Vad är koordinationsträning?

Min PT sade något om att jag behövde jobba på koordination. Nu kommer jag inte att se honom förrän i september - när jag är hemma mellan resorna i sommar är han på semester, så jag hinner inte få reda på vad han kan syfta på. Jag vet ingen annan koordination än den mellan vänster och höger hand när jag spelar mina instrument, eller assvåra saker som trummisar kan, t ex rotera höger ben medurs och rita siffran 6 i luften (uppifrån) samtidigt, men här måste det handla om annat.

Inriktningen på vårt samarbete är styrka och rörlighet, vi har också rört lätt vid löpning, t ex har han studerat min löpstil på löpband. Normalt skulle man vl ta upp balans, men jag är så usel att
jag inte vill besvära honom med detta.

Så jag undrar vad koordination kan innebära i detta sammanhang. När jag googlar hittar jag en massa dokument om vikten av koordination men så gott som inga konkreta exempel. Vem vet nåt?

Testa att gå med i Friskis&Svettis! Många av deras rörelser tränar just koordination och dessutom till medryckande musik. För ett antal år sedan tränade jag ett hockeylag i 10-årsåldern. För att påskynda koordinationen hyrde vi in en ledare för F&S. Grabbarna var väl måttligt förtjusta, men jag kan lova att det blev resultat. Efter en säsong med den träningen gjordes enorma framsteg!

Testa att gå med i Friskis&Svettis! Många av deras rörelser tränar just koordination och dessutom till medryckande musik. För ett antal år sedan tränade jag ett hockeylag i 10-årsåldern. För att påskynda koordinationen hyrde vi in en ledare för F&S. Grabbarna var väl måttligt förtjusta, men jag kan lova att det blev resultat. Efter en säsong med den träningen gjordes enorma framsteg!

Kvarnträsks YouTube-länkar besvarade frågan, även om jag måste stänga av den hemska musiken. Det mesta verkar rätt avancerat och därtill farligt nära balansträning. Men- gå med i Friskis&Svettis?? Jag går alltså för en Personlig Tränare. Han arbetar på ett gym men jag tränar hemma.

Det finns saker jag aldrig skulle kunna göra, t ex träna i grupp
eller till musik. Musik är för viktigt för mig för att missbrukas på det viset och det mesta som används
i sådana här sammanhang är direkt vidrigt att höra.

Det mest avancerade jag gör är att hoppa fram och tillbaka på en fot över en plattskarv i badrummet.
Det ingår ofta i uppvärmningen inför löppassen.

PT:n har testat mig med rörelser som skulle göras i takt, lyckligtvis dock bara till en metronom. Det var armhävningar och jag vet inte hur många jag gjorde, men bara tre blev rätt - det finns nu medicinska skäl till att jag klarar armhävningar dåligt även i egen takt, så det var inte så farligt. Sen skulle jag häva mig i en stång med överhandsgrepp och av 34 hävningar blev 18 rätt (dvs. tillräckligt höga) - det kanske handlar om koncentration snarare än koordination; när han påpekade ett fel gjorde jag nästa rätt.

Sk. "koordinationslopp" förekommer i program för löpträning, bla. de som satts ihop av Anders Szalkai. I det sammanhanget innebär koordinationslopp att springa en kort sträcka (ca 100 m) i ökande fart, så att man börjar i joggtempo och accelererar stadigt till maxfart på slutet. Syftet är att behålla ett bra löpsteg under hela sträckan.

Mer info här: http://www.marathon.se/node/72129

Det finns saker jag aldrig skulle kunna göra, t ex träna i grupp
eller till musik. Musik är för viktigt för mig för att missbrukas på det viset och det mesta som används
i sådana här sammanhang är direkt vidrigt att höra.

Detta hittade jag http://www.hemovningar.com/koordination/koordination, helt ok information om vad som menas med koordination.

Jag har själv tränat kickboxning i tre år och varit tränare i ett år. Om jag kort skulle säga vad koordination är så skulle jag säga kroppskontroll, att ha koll på sina lemmar. Det syntes tydligt på de nybörjarna jag hade vilka som hade bra koordination och inte. Men som allt annat så är det en tränings sak.
Vi började ett par av våra träningspass med det som klassiskt brukar kallas aerobics, alltså skidhopp, hoppa isär med fötter och armar, osv, inget jag någonsin tyckt om MEN, det är väldigt bra koordinationsträning. Om man läser på hemovningar.com så är det i alla fall 4-5 punkter som passar in på aerobicträning.
Även "Rytmkänsla (har också en avgörande betydelse för att uppnå harmoniska och effektiva rörelser. exempelvis genom att medvetet arbeta till musik).". Enligt mig, och många andra med mig är jag säker på, så missar du mycket genom att förkasta musik till träning. Jag håller dock med dig om att det mesta av musiken som används i dessa sammanhang är direkt förkastligt, men använd sådant som du själv tycker om, svårare än så är det inte. Fast det är klart, om det bara är långsam musik utan tydlig rytm så är det kanske inte så enkelt. Det är ju också tydligen vetenskapligt bevisat att man får mer ut av träningen med rätt musik, alltså som har rätt tempo.

Men om jag då skulle ge lite tips, eller så som jag själv skulle börja om jag ville samma sak.
Angående balansträning, stå på ett ben när du borstar tänderna, kom ihåg att byta ben efter halva tiden. När det blir för enkelt, blunda och gör samma sak, använd med fördel en balansbräda för att öka svårighetsgraden.
Koordinationsträning med löp pass. Jogga lungt hela tiden. Börja med lite höga knän( alltså när du springer lyfter du knäna så högt du kan) , byt sedan till bakåtspark (hälen i röven), fortsätt jogga lugnt ett tag och gå sedan över till att "plocka äpplen" (växelvis en hand ner i backen), vidare till "Indian hopp", spring i sida, spring baklänges, få in lite riktningsbytningar, släng in lite kullerbyttor då och då. För att få med huvudet i matchen så kan man även lägga in t.ex. armhävningar var 30:e steg, situps 46 och benhopp 53:e steg.
Stillastående övningar, hopprep och jonglering. Även träna på att stå/gå på händer.

Det viktiga är inte hur många eller hur långt, det viktiga tror jag är att du gör! Aktivera kroppen.

För att svara på frågan "Så jag undrar vad koordination kan innebära i detta sammanhang". Enligt mig handlar koordination om kroppskontroll. Du skriver "Jag vet ingen annan koordination än den mellan vänster och höger hand när jag spelar mina instrument", tänkt dig då istället koordination mellan vänster ben och höger arm, eller mellan höger och vänster ben. Det är samma sak, men med andra lemmar. Koordinationen är till för att rörelserna ska utföras på bästa sätt.
Hoppas det gav lite mer kött på benen.

Hittade också en intressant länk.
http://www.youtube.com/watch?v=GQpcPvyxhuE
Var lite segt att titta på men många bra övningar.

Senast ändrad:
Tack för ett informativt svar. Nu vet jag att detta inte är något för mig. Kullerbyttor? Kan inte. Gå på händer? Kan inte. Slå kullerbyttor? Kan inte. Hoppa hopprep? Kan inte. Hålla balansen med slutna ögon? Kan inte.

Då behöver jag bara tala om detta för PT:n.

Jag vågar knappt yttra mig i denna tråd, men... gillar du att dansa? Det måste ju vara den mest naturliga och lustfyllda koordinationsträning som finns :)

Jag är ljusår från din kunskaps- och ambitionsnivå vad gäller fysisk träning, men ändå helt säker på att mitt ivriga dansande genom livet haft enormt positiva effekter på min koordination, smidighet, rytm, balans och teknik vid klättring och utförsåkning, men fr a på min allmänna "vara vän med sin kropp" - känsla.
Att klättra i berg eller åka lössnö i hög fart är ju i sina bästa stunder en musikalisk upplevelse ;).

Det fina är väl just att man inte behöver "kunna" något för att börja - "bara" släppa prestationstänket, bejaka lusten och lita på sin musikalitet. Det finns många roliga och totalt opretentiösa nybörjarkurser i allt mellan fridans, vals, jazz och salsa att välja på, beroende på vilken sorts musik och rytmmönster man trivs med.
Jazz, latin och afrikanskt går jag själv bäst igång på, men jag tror att var och en har sin egen personliga "grundrytm" i kroppen. Det kan vara lika underbart med tretaktssvänget i en norrländsk polska...
Min stora, starka men (då!) något stela, hämmade och okoordinerade kille släppte loss ordentligt när han fick lära sig de tre grundstegen i tango - och på den vägen är det ;)

Senast ändrad:
Det är lite lustigt vad svårt en del har att hålla sig till ämnet som så tydligt framgår av rubriken. Jag frågar vad koordinationsträning kan innebära (i det angivna sammanhanget) och får till svar "gå med i Friskis & Svettis" och "ta danslektioner". Jag var alltså nyfiken på vad det kan tänkas att min PT har i beredskap, vilket jag ju annars får veta först i september. Jag frågade inte efter tips på att med stor möda och tidsåtgång ändra mina intressen och livsvärden vid 67 års ålder.

Jag har ju fått svar som antyder att det handlar om saker jag inte klarar av. Delvis beror det dock på att jag är tämligen unik. Här föreslås t ex att triviala balansövningar
(borsta tänderna stående på ett ben) kan göras svårare med slutna ögon (på en balansbräda!)
För mig är det omöjligt. Ingen har i alla fall lyckats förklara för mig hur det går till, medan andra klarar det utan att ens ha försökt tidigare (jag har testat åtskilliga). PT:n har förskt få mig att ta upp sådana övnngar men ajg tror han till sist förstod när jag svarade "jag kan inte".

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg