Är själv delägare i en internetbutik, och man får vara beredd på vissa saker:
1. Man får frågor från människor om produkterna, det kan vara enkla frågor som "Vilken är bäst för mig, A eller B?" eller som "Hur får jag på tillverkaren till produkten C?". Det är normalt och skall besvaras.
2. Man får frågor om prisskillnader, som "Varför är ni 1 krona dyrare än företaget XY på den produkten, men 1 krona billigare än XY på en annan produkt?". Det skall också besvaras, för att inte besvara kunder (eller andra som frågar) är nonchalant.
3. Man får frågor om varför alla håller samma priser (till skillnad från punkt 2), där någon frågar varför man håller samma pris som någon annan butik! Det skall också besvaras.
4. Man får frågor om garantier, återköp, bytesrätt etc om produkter man har sålt. Det kan man normalt hänvisa till köpvillkoren för företaget. Då är det viktigt att företaget har bra köpvillkor som förklarar tydligt vad som gäller. Man kan också som komplement hänvisa vidare till Konsumentverket som har bra information om vad som gäller vid internethandel.
5. Man får frågor om garantier etc om produkter man INTE har sålt. Normalt förfarande för alla företag är att besvara alla inkommande brev, dock skall man givetvis prioritera kunders brev före andras. Det är faktiskt dom som betalar hela kalaset. Dock skall även andra mail besvaras, och man får göra en avvägning om vad som gäller. Är man snorken så tappar man kanske en framtida kund. Är man hjälpsam så kanske man får en ny kund, men i värsta fall så kommer alla kunder från konkurrenterna springades till dig istället och vill att du skall utföra konkurrentens jobb gratis. Det är en svår avvägning. Man kan vänligt förklara att det är inköpsstället som skall hjälpa till, och ge förslag på lämpliga länkar till t.ex Konsumentverket.
När det gäller möjligheterna att ta betalt för att hjälpa andras kunder, så tycker jag personligen att det är en känslig fråga. Jag personligen skulle bli fly förbannad om jag skulle ringa en support, betala pengar och de inte kan svara på frågan.
Jag skulle rekommendera dig att bestämma dig för om du vill hjälpa konkurrenters kunder eller ej generellt. Gör en policy vad som gäller. Om du bestämmer dig för att INTE hjälpa konkurrenters kunder gratis, så kan du ju alltid frångå det vid behov. Men om du bestämmer dig för att göra det gratis, tja, då kan du få hur många människor som helst som vill ha hjälp. Tar du betalt, så kan folk bli sura för att du vill tjäna pengar på det. Konkurrenten kan bli sur. Osv osv..
Så enligt min mening - försök istället hjälpa personerna genom att ge dem information om vad lagen säger om internethandeln, och att det är inköpsstället som skall hjälpa dem. Om inköpsstället inte vill hjälpa dig, så kan de alltid återkomma till dig och se om du har tid att hjälpa dem.