Vad är billigt i USA?

Hejsan alla!

Jag kommer att tillbringa 6 månader i USA och nu så undrar jag om någon har koll på om "friluftssaker" är billiga i USA? Skall jag vänta med att köpa en ny skaljacka och nya kängor tills jag kommer dit, eller är det ingen skillnad?

Mvh
Fredrik 'Farbror' Wänman

Prylar..mmm

Det du kommer att upptäcka är att det finns en massa märken som inte förekommer så ofta i sverige ooch priserna kan ligga lägre, rent av mkt lägre. Tex. kamkilar sk. aliens kostar bara halva priset. Ha de så trevligt! /Melker

Vänta tills du kommer till USA

Farbror; sa:
undrar jag om någon har koll på om "friluftssaker" är billiga i USA? Skall jag vänta med att köpa en ny skaljacka och nya kängor tills jag kommer dit

När jag bodde i USA 1996-97 var de allra mesta avsevärt billigare, men sedan dess har ju svenska kronan sunkat ihop fullständigt så växelkursen tar numera bort en del av prisfördelen (från lägre moms etc).

En stor fördel med USA är annars att det finns sådana trevliga gigantiska friluftsaffärer (t ex REI, http://www.rei.com) med enormt utbud -- även om priserna kanske inte längre är lägre så kan ju detta vara en bra anledning att vänta med inköpen.

En idé kan ju vara att kika på lite amerikanska online-butiker för att få en känsla för prisnivå. Prova REI-länken ovan eller klicka dig vidare från
http://www.gearfinder.com

Kameraprylar

Kamerautrustnign är mycket billigare i USA än i Sverige, skilnaden kan vara så mycket som 30-40 %, annars så som sagt. I viss mån större utbud och en delk märken som inte finns i sverige. Köpte själv en Dana Desigen ryggsäck som jag är mycket nöjd med.

Manga reor

Storsta fordelen med att handla i USA nufortiden ar att det finns
massor med reor eller "closeouts" med dumpade priser.
Sa det kan vara vart att vanta med inkop till fullpris, i sa fall varan dyker upp
pa rea under din vistelse.

REI

REI är ett bra ställe när jag var där sist hade det 75% på halva priset, dvs skitbilligt 88% rabatt.

GTX kängor för 200 kr, tevasandaler 75 kr, salomonskor 50 kr, GTX cykeljacka 180 kr, kavu keps 30 kr:)

Mycket prylar var det, och det var oxå en reastämmning jag alldrig varit med om tidigare, alla sprang in och rev åt sig så mycke de kom åt, sen började man prova och testa...

Billigare i USA

Hej. Den svenska kronan är inte så stark mot dollarn men mycket är billigare i USA. Framförallt har du bara 6% försäljningsskatt i många stater samt att det är lättare att hitta close-out / outlet affärer om man kan tänka sig någon årsmodell äldre på prylarna. Amerikanska kvalitetsmärken som Mountain Hardwear, Marmot, North Face kan man göra klipp på.

USA

Jag ar precis hemkommen från USA. Man kan sakert hitta vissa speciella grejer billigare ibland - likosm man kan göra i Sverige. Ordinarie priser är dock ganska lika som europeiska (inklusive moms). Många av mina amerikanska vänner köpte klättergrejer från Barrabes.com, eftersom de tyckte att de var billigare (amerikaner behöver inte betala moms där).

Dock kan sägas att vissa USA tillverkade saker är billigare, men generellt billigare priser - knappast.

Kolla pa tex TNFs hemsida och jamför priserna direkt. REI.com är bland de billigare saiterna för näthandel i USA. Kolla där, mycket billigare än sa kommer Du nog inte undan. Glöm inte att VAT (=moms) på oftast mellan 6 och 7% inte är inkluderat i priset.

Paintballutrustning...

Är väldigt mkt billigare jämfört med Sverige, om man utövar den sporten. För några år sedan (har inte helt 100-koll nu mera), upp emot 50%...
Fast det kanske du inte räknade som friluftsliv.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordiska Motorcyklister BILLIGT, BILLIGT, BILLIGT!!! Bra..? Utrustning allmänt 33
-Patric- Billigt och lätt, går det? Utrustning allmänt 134
Aleks_T Köpte ett billigt kina-vattenfilter Utrustning allmänt 49
salgo60 Billigt paket från Nepal Utrustning allmänt 0
greendanger Smart & Billigt Utrustning allmänt 12
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Vandrare Polarklockor billigt Utrustning allmänt 7
skogenskonung Köpa Teva-sandeler billigt och smidigt Utrustning allmänt 2
flamma Arcteryx bora, länk till billigt köp! Utrustning allmänt 7
Johan es Bra och billigt pulsur? Utrustning allmänt 2
Imp Leatherman från USA Utrustning allmänt 31
Tordnado Vad köpa i USA!? Utrustning allmänt 12
skogsmästaren nätbutik från USA/kanada sökes? Utrustning allmänt 2
UffeB Retur av USA-köp - hur få tillbaka tull + moms? Utrustning allmänt 5
Henrik.A Taxfree USA Utrustning allmänt 1
Herr Nilsson Köpa från USA Utrustning allmänt 2
orkesterchefen Vad skulle ni köpa i USA? Utrustning allmänt 25
PAA Köpa uteprylar i USA / Kanada Utrustning allmänt 10
diluruf Online-butiker usa? Utrustning allmänt 5
groda123 Camping i usa Utrustning allmänt 1
Linus_S Beställa Utrustning från USA ?! Utrustning allmänt 2
SFB Köpa kläder från USA?? Ge mig tips Utrustning allmänt 9
KJHJ Vad handla i USA? Utrustning allmänt 6
nature4you.nu Beställning från USA Utrustning allmänt 4
Carlarmfelt internetbutik USA Utrustning allmänt 11
mcemil Handla utrustning här i USA? Utrustning allmänt 1
Surjamten Moms vid order från USA? Utrustning allmänt 5
Östanhol Outlet-butiker i USA Utrustning allmänt 4
Karhu Köpa i USA Utrustning allmänt 0
pack Beställa från USA Utrustning allmänt 10
pewe Jag skall åka till USA i MAJ, vad skall jag köpa? Utrustning allmänt 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg