Vad ÄR friluftsmat egentligen?

Re: vad är då detta??

hobbit; sa:
nermander; sa:
Och med "trolldegsmetoden" går det ju faktiskt att ta med sig fryst kött så det håller nästan en vecka.
Kan någon förklara för oss mindre vetande!!

Kommer från Utekokboken av Anders Klint.

Det handlar om att man gör en deg (mjöl och vatten bara, riktig trolldeg (lekisvarianten) är det väl salt i också) som man slår in köttet i och fryser in det i. Alltså man lägger köttet i en plastpåse, bakar in det hela i degen och stoppar in det i ytterligare en påse och sen djupfryser man hela klabbet.

Degen fungerar som isolering och suger dessutom upp eventuell köttsaft som rinner ut. Det lär väl ta åtminstone 3-4 dagar innan köttet blivit så pass varmt att det riskerar att bli dåligt.

Får väl erkänna att jag aldrig provat det själv, men vanligt fryst kött har man ju haft med sig ut på segling nån gång och grillat när det tinat.

FJS90/91; sa:
Lugn å fin : )

Tyngdlyftarna var med för att visualisera det här med kroppsvikt kontra styrka.

Som jag tidigare skrev så är det högst inviduellt hur mycket packning man klarar därför så fungerar inte riktigt beräkningarna åt något håll, min tjej klarar tillexempel 30kg packning hur lätt som helst trots en kroppsvikt på ynka 56kg, jag kan packa på henne mer utan att hon säger ett ord om detta. När jag gjorde min värnplikt så hade vi 65kg´s killar som var tvungna att kånka på packningar på dryga 70kg under extrema förhållanden sammtidigt som min handbollsspelande polare på 100kg lipar så fort man sätter mer än 20kg på honom... Så det handlar mer om hur mycket man vill plåga sig själv och var ens smärttröskel ligger. Jag förstår ditt problem och visst stämmer det att en stor kille oftast kan bära mer...

Om jag får gå ifrån huvuddiskussionen.
Stämmer det verkligen att din brud på 56 kg bär 30 pannor LÄTT.
Var det någon av tjejerna från Camp Molloy eller?
Det låter som en smärre överdrift och jag blir i annat fall imponerad.
Jag har nog aldrig stött på en man som tycker det är lätt.
Jag är hyfsat vältränad och min maxgräns ligger runt 35 kg för fjällvandring om man skall klara myrer, branter och dylikt.
Och då är det jävligt tungt!

Tid och tid

Ett vanligt argument mot att torka mat själv är att det tar sådan tid. Å andra sidan måste man ju jobba en viss tid för att kunna handla dyrt torrfoder. Och tiden man står vid hyllan i friluftsaffären är nog jämförbar med tiden man står vid hyllorna på ICA.
Jag tror att tidsåtgången totalt är hugget som stucket, det är mer en fråga om tycke och smak.

Re: Tid och tid

cykelstina; sa:
Ett vanligt argument mot att torka mat själv är att det tar sådan tid. Å andra sidan måste man ju jobba en viss tid för att kunna handla dyrt torrfoder. Och tiden man står vid hyllan i friluftsaffären är nog jämförbar med tiden man står vid hyllorna på ICA.
Jag tror att tidsåtgången totalt är hugget som stucket, det är mer en fråga om tycke och smak.

Nja, det finns olika sorters tid, om man säger så. "Spilltid" har man kanske gott om, d.v.s. tid man får över lite då och då. Men torkning kräver ju passning, och det innebär att man blir mer "låst". Det är i alla fall där jag ser problemet med torkning, jag vill kunna slänga in grejerna i torken och sen inte behöva passa dem utan bara kunna plocka ut det färdigtorkade utan att det har blivit övertorkat eller så.

Ta en sån sak som att torka nåt som tar 14-18 timmar att torka. Det måste man ju i prinicp torka på en helg, det funkar ju inte att torka det en vardag eftersom om man lägger in det på kvällen så är man på jobbet när det är klart.

