningen i perioder efter syftet, om det är prestation eller viktminskning.
Trampa på hejåhå :)

Definiera långfärd?

Hur långt och hur fort åker du?
Jag cyklar ca 10 mil/dag som cykelbud.
Då äter jag en normal frukost (gröt, youhurt med müsli el. liknande), lunch, middag och oftast någon banan. På kvällen kan det bli diverse kakor och godis oxå... :)
Skulle jag tränings-cykla 8 mil (2,5-3h) skulle jag nog inte äta mer än en powerbar av något slag och dricka vatten. Är det väldigt varmt skulle jag nog vilja blanda i Maxim Elektrolyt eller liknande som hjälper kroppen att ta upp vätskan.
Men jag skulle försöka se till att ha ätit ordentlig, inte för mycket, 1-2 timmar innan och försöka äta något senast en timme efteråt.

Re: Syftet?

Olasdotter; sa:
JAg fattar nog inte riktigt, vill du gå ner i vikt eller vill du prestera? ...om du vill gå ner i vikt (=minska mängden underhudsfett) är det bättre du satsar på långsamma kolhydrater, alltså inte vitt bröd, snabbmakaroner och russin utan vanlig pasta, ris och färsk frukt, äpple och persika är bland de långsammaste. Du kan också ut och cykla när du inte har så mkt kolhydrater i kroppen (men fylla på med protein) och hålla dig runt 70-75% av maxpuls (dvs dra bort din vilopuls från maxpulsen, räkna ut 70-75% av det som är kvar och lägg därefter till vilopulsen igen)
Det är nog bra om du delar in träningen i perioder efter syftet, om det är prestation eller viktminskning.
Trampa på hejåhå :)

Syftet är mest att undvika gå up, jag cycklar helst så jag känner mig död när jag kommer hem, skall kännas som man verkligen tagit ut sig.
Har lite dåligt koll på långa & korta kolhydrater, egentligen kanske jag inte behöver äta nåt alls på turen, jag cycklar ca 3 timmar varje tur ca 80 km mycket upförs backar, & standard cyckel.

Går det bra att cyckla som en vett villing & ändå äta sk långa kolhydrater??
Raffe

Jag tycker inte att det behövs mer än en banan på pass som "endast" är 6-8 mil långa. Ät ett ordentligt mål mat 1-2 h innan och sedan ngt när du är hemma igen. Ska man däremot cykla uppemot 15 mil eller mer kan det nog vara aktuellt med ngt större mål under färden. Men man ska väl göra det som känns bäst. Vi är ju alla olika och våra kroppar kräver olika mkt energi...så det är väl bara att testa sig fram till det som passar dig bäst. Bananer är dock min favorit! Har testat alla möjliga energikakor o.dyl. utan att hitta ngn som föll mig i smaken...

Vad gäller dryck kör jag enbart med vatten om sträckan inte är längre än 10 mil detta beror till stor del på att jag inte tycker energidryckerna ger valuta för pengarna plus att jag har en känslig mage och energidrycker har en tendens att ge mig hallsbränna...vilket inte är så kul då man tränar (inte annars heller i o för sig :) )
[Ändrat av martinmat 2002-06-12 kl 13:54]

Beror på så mycket

martinmat; sa:
Jag tycker inte att det behövs mer än en banan på pass som "endast" är 6-8 mil långa. Ät ett ordentligt mål mat 1-2 h innan och sedan ngt när du är hemma igen.

Njaee... Det beror ju på (när gör det inte det)
För min del så är det så att om jag äter (stort som lunch eller middag) 2 timmar innan jag skall ut så blir det tvärstopp. Kan inte alls göra lika höga energiuttag då som om ifall jag ätit mindre. Kankse bara är en vanesak?

Sedan så beror det väldigt mycket på terräng hur mycket energi jag förbrukar. Kör jag i skogen (vilket jag föredrar) så förbrukar jag 3 - 4 gånger mer energi än om jag harvar på asfalt.

Jag har svårt att klara mig om jag inte äter något ca var 10 kilometer. Om jag inte äter så blir det jobbigt efter 35 km.

Men det visar väl bara att alla är olika.

/Mattias

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
McGallon SJ = Cyckel - No no Långcykling 28
Filip_L Köpa ny cyckel Långcykling 1
T.M Cyckel till vätternrundan. Långcykling 10
Mao Cyckel på flyget? Långcykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg