Hur jag bär...
Kilar: 11 st på en karbin, till dessa har jag 10 dubbelkarbiner, oftast 4 med 60-slingar och 6 vanliga quickdraws. Varje friend har sin egen karbin, bara att placera och klicka (eftersom jag oftast sätter en friend/alien där det blir ltie mer desperat och då vill jag att det ska gå fort). Varför har jag då inte 11 karbinpar om jag har 11 kilar? Jo, för dels behövs något till standen och då ska det ändå vara skruvis och dels kan jag alltid "låna" en karbin från en friend om jag absolut gör av med alla kilarna istället.
Tricams äger jag visserligen två, men jag har dem som regel inte med mig, eftersom jag inte riktigt får till snitsen att se sitter kvar när jag fortsätter uppåt, men det kan vara bra att ha en till standen om allt annat är slut, eftersom de är lätta, men som sagt, ovanligt att de är med. Hexor äger jag fyra, men jag föredrar friends, så det har inte blivit att det suttit på racket så mycket.
Jag klättrar mest bara trad runt Stockholmstrakten och då behövs inga jätterack. Dessutom klättrar jag sällan på gränsen på kil, utan tradklättrar mer som förevändning för att få fika en solig dag. Min hårda klättring gör jag på bult eller med padda under. Jag njuter nog också mer av en långtur på bult (i områden där långturer är möjliga) än med trad-rack. Detta för att jag vill kunna njuta av en fin linje i klättringen istället för att slåss med att lyfta 1/5 ökning i vikt i form av ett stort eländigt rack. Men detta är en högst personlig åsikt, som man inte måste dela på något sätt.