Timer

Funkar det inte att ställa en timer då? så att strömen till torken slås av när det är klartorkat..
jag brukar torka då och då, och jag är inte så noga... fast kanske skulle det bli ÄNNU GODARE om jag var lite nogrannare med tiderna! Tycker det duger bra som der är dock, och med tanke på vad lite krångel det ger så är det helt perfekt för mig!

Sara

Det är klart att timer fungerar, men sen ska man ju då komma ihåg att ta ut det torkade ur torken och inte glömma det där i två veckor (jo, jag tillhör den tankspridda typen, inte en gång det hänt att jag satt på en kastrull på spisen och sen stått i garaget och mekat med nåt i en timme så det kokat torrt.....).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Knallarn Vilken är er favoriträtt på fjället/i skogen? Friluftsmat 15
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
såg Är det någon som har erfarenhet av spider multifuel kit Friluftsmat 4
såg Grytor som är gjorda av Hard Anodized blir lätt repiga. Friluftsmat 8
Elin75 Paddlingsmat som är LCHF utan kött?! Friluftsmat 4
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
stea Vad ska jag ta med mig som är lakto/gluten? Friluftsmat 1
bredviken Vad är bästa lättviktslyx i fjällen. Friluftsmat 34
avslutatmedlemskap150605 frystorkat som är riktigt gott samt är riktigt billigt Friluftsmat 90
Maskinisten Är Muurikka något att ha? Friluftsmat 17
KillerKaninen Vad är din favoritmat Friluftsmat 12
KebneKajsa Vad är skummjölkspulver? Friluftsmat 12
peter1959 vad är eran grillfavvo ? Friluftsmat 10
Jonas Tobin Köttfärsen är fet efter tork, för gammal? Friluftsmat 29
oskarlin Knäcke eller inte Knäcke, det är frågan? (bröd) Friluftsmat 64
annarossander var köpa tork? (vi är trötta på den hemmabyggda) Friluftsmat 7
grodanbolle Vad äter ni när ni är på tur? Friluftsmat 10
Avslut090305 Är det makrill? Friluftsmat 2
-Patric- kaffe är gott!! Friluftsmat 23
pixi Te är det vätskedrivande Friluftsmat 38
bash Förkylningstiden är kommen.. Friluftsmat 9
nicke.erövraren Är det farligt Friluftsmat 18
Boreal Detta är gott! Friluftsmat 0
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
vilket kök är bäst? Friluftsmat 2
lokets Friluftsmat som vegetarian Friluftsmat 3
schmilblick Äggröra från Friluftsmat - blä! Friluftsmat 23
Karolina P Ny (?) friluftsmat hos IKEA (!) Friluftsmat 13
thomas.vastervik Trevlig nyhet om friluftsmat. Friluftsmat 0
vastero Ett försök till matlagningsprogram med friluftsmat Friluftsmat 10
Strive Inspiration i Friluftsmat Friluftsmat 0
avslut111101 LCHF som friluftsmat Friluftsmat 56
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Torkning Friluftsmat 12
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Färskvaror och fett Friluftsmat 48
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Färdiga mixer Friluftsmat 13
nordtillsyd Friluftsmat från Lidl? Friluftsmat 71
Glennalf Anita Forsell, Friluftsmat Friluftsmat 6
madir Recept på friluftsmat på nätet! Friluftsmat 6
Reloaded Bok om friluftsmat? Friluftsmat 10
Friluftsmat på vårvintern Friluftsmat 10
kvasse Utlänsk friluftsmat Friluftsmat 1
Onedge Friluftsmat som ej behöver småkoka! Friluftsmat 43
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Northstar Bra friluftsmat Friluftsmat 4
Friluftsmat till en go kvinna!!?? Friluftsmat 1
William The Bear Hur många kalorier förbränner man egentligen? Friluftsmat 54

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg