Kan det va...
--------------------------------------------------------------------------------
Citat:
Ursprungligen postat av Raskesven
Det finns en läskig liten flugliknande historia som bits och dess bett tenderar att bli infekterade. Jag hade det tvivelaktiga nöjet att stöta på dem både denna sommar, förra sommaren och en sommar för flera år sedan. De är små som en halv ärta, svarta med några vita streck i om man tittar ordentligt.
En satte sig på min hand. Jag daskade till den. Den satt kvar och jag skulle bara borsta bort liket. Men det var inget lik. Den satt fast, sprattlade när jag tog i den. Hård som ett omoget litet bär. Jag drog i den och den hade bitit sig fast så skinnet höjdes när jag drog. Drog till, lossnade och jag fick krama hårt, inan det sade "plopp". Vidriga små grejer, i synnerhet när man satte sig ner för att uträtta naturbehoven.
Raskesven
Hjortfluga..?
Hårda mot skott... Sitter de på byxorna är de nästan omöjliga att borsta bort...har stött på enstaka ex i Norduppland men aldrig i fjäll. De släpper ibland vingarna när de har landat...
http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter.cgi?iljwhat=3010
//J
Nej,det var inte hjortflugor. Tror inte jag stött på dem, bara hört om dem. Dessa var riktigt flugliknande, fast hårda och med de vita strecken. De gånger jag stött på dem tidigare har varit i Rogen- och Femundmarka, liksom denna sommar.
Raskesven