Vad är det här för en kajak?

Hej!
Jag fick en kajak mot avhämtning för ett tag sedan och jag undrar vad det är för typ av kajak och varför den ser ut som den gör. Den är väldigt bred och kraftig, den är tyckte jag den gången jag provade den trög i vattnet och den har en väldigt stor sittbrunn. Han som jag fick den av berättade att ägaren före honom hade haft årtullar på den som satt uthängda över kanten på sittbrunnen. En av stålplattorna som årtullarna satt monterad i sitter kvar och kan ses i bilden (mitten av kanten på sittbrunnens insida), om det är till någon hjälp.

Vet någon varför den ser ut som den gör?
Tacksam för svar!

Bilagor

• Kajak.jpg
    Kajak.jpg
    20 KB · Visningar: 1,140
Rekreationskayak

Kan vara en kopia av Bavaria amazonas gjord för två personer med möjlighet att fiska eller ha med ett barn eller hund.

Kan vara en kopia av Bavaria amazonas gjord för två personer med möjlighet att fiska eller ha med ett barn eller hund.

Okej, det förklarar en hel del om storleken och formen på sittbrunnen. Jag antog att den skulle kunna vara för två, men tyckte att det var lite underligt med gemensam sittbrunn. Det blir mer logiskt om man ska ha med en hund eller ett barn mellan sig.

Tack så mycket för svaret!

Kallas väl jaktkanot också. Man kan ligga i vassen och vänta på änder med hunden.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Nej, det där är inte en jaktkanot. En jaktkanot ser ut så här:

http://www.blekingemuseum.se/pages/1183

Skulle kunna vara en Klepper Kamerad kanske:

https://www.annonsera.online/fordon/batar/kajak-kanot/kajak-klepper-kamerad-ts-dubbelkajak_i14237

/Mats
Jag ser ingen större skillnad mellan denna och bilden där han ror sin kanot i länken förutom att den ena är plast och den andra är klinkbyggd.
Det skulle vara storleken då möjligtvis.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Jag tror inte på jaktkanot men att det antingen är en gammal Klepper Kamerad eller en Bavaria Amazonas. De är för övrigt väldigt lika. Kan det möjligen vara samma kajak med två olika namn? Klepper är ju mest känd för sina hopfällbara Aeriusmodeller men gjorde en period både singel och dubbelkajaker i glasfiber och bara (tror jag) med öppen sittbrunn där en löstagbar pinne var fästet för främre paddlarens ryggstöd. Och där brukar vara en skena i botten för att fästa stolen. Finns det en sådan?

Klepper är ju mest känd för sina hopfällbara Aeriusmodeller men gjorde en period både singel och dubbelkajaker i glasfiber och bara (tror jag) med öppen sittbrunn där en löstagbar pinne var fästet för främre paddlarens ryggstöd. Och där brukar vara en skena i botten för att fästa stolen. Finns det en sådan?

Det finns tyvärr inga tillhörande metalldelar kvar. Det finns inte heller någon skena i botten. Det som finns är hål i sittbrunnens kant som man skulle kunna sätta fast något i stil med ett ryggstöd.

Den är för övrigt rätt stor, det känns som att den är rätt lik (kanske något större) Klepperkajaken från ett tidigare inlägg. Här är en bild från när jag provade om den var sjöduglig.

Bilagor

• IMG_5260.jpg
    IMG_5260.jpg
    121.7 KB · Visningar: 670
Kan vara en kopia av Bavaria amazonas gjord för två personer
Det tror jag också. Modellen fanns minst redan på tidigt 80-tal och har modifierats under åren. Möjligt att detta är en kopia, men kan lika gärna varit en original som sakta förfallit och lagats så gott ägaren kunnat. Se Bavaria Amazonas 2.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg