• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad är

I dagens Metro (27/4) annonserar Östersunds kommun, med en slogan som lyder "Livskvalitet INGÅR". Det framgår ju inte riktigt vad de menar med "Livskvalitet"? Men från bilden kan man dra slutsatsen att barn som växer upp i Östersund blir så tjockskalliga att de inte behöver använda cykelhjälm (trots att det är lag på det), kanske har det något med "Livskvalitet" att göra?



ostersund6aq.jpg
 
KLAGER; sa:
"Livskvalitet"? Men från bilden kan man dra slutsatsen att barn som växer upp i Östersund blir så tjockskalliga att de inte behöver använda cykelhjälm (trots att det är lag på det), kanske har det något med "Livskvalitet" att göra?

både du å jag har ju bevisligen blivit ovanligt tjokkskalliga av att inte använda hjälm då varken hjälm eller lag fanns.. ;)
 
Tråkigt att inse att man är oåterkalleligt tjockskallig, eftersom jag vuxit upp på den tid då cykelhjälmen inte ens var uppfunnen.

Men när jag tänker efter så hade jag faktiskt en lycklig barndom, utan cykelhjälm, kan det finnas ett samband? Låter otroligt.

Vart vill du komma? Att östersundarna är otroligt tjockskalliga?
Att cykelhjälm är ett måste för att uppnå livskvalitet?

:)

/BAX
 
Livskvalitet omfattar inte bara den kroppsliga hälsan utan också den psykiska, inre hälsan. Det är väl det de har tagit fasta på här.

/g
 
Det är ju inte första, och antagligen inte sista, gången some n reklamkampanj skjuter sig själv i foten. Denna gång är et Östersund som i sin iver att göra en trevlig bild glömde att det finsn lagar i Sverige. En annan gång var det Friluftsfrämjandet som visade bilder på folk som glada i hågen vadade en jokk, alla gick i ett långt led, höll varandra i handen och hade knäppta avbärarbälten.

Som sagt. Reklammakare är nog de tjockskalliga.

(vilket inte på något sätt undantar er andra).

mvh Christian
 
KLAGER; sa:
I dagens Metro (27/4) annonserar Östersunds kommun, med en slogan som lyder "Livskvalitet INGÅR". Det framgår ju inte riktigt vad de menar med "Livskvalitet"? Men från bilden kan man dra slutsatsen att barn som växer upp i Östersund blir så tjockskalliga att de inte behöver använda cykelhjälm (trots att det är lag på det), kanske har det något med "Livskvalitet" att göra?



ostersund6aq.jpg

Ett alternativ vore att kontakta Metro, fråga vad de menar, påpeka lagbrottet på kortet och belysa deras potentiellt dåliga inflytande. Kanske är det så att kortet är taget när lagen inte hade trätt i kraft än. Att lägga skulden på barnen och dessutom insuinera att man blir dum i huvudet av att växa upp i Östersund, är patetiskt. Mitt förslag är att du går ut i vårsolen och värmer dig ;)
 
Ute och cyklar?

johanniska; sa:
Ett alternativ vore att kontakta Metro, fråga vad de menar, påpeka lagbrottet på kortet och belysa deras potentiellt dåliga inflytande. Kanske är det så att kortet är taget när lagen inte hade trätt i kraft än. Att lägga skulden på barnen och dessutom insuinera att man blir dum i huvudet av att växa upp i Östersund, är patetiskt. Mitt förslag är att du går ut i vårsolen och värmer dig ;)

Fråga Metro vad DE menar? Du kan väl inte ge tidningen skullen för att en annonsör har en bild med barn som cyklar utan hjälmar. Eller har jag missförstått något?

/g
 
kanske livs-kvalitet áven kan vara att växa upp pà platser där:

1: man kan cykla omkring i Guds fria natur utan att behöva vara rädd att det ska komma en bil och köra pà en..

2: Det är upp till var och ens eget omdöme att se till att en viss typ av lagar efterföljs eller ej vid diverse situationer.

vem vet: kanske bilden förestáller Lisa och Kajsa som cyklar de 30 metrarna mellan respektives bostäder..

-- kanske lite onödigt med hjálm? OK, Lets go!

-- inga bilar som far förbi i 100 knyck! OK, lets go!

Underbart!
 
Malindo; sa:
kanske livs-kvalitet áven kan vara att växa upp pà platser där:

1: man kan cykla omkring i Guds fria natur utan att behöva vara rädd att det ska komma en bil och köra pà en..

2: Det är upp till var och ens eget omdöme att se till att en viss typ av lagar efterföljs eller ej vid diverse situationer.

vem vet: kanske bilden förestáller Lisa och Kajsa som cyklar de 30 metrarna mellan respektives bostäder..

-- kanske lite onödigt med hjálm? OK, Lets go!

-- inga bilar som far förbi i 100 knyck! OK, lets go!

Underbart!

Ja det är nog det vanligste resonemanget, men det är mycket få huvudskador, vid cykling, som beror på bilolyckor. De allra flesta är singelolyckor ("30m till resp bostad") eller krock med annan cyklist eller gående.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2898&a=375104
 
Malindo; sa:
kanske livs-kvalitet áven kan vara att växa upp pà platser där:

1: man kan cykla omkring i Guds fria natur utan att behöva vara rädd att det ska komma en bil och köra pà en..

2: Det är upp till var och ens eget omdöme att se till att en viss typ av lagar efterföljs eller ej vid diverse situationer.

vem vet: kanske bilden förestáller Lisa och Kajsa som cyklar de 30 metrarna mellan respektives bostäder..

-- kanske lite onödigt med hjálm? OK, Lets go!

-- inga bilar som far förbi i 100 knyck! OK, lets go!

Underbart!

Visst är en god livskvalitet underbar Mats, men tycker att det är lite underligt att just du skriver dej varm för icke-användandet av hjälm.

Med kikare gâr allt bra :)
 
Nej stopp hallà:

jag skriver mig inte varm för icke anvándande av hjälm: tvärtom!

Dock tror jag ej heller att en ständig àngest att ständigt följa varenda lagparagraf och/eller risk-minimerings-teori i varje moment är en lycka att sträva efter.

Vad gáller just cykelhjälm., sâ hade jag själv inte det nár jag var liten (bl.a eftersom det inte fanns). Trots en hel del vurpor ich en jäkla massa cyklande sà sitter man här ändâ.

Dock, nu när jag ger mig ut i stadstrafiken med ungarna sätter jag pà bàde dem och mig en hjälm.

Skulle jag slöglida lite med hojjen pà otrafikerad landsväg en solig dag skulle jag förmodligen skippa hjálmen.. vad vet jag (den här debatten tog upp mycket plats här för en tid sedan..)

Nu när jag ger mig ut pà lite mer djárva bergsvandringar med klätter sátter jag helst pà min orädde son hans cykelhjälm dà med. Trots att det inte ár lagstadgat. Och för att föregà med gott exempel àker min hjälm pà med, till mànga vandrares förundran.

cpic4263fdea2537e.jpg


Kikare med, icke att förglömma! ;-)


[Ändrat av Malindo 2005-04-27 kl 14:29]
 
Dessutom cyklar barnen i bredd. Usch! Ska de va så? Va?

Men de kanske har trafikvett, så att de slipper ha hjälm. Ungefär som kungen - han behöver inte ha flytväst eftersom han har sjövett, enligt Elisabeth Täppas-Fogelberg eller vad hovtanten heter.

Jag tror snarare att han flyter på sin korkskalle om han faller överbord :)