Vad är skillnaden mellen en dyr och en billig karbin?

Hur jag bär...
Kilar: 11 st på en karbin, till dessa har jag 10 dubbelkarbiner, oftast 4 med 60-slingar och 6 vanliga quickdraws. Varje friend har sin egen karbin, bara att placera och klicka (eftersom jag oftast sätter en friend/alien där det blir ltie mer desperat och då vill jag att det ska gå fort). Varför har jag då inte 11 karbinpar om jag har 11 kilar? Jo, för dels behövs något till standen och då ska det ändå vara skruvis och dels kan jag alltid "låna" en karbin från en friend om jag absolut gör av med alla kilarna istället.

Tricams äger jag visserligen två, men jag har dem som regel inte med mig, eftersom jag inte riktigt får till snitsen att se sitter kvar när jag fortsätter uppåt, men det kan vara bra att ha en till standen om allt annat är slut, eftersom de är lätta, men som sagt, ovanligt att de är med. Hexor äger jag fyra, men jag föredrar friends, så det har inte blivit att det suttit på racket så mycket.

Jag klättrar mest bara trad runt Stockholmstrakten och då behövs inga jätterack. Dessutom klättrar jag sällan på gränsen på kil, utan tradklättrar mer som förevändning för att få fika en solig dag. Min hårda klättring gör jag på bult eller med padda under. Jag njuter nog också mer av en långtur på bult (i områden där långturer är möjliga) än med trad-rack. Detta för att jag vill kunna njuta av en fin linje i klättringen istället för att slåss med att lyfta 1/5 ökning i vikt i form av ett stort eländigt rack. Men detta är en högst personlig åsikt, som man inte måste dela på något sätt.
 
...där svarade du ju själv på varför du inte behöver så många karbiner. gå på hårdare (så du vill lägga mer) eller längre turer (så du borde lägga mer) så kommer det kanske behövas.

jag tycker inte att 40-50 karbiner är nåt att höja på ögonbrynen för, även om jag själv inte har så mycket med mig. däremot tycker jag att under 15 låter spännande, och över 60 låter som ett seriöst projekt... =)
 
Tänkvärt?

Själv klättrar jag inte, och har därför ingen uppfattning vad det är för skillnad mellan en dyr och billig karbin. Däremot hade jag nöjet att äta hotellfrukost tillsammans med en driven expeditionsledare i Kathmandu. Han sa följande:

-Om vikten på karbiner och dylikt inte är det absolut viktigaste, vilken den nästan aldrig är vid normal klättring, använder jag kopior av kopiorna, d v s det absolut billigaste krimskrams marknaden har att erbjuda. Det håller alla tiders!

Don´t shoot the messageboy...

Kommentarer?

Pontus
 
Re: Tänkvärt?

Ja...
1. Så kan man ju säga om allting (kanske). Rökning, bilbälte eller cykelhjälm... "Jag har ju överlevt! Det måste vara bra, eller tillräckligt bra, med ditten altenativt utan datten". (Alltså; hur mpnga gånger har han/man fallit verkligen tungt i en sån "epa-karbin".)
2. Å andra sidan: Aluminium med viss godstjocklek och en grind som tar belastning. Så himla fel kan det väl inte bli... ;-)
 
...låter snålt, men jag köper det till viss del. det finns många historier om hårda klättrare som aldrrig byter grejer och bara kör på billiga saker.

utrustning som jag sportaidar med är oftast "ful-grejer" som jag inte är rädd om och som inte kostar mycket. "duger till aid", brukar en del (jag också) resonera.

tanken är då att har du en kass placering som ändå kommer ryka vid ett fall behöver du inte heller ha nån superduper BD-neuron-superflash-carabiner där, utan man kanske nöjer sig men en gammal sliten salewa. =) när man däremot passerar en bra punkt så klipper man nåt man litar på...

dessutom nöter aid så mycket på grejerna att jag delat upp mina grejer i ett aid-rack och ett friklätter-rack. fulgrejer=aid.
 
Jag litar på alla min grejjer, billigt som dyrt - rent säkerhetsmässigt. Det är hanteringen av dem som är mer slitsam på de billigare bara. Det är en väldigt skillnad på tex mina Petzl Attache skruvisar (dyra, väldiga trevliga)och mina billiga Omega skruvisar (billiga, kärvande). Men har man inte kalasmycket pengar så känns det ju schysst att ha Omegorna att sätta i tex topprepsankare, så kan de sitta där o bli sönderskrapade. Likaså är det med mina vanliga karbiner. Jag har snart 15 år gamla Clog karbiner som bara funkar år efter år, utan något som helst udnerhåll, jmf Omega (igen! =) där flera grindar har börjat kärva (vill inte stänga sig) redan efter något år.

Tycker att det är helt ok med lite halvkassa prylar i racket, då blir jag inte så snål med "leavers". Jag lämnar inte gärna Petzl spirit karbiner kvar på berget men en halvsaggigt karbin kan jag gott hänga kvar om det behövs.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